Pidätkö kännykkää väärin kädessäsi? – Katso fysioterapeutin ohjeet, niin vältyt kivuilta

Älylaitteiden ja kännyköiden runsaasta käytöstä johtuvat yläraajakivut lisääntyvät nuorten aikuisten joukossa.

terveys
Kännykät ovat jatkuvasti läsnä nuorten elämässä.
Peter Jakobsen (vas.) ja Ida Hyvönen (oik.) opiskelevat englantilaista draamaa.Antti Kolppo / Yle

Opiskelu sitoo monet älylaitteisiin useiksi tunneiksi päivittäin, ja kännykkä seuraa mukana vielä vapaa-aikanakin – joka paikkaan. Puhelin pysyy hyppysissä niin bussissa, metrossa kuin kadulla kulkiessa. Ei siis ole mikään ihme, jos käsiä alkaa kivistää ja särkeä.

Peter Jakobsenin ranne rasittui jo nuorena poikana, kun hän harrasti nyrkkeilyä. Nyt kivut ovat palanneet ja pahentuneet.

– Jos olen aivan rehellinen, se johtuu älypuhelimen käytöstä. Minun täytyy välillä vaihtaa puhelin vasempaan käteen, kun oikeaan ranteeseen sattuu. Täytyy varmaan vähentää puhelimen käyttöä, ettei vaiva siirry toiseenkin ranteeseen.

Jakobsenin opiskelutoveri Ida Hyvönen kertoo, että kännykkä on jatkuvasti esillä, koska sieltä tavoittaa ystävät.

– Kun plaraa puhelinta pitkään, niin sormi voi tulla tosi kipeäksi, mutta sitten tulee ainakin lopetettua vähäksi aikaa sen käyttö, Hyvönen naurahtaa.

"Kännykkää käytetään usein kummallisissa asennoissa"

Samantyyppisiä vaivoja on monilla muillakin opiskelijoilla. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön YTHS:n johtajaylilääkärin Jarmo Kantosen mukaan yhä useampi nuori tulee vastaanotolle yläraajakipujen vuoksi. YTHS:n piiriin kuuluu noin 125 000 opiskelijaa ympäri Suomea.

– Jos käyttää paljon älykännykkää, voi tulla kiputiloja ja lihasjännityksiä. Lisäksi kännykkää käytetään usein kummallisissa asennoissa. Huono ryhti aiheuttaa lihasmekaniikan häiriöitä sekä kipu- ja jännitystiloja.

Älylaitteiden aiheuttamien yläraajavaivojen määrää ei ole tilastoitu, mutta myös Terveystalon käsikirurgin Mikko Skutnabbin mukaan ne ovat lisääntyneet etenkin tieto- ja toimistotyötä tekevien keskuudessa.

– Yläraajan alueen rasitusvaivat lisääntyvät koko ajan. Kännyköiden käyttö on tuonut peukalon ojentajajänteiden vaivat, kun ihmiset pläräävät kännyköitä peukaloillaan.

Peukalolla skrollaaminen rasittaa peukalon jänteitä.
Peukalolla skrollaaminen rasittaa peukalon jänteitä.Antti Kolppo / Yle

YTHS:n vastaava fysioterapeutti Kati Kauppala kehottaa vähentämään älylaitteiden käyttöä ja lisäämään liikuntaa. Hyvässä kunnossa oleva ihminen jaksaa pitää ryhtiä yllä ja kestää myös paremmin rasittavia työasentoja. Lisäksi työtä kannattaa tauottaa. Pienikin jumppahetki (siirryt toiseen palveluun) riittää avaamaan ja rentouttamaan kehoa.

– Istumista on hyvä tauottaa puolen tunnin välein, mutta älylaitteen käyttöä kannattaa tauottaa jopa 15 minuutin välein. Voi vaihtaa kättä ja ravistella sitä, Kauppala sanoo.

Pyyhkeestä saa rannetuen

Pöytätietokoneen käyttö on aiheuttanut monille "hiirikädeksi" kutsutun vaivan eli kyynärvarren, ranteen ja käden rasitustilan. Kauppalan mukaan pöytäkone on kuitenkin hyvin ergonominen verrattuna tablettiin, läppäriin tai älypuhelimeen, sillä niitä käytetään usein sängyssä tai sohvalla kumarassa asennossa.

Ja koska läppäri on helppo napata mukaan, hiiri jää usein matkasta. Kosketuslevyä käyttäessä taas ranteet taipuvat helposti ylöspäin ja rasittuvat.

Pyyhkeestä tai vaatteesta taitellun tuen avulla ranteet pysyvät suorassa linjassa.
Pyyhkeestä tai vaatteesta taitellun tuen avulla ranteet pysyvät suorassa linjassa.Antti Kolppo / Yle

Ranteiden asentoon kannattaa kiinnittää huomiota myös silloin, kun pitelee kännykkää, Kauppala muistuttaa.

Kun ranne on suorana keskiasennossa, se rasittuu vähemmän kuin taipuneena. Näyttöä taas on parempi selata eri kädellä, sillä saman käden peukalolla skrollaaminen väsyttää peukalon jänteitä ja lihaksia.

Kännykkää kannattaa selata kahdella kädellä. Hyvä ryhti ehkäisee niska- ja hartiaseudun rasittumista.
Kännykkää kannattaa selata kahdella kädellä. Hyvä ryhti ehkäisee niska- ja hartiaseudun rasittumista.Antti Kolppo / Yle

Kännykän aiheuttamat vaivat eivät kuitenkaan rajoitu käden alueelle vaan aina päähän asti, sanoo YTHS:n johtajaylilääkäri Jarmo Kantonen.

– Kännykän teksti on pientä, jolloin joudutaan kumartumaan alaspäin ja siristelemään silmiä. Siitä voi tulla päänsärkyäkin.

Olipa älylaite mikä hyvänsä, sitä on aina parempi käyttää niin, että ryhti pysyy mahdollisimman suorana selästä päähän saakka. Puhelimen kanssa kyyristely voi kuluttaa niskan jo nuorena.