Harva valittaa yksityisen parkkifirman virhemaksusta, koska oikeudenkäyntikulut pelottavat

Itä-Suomen yliopiston professorin Matti Tolvasen mukaan myös yksityisten parkkifirmojen maksuista tehdyt valitukset pitäisi käsitellä hallinto-oikeudessa.

pysäköinninvalvonta
Keltainen parkkisakko tuulilasinpyyhkijän alla.
Yle

OuluLakia yksityisestä pysäköinninvalvonnasta on yritetty saada aikaan jo vuosia sitten. Oikeusministeriöstä kerrotaan, että lakia ei ole tulossa ainakaan lähiaikoina, vaan se on edelleen jäissä ministeriössä.

Itä-Suomen yliopiston rikosoikeudenprofessorin Matti Tolvasen mukaan laille olisi tarvetta.

– Nyt on epäselvää, kuka milläkin alueella saa valvoa.

Tolvasen mukaan merkittävässä osassa riitajutuissa epäselvyyttä on ollut myös kieltomerkinnöissä.

– Muutamia juttuja on mennyt oikeuteen asti, ja asiakas on hävinnyt ainakin ne jutut, joissa voitu osoittaa hänen itsensä parkkeeranneen ajoneuvon.

Valittaminen voi tulla kalliiksi

Yksityisten pysäköintifirmojen toimintaan liittyviä riitoja käsitellään kuluttajariitalautakunnan lisäksi myös käräjäoikeudessa, joka on hävinneelle osapuolelle kallis. Kulut voivat Tolvasen mukaan nousta useisiin tuhansiin euroihin.

Maksullisen parkkipaikan kyltti.
Lauttasaareen ja Munkkiniemeen tulee myös lippuautomaattikylttejä omilla tunnuksillaan.Kalle Niskala / Yle

– Valitustien pitäisi olla sama kuin kunnallisissa parkkimaksuissa eli hallinto-oikeus, jossa käsittelymaksu on 250 euroa, Tolvanen kertoo.

Yksityisiä pysäköintialan yrityksia edustavan Suomen Pysäköintialan liiton mukaan vain viidestä seitsemään prosenttia maksun saaneista reklamoi. Yritykset vievät vain harvoin maksamattomia pysäköinninvalvontamaksuja käräjäoikeuteen, kertoo liiton puheenjohtaja ja Q-parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius.

– Käräjille päätyvät alueen pysäköintisäännöistä piittaamattomat toistuvasti väärin pysäköivät, jotka jättävät pysäköinninvalvontamaksunsa maksamatta jatkuvasti.

Kuluttajariitalautakunnassa yksityistä pysäköinninvalvontaa koskevia ratkaisupyyntöjä tuli viime vuonna 135 kappaletta eli 26 vähemmän kuin vuonna 2015. Tänä vuonna niitä on tullut 99.

Alalla eettiset säännöt

Juha Sireliuksen mukaan ala on kehittynyt parempaan suuntaan.

Pyäköintikieltomerkki.
Mikko Kuusisalo / Yle

Sireliuksen mukaan alan yritykset ovat laatineet eettiset säännöt, joiden mukaan ne toimivat. Sääntöjen mukaan esimerkiksi provisiopalkkausta ei saa enää käyttää, sillä siitä saatujen kokemusten mukaan se aiheutti ylilyöntejä, kun jopa ambulansseja sakotettiin.

– Taloyhtiöille ei myöskään makseta siitä, että niiden alueita valvotaan, Sirelius sanoo.

Yksityinen saanut jo jalansijaa

Juha Sireliuksen mukaan yksityinen pysäköinnin valvonta on vakiinnuttanut asemansa, vaikka lakia siitä ei ole saatu aikaiseksi.

Yritysten määrä on asettunut noin kymmeneen, joista valtakunnallisia toimijoita on kolme. Vielä vuosikymmenen alussa yrityksiä oli jopa 50–100. Tuolloin korkein oikeus linjasi, että yksityisillä yrityksillä on oikeus harjoittaa pysäköinninvalvontaa ja määrätä valvontamaksuja.

– Silloin moni kuvitteli alan olevan helppo tapa tehdä rahaa, mutta näin ei ollutkaan.