Sauli Niinistön Facebook-näkyvyys aivan omaa luokkaansa

Näin Suomen presidenttiehdokkailla menee Facebookissa. Niinistön ylivoima oli huikea jo ennen vauvauutista.

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö.
Aleksi Tuomola / Lehtikuva

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan kehitysyksikön asiakkuustiimissä työskentelevä Kalle Pirhonen on julkaissut blogissaan (siirryt toiseen palveluun)katsauksen presidenttiehdokkaiden saamista maininnoista ja jaoista Facebookissa. Pirhonen seuraa ammatikseen yleisön tapoja käyttää mediaa.

Pirhosen siteeraaman EzyInsights (siirryt toiseen palveluun)-analyysiyrityksen tutkijan Varpu Rantalan keräämä data on karua luettavaa kaikkien muiden presidenttiehdokkaiden osalta – paitsi Sauli Niinistön.

Tekstin grafiikat perustuvat aikaan ennen presidenttiparin vauvauutisen julkistamista maanantaina iltapäivällä.

Seuraavassa koko blogiteksti (siirryt toiseen palveluun):

Yksi käyrä erottuu – näin Suomen presidenttiehdokkailla menee Facebookissa, kertoo EzyInsightsin data

Sauli Niinistöllä on mennyt somessa lujaa jo ennen vauvauutisia, päättelee piirtämistään kuvaajista data scientist Varpu Rantala, joka työskentelee someanalytiikkaan erikoistuneessa EzyInsights-yhtiössä Helsingissä.

– Laura Huhtasaareen liittyvä aktiviteetti on kuitenkin alkanut nousta viime kuukausina. Meitä kiinnosti, miten Huhtasaaren populistisenakin pidetty tyylilaji tehoaa somessa ja mikä on tyyliltään pidättyväisemmän Niinistön osuus, kertoo Rantala.

presidenttiehdokkaat mediassa ja Facebookissa, graafi.
Nämä käyrät kertovat, että nimi Sauli Niinistö mainitaan Facebookissa useammin kuin muut (osan ehdokkaista tiedot löytyvät tämän kirjoituksen viimeisestä kuvasta). Graafissa on esitetty 30 päivän keskiarvoja yleisenä trendinä, päivittäisistä luvuista ei siis ole kyse. Aineisto on kerätty suomalaisten mediajulkaisijoiden Facebook-julkaisuista, joiden tekstielementeissä kuten jakotekstissä tai otsikossa on mainittu kyseisen poliitikon nimi. Lähde: Data scientist Varpu Rantala/EzyInsights
presidenttiehdokkaat mediassa ja Facebookissa, graafi.
Nämä käyrät kuvaavat ehdokkaiden Facebook-mainintojen sitouttavuutta eli niiden keräämiä jakoja, kommentteja tai reaktioita. Lähde: Data scientist Varpu Rantala/ EzyInsights

Rantalan mukaan aineisto on kerätty suomalaisten mediajulkaisijoiden Facebook-julkaisuista, joiden tekstielementeissä kuten jakotekstissä tai otsikossa on mainittu kyseisen poliitikon nimi. Selvyyden vuoksi: esimerkiksi yksityishenkilöiden yksityisissä FB-profiileissa käyty keskustelu ei tässä datassa näy, koska kyseinen tieto ei ole julkista.

– Jätin graafeista pois Väyrysen (Väyrysen kannattajayhdistys on kertonut aikovansa kerätä 20 000 kannattajakorttia ennen itsenäisyyspäivää) ja pienemmät ehdokkaat, jotta kuvat pysyisivät luettavina, mutta alla olevasta pylväsdiagrammista saa mittakaavaa mainintojen määristä pienemmillä kandidaateilla ja Väyrysellä. Viimeksi mainitulla on aika hyvä Facebook-presenssi, mutta hänellä trendi ei ole ollut nousussa viime aikoina, kertoi Rantala maanantai-iltana.

presidenttiehdokkaat mediassa ja Facebookissa, graafi.
Lähde: Data scientist Varpu Rantala/ EzyInsights

Lue lisää:

Näin poliitikot onnittelevat presidenttiparia Twitterissä: "No mutta lämpimästi onnea"

Presidenttiparin vauvauutinen hurmasi suomalaiset – "Liikuttavan ihana uutinen"