Hirvikolarin välttää vain nopeutta vähentämällä – simulaattori näyttää kuinka nopeasti kaikki tapahtuu

Suomessa liikkuu juuri tällä hetkellä paitsi runsaasti hirviä myös Hirvimerkki-kampanjan ajosimulaattori. Simulaattorissa voi turvallisesti körötellä syyspimeässä yössä kaikessa rauhassa kunnes hirvi ryntää pusikosta eteen.

hirvi
Oikea hirvikolariauto ja oikea kolarihirvi.
Oikea hirvikolariauto ja oikea kolarihirvi. Suomen metsästäjäliiton, Autokoululiiton ja Trafin yhteinen Hirvimerkkikampanja 2018 kertoi muun muassa tällaisella havaintomateriaalilla hirvien vaarallisuudesta.Vesa Vaarama / Yle

Hirvimerkki-kampanja tarjoaa toden tuntuista mutta turvallista kokemusta hirven kohtaamisesta liikenteessä. Metsästäjäliiton, Autokoululiiton ja Trafin kampanja aloitti maanantaina viikon mittaisen kiertueensa Rovaniemeltä.

Syksy on hirvikolareiden sesonkia, sillä yli puolet kolareista tapahtuu syyskuun ja joulukuun välisenä aikana. Koko maassa sattui viime vuonna 1 881 hirvikolaria. Niissä kuoli kolme ihmistä ja loukkaantui 144. Lapissa kolareita sattui 156. Loukkaantuneita tuli yhdeksän ja yksi ihminen kuoli.

Kun kerran hirviä on ja ne myös liikkuvat, kolarin välttämiseksi autoilija ei voi tehdä paljon muuta kuin ajaa hitaammin. Hirven ehtii paremmin nähdä ja sen kohtaamiseen ehtii myös paremmin reagoida.

Simulaattori heittää hirven silmille

Ajosimulaattorissa sen vasta tajuaa, kuinka nopeasti hirvi ilmestyy pusikosta auton eteen.

– Kyllähän se hyvin todellinen tilanne on. Kaikki, jotka ovat hirvikolarin kokeneet yleensä kertovat, että siinä ei juuri mitään kerkiä tekemään eikä ennakoimaan. Vauhdin pudottaminen erityisesti riskiaikoina on se ainoa millä tavalla tavallinen autoilija pystyy asiaan vaikuttamaan, Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen sanoo.

Hirvivaroitusmerkkejä ei ole ihan vain satunnaisesti ripoteltu tien varsille. Hirvet kulkevat useimmiten yksiä ja samoja reittejä, vuodenajasta ja vuodesta toiseen. Merkit eivät vain tunnu kovin hyvin tepsivän.

– Valitettavasti autoilijat eivät välttämättä aina ota niitä huomioon, se on vähän kärsinyt meillä inflaation. Se mikä tietenkin toivomuksena olisi, että nopeutta pikkuisen pudotettaisiin hirvivaara-alueella. Se ei aina kyllä välttämättä toteudu, Jussi Pohjonen sanoo.