Elokuvasäätiön Saarinen Yösyöttö-kiistasta: Finnkinon toivoisi välittävän suomalaisesta kulttuurista

Kotimainen elokuva on aiempaakin riippuvaisempi lipputuloista, kun DVD-aika on ohi eivätkö tilausvideot ole paikanneet niiden jättämää tulokoloa.

kotimaiset elokuvat
ihmisiä katsomassa elokuvaa
Ismo Pekkarinen / AOP

Elokuvasäätiön toimitusjohtajan Lasse Saarisen mukaan osuus, jonka elokuvien tuottajat saavat lipputuloista, on kotimaisen elokuvan tulevaisuudelle äärimmäisen tärkeä kysymys.

– Eokuvien tuottajat tarvitsevat aika ison osan teatterituloista voidakseen yleensä tehdä elokuvia tässä pienessä maassa, Saarinen sanoi Ylen Aamu-tv:ssä kommentoidessaan Yösyöttö-elokuvasta syntynyttä kiistaa.

Elokuvan levittäjäyhtiö Nordisk Film veti filmin pois teatterilevityksestä vastaavan Finnkinon teattereista, kun Finnkino vaati lipputuloista suuremman osuuden kuin aiemmin oli sovittu. Summat ovat liikesalaisuuksia, mutta Saarisen mukaan Yösyötön tapaisen elokuvan kohdalla puhutaan isoista rahoista.

– Sen odotettiin keräävän noin 200 000 katsojaa. Karkeasti voi laskea, että puolet heistä olisi tullut Finnkinon teattereihin. Se merkitsee levittäjälle ja tuottajalle yhteensä useiden satojen tuhansien eurojen tappiota.

Suomen Elokuvasäätiön toimitusjohtaja Lasse Saarinen
Suomen Elokuvasäätiön toimitusjohtaja Lasse SaarinenYle

Finnkinon omistajavaihdokset vaikuttanevat

Sosiaalisessa mediassa jotkut ovat epäilleet, että kiista on vain ovela mainoskikka. Saarisen mukaan suuri summa kertoo, miten vakavasta paikasta on kyse.

– Teatteritulot ovat tuottajille tärkein tulonlähde, varsinkin kun DVD-tulot ovat käytännössä nollaantuneet eivätkä nykyiset tilausvideotulot lähellekään kata entistä DVD-tuottoa. Siksi elokuvateatterituottojen merkitys on jopa kasvanut entisestään.

Finnkino on perustellut vaatimustaan uudesta sopimuksesta sillä, että sovitut ehdot ovat vanhentuneita. Finnkinon kannalta asioita ovat muuttaneet ainakin viime vuosien omistajanvaihdokset, sanoo elokuvasäätiön toimitusjohtaja Lasse Saarinen.

– Nykyinen kiinalainen omistaja ja sen eurooppalainen osa voivat varmaankin vaatia vähän erilaisia tuottoja kuin edelliset omistajat. Kun Finnkino oli suomalaisessa omistuksessa, kotimaisen elokuvan merkitys ymmärrettiin erittäin hyvin. Kiinassa se ei välttämättä ole niin tärkeää.

Yökuva Tennipalatsista.
Matti Matikainen / AOP

Tuottajan riski on kuusinumeroinen

Finnkino toimii 11 paikkakunnalla. Sen markkinaosuus Suomen elokuvateatterien katsojista on noin 70 prosenttia. Finnkino-paikkakunnista yhdeksän on väkiluvultaan Suomen suurimpia, ja siellä yhtiön osuus on 90–100 prosenttia, Saarinen kertoo.

– Sitä toivoisi, että määräävässä markkina-asemassa oleva yhtiö olisi hyvä kansalainen ja huolehtisi omalta osaltaan siitä, että kotimainen elokuva voi hyvin ja että jatkossakin pystytään tuottamaan menestyksiä ja kiinnostavaa kulttuuria Suomeen.

Saarinen sanoo toivovansa, että kiistassa otetaan järki käteen ja päädytään molempia osapuolia tyydyttävään sopimukseen, joka pätee samansuuntaisena muillekin tuottajille ja levittäjille. Muutoin kiista voi vaikuttaa tuottajien haluun tehdä elokuvia, Saarinen varoittaa.

Olen kauhulla odottanut, että Tuntemattomasta sotilaasta syntyisi samanlainen kiista.

Lasse Saarinen

– Suomalainen elokuva on hassussa tilanteessa. Elokuvalla itsellään menee erittäin hyvin, mutta sama ei välttämättä päde tuottajiin. Käytännöllisesti katsottuna jokaisessa suomalaisessa elokuvassa tuottajan oma riski on iso. Kyse on kuusinumeroisista luvuista.

Jos riskinottokykyä pitäisi vielä pystyä kasvattamaan, niin kyllä varmaan moni alkaa laskea, että onko tässä mitään järkeä, Lasse Saarinen sanoo.

– Ihan lähitulevaisuus on sillä tavoin mielenkiintoinen, että Tuntematon sotilas on tulossa ensi-iltaan kolmen viikon päästä. Olen kauhulla odottanut, että siitä syntyisi samanlainen kiista. Ainakin nyt on ollut rauhallista, joten toivotaan, että asiat on sovittu hyvin!

Aiheesta aiemmin: