Belgialaiskaupunki keksi nykytekniikasta ratkaisun ilmansaasteisiin – Autonvalmistajien diesel-huijaus sotkee suunnitelmia

Liian saastuttavilla dieseleillä ei ole enää asiaa joka paikkaan. Päästöhuijauksen takia rajoitukset eivät tosin pure kaikkiin saasteisiin.

autot
Arkkitehti Jimmy Briers pisti vuosimallin 1971 Volvonsa myyntiin, koska Antwerpenin päästörajoitukset tekivät vanhan auton pitämisestä liian kallista.
Arkkitehti Jimmy Briers pisti vuosimallin 1971 Volvonsa myyntiin, koska Antwerpenin päästörajoitukset tekivät vanhan auton pitämisestä liian kallista.Petri Raivio / Yle

*ANTWERPEN *Flanderin suurimpaan kaupunkiin voi saapua autolla kuin mihin tahansa puolen miljoonan asukkaan satamakaupunkiin. Mutta jos auto tupruttaa liikaa ilmansaasteita, omistajaa odottaa kohta kotona 150 euron sakko.

Kaupungin sisäänmenoteille on asennettu kamerat, jotka kuvaavat jokaisen kaupunkiin ajavan auton rekisterikilven. Tietokone lukee kilven ja vertaa sitä Belgian ja Hollannin ajoneuvorekisteriin.

Jos auto on liian saastuttavassa päästöluokassa, sen omistajalle lähetetään sakko.

– Sakko on tarpeeksi korkea, jotta se rohkaisee autoilijan vaihtamaan kulkuneuvoa, sanoo kaupungin projektipäällikkö Filip Lenders.

Valvontajärjestelmä on täysin automaattinen. Ihminen puuttuu peliin vain sakotusvaiheessa, jolloin rekisterikilvestä otettu kuva tarkistetaan lukuvirheiden välttämiseksi. Kaupungin mukaan järjestelmä maksaa itsensä takaisin terveyshyötyjen muodossa.

Aamuruuhkaa Antwerpenin kehätiellä.
Aamuruuhkaa Antwerpenin kehätiellä.Petri Raivio / Yle

Sallittujen ajoneuvojen lista perustuu Euro-päästöluokituksiin. Esimerkiksi dieselautot on sallittu Euro 4 -luokasta alkaen, eli käytännössä ennen vuotta 2003 käyttöön otetut dieselit on kielletty ilman lisämaksua. Vuodesta 2020 alkaen kaupunki edellyttää Euro 5-luokitusta.

Nyt kiellettyjen listalla on noin viidesosa Belgian 7,3 miljoonasta ajoneuvosta. Rajoitukset kohdistuvat etenkin dieseleihin, koska ne aiheuttavat bensiinimoottoreita enemmän terveydelle haitallisia päästöjä. Esimerkiksi vanhojen dieselien tupruttama musta hiili aiheuttaa syöpää.

– Näyttäisi siltä, että rajoitusalueella mustan hiilen eli noen pitoisuudet ovat laskeneet nopeammin kuin alueen ulkopuolella, Lenders sanoo.

Hän tosin korostaa, että tietoa ei ole vielä kertynyt tarpeeksi pitkältä ajalta, sillä järjestelmä otettiin käyttöön vasta helmikuussa. PM10-pienhiukkasten ja vaarallisen typpidioksidin kohdalla eroa ei vielä näy.

Päästörajoitukset ulottuvat Antwerpenin keskustan liepeille.
Päästörajoitukset ulottuvat Antwerpenin keskustan liepeille.Petri Raivio / Yle

Päinvastoin: Typpidioksidin pitoisuudet nousevat yhä. Syy on saksalaisten autonvalmistajien diesel-huijauksessa, jossa autot saatiin näyttämään testeissä paljon puhtaammilta kuin ne todellisuudessa ovat.

– Diesel-jupakan takia tiedämme, että uudet dieselit eivät ole täyttäneeet päästörajoja. Pitoisuuksien pitäisi laskea, mutta huijausten takia näin ei käy, Lenders sanoo.

Typpidioksidiin päästään Antwerpenissa kiinni vasta vuosien kuluessa, kun huijausten aikaiset Euroluokitukset kielletään kaupungista. EU:n ympäristöviraston laskelmien mukaan typpidioksidipäästöt aiheuttivat Belgiassa 2320 ennenaikaista kuolemaa vuonna 2013.

Valvonta perustuu huomaamattomiin kameroihin, joita on sisääntuloteiden varressa.
Valvonta perustuu huomaamattomiin kameroihin, joita on sisääntuloteiden varressa.Petri Raivio / Yle

Päästöhuijaus on saanut kaupungit harkitsemaan dieselien kieltämistä kokonaan, mutta tähän ei ole tiettävästi missään vielä menty. Antwerpenissa kaupungin toimivalta ei edes riittäisi täyskieltoon.

Saksassa autonvalmistajat päätyivät hoitamaan päästöongelmaa ohjelmistopäivityksien avulla, jotta ajokielloilta vältyttäisiin.