yle.fi-etusivu

Kaupunki palkitsee asukkaita autoilun vähentämisestä – Lahdelle viisi miljoonaa EU-rahaa

Lahtelaisille tulee mahdollisuus henkilökohtaiseen päästökauppaan vuonna 2019. EU tukee Lahden kaupungin kestävän liikkumisen hanketta.

päästökauppa
pyörä ja joukkoliikennettä
Mika Moksu / Yle

Lahti saa lähes viisi miljoonaa rahaa kestävän liikkumisen kehittämiseen. Pyöräilystä ja joukkoliikenteen suosimisesta palkitaan asukkaita ja keskustasta Launeelle rakennetaan pyöräilyreitti.

– Tässä on kyse historian suurimmasta EU-hankkeesta, jonka Lahti on nyt saamassa kestävään ja älykkääseen liikkumiseen, hehkuttaa kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo.

Hankkeessa kehitetään esimerkiksi niin sanottu henkilökohtainen päästökauppa kaupunkilaisille. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos kaupunkilainen alittaa oman päästökiintiönsä, hän saa erilaisia etuja ja palkintoja, avaa Vauramo käytäntöä.

– Jos liikkuu paljon kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä, niin on mahdollista saada pieniä etuja itselle.

Käytännössä ne saattavat olla esimerkiksi lahjakortteja, huoltopalveluita tai kotiinkuljetuspalveluita. Samassa mittakaavassa päästökaupparatkaisu ei ollut käytössä missään muualla Euroopassa.

Lahdessa kokeilu alkaa varsinaisesti vuonna 2019, kun päästökauppaa päästään toteuttamaan käytännössä. Vauramo uskoo, että kokeiluun saadaan mukaan kymmeniä tuhansia kaupunkilaisia.

Lahden hankkeelle on myönnetty 4,7 miljoonaa euroa EU:n Urban Innovative Action -ohjelmasta.

– Lahden kokoisessa kaupungissa ei ehkä voida rakentaa metroa tulevaisuudessakaan. Meidän pitää olla erityisen herkkiä miettimään älykkäämpiä liikenneratkaisuja, sanoo Vauramo.

Uusi pyöräilyreitti Launeelle vuonna 2019

Lahteen on luvassa myös uusi pyöräilyreitti keskustasta Launeelle. Vauramo arvelee, että uuden pyöräreitin rakentaminen aloitettaisiin keväällä 2019.

Pyöräreittiä tehdään älyratkaisuja hyödyntäen.

– Pyöräreiteillä saadaan liikkumisen tietoa kerättyä. Mietimme myös älykkään valaistuksen ratkaisuja, esimerkiksi liikkeentunnistimia ja muita ratkaisuja, jotka pienentävät ekologista jalanjälkeä rakennusvaiheessa, selittää Vauramo.

Hankkeen aikana kaupunkilaisten liikkumisesta aletaan kerätä tietoa yhteen tietojärjestelmään, josta tietoa saadaan käytettyä paremmin hyödyksi esimerkiksi liikennesuunnittelussa. Jo nyt kaupunki kerää tietoja liikenteen käyttäjistä ja määristä, mutta tiedot ovat eri järjestelmissä.

Lisähyötyä kilpailunäkyvyydestä?

Keväällä kaupunki haki Euroopan Komissiolta European Green Capital -palkintoa vuodelle 2019. Kilpailun voitti Oslo, mutta Lahti hakee nyt uudelleen Euroopan vihreän pääkaupungin titteliä vuodelle 2020.

– Ehkä se, että Lahti on ollut mukana tällaisessa kilpailussa, on edesauttanut siinä, että hankkeen rahoittajat ovat uskaltaneet ajatella, että Lahti olisi tarpeeksi kunnianhimoinen tällaiseen isoon hankkeeseen, sanoo Vauramo.

European Green Capital -kilpailussa vertaillaan kaupunkien kestävän kehityksen toimintaa. Vuoden 2020 voittaja selviää alkukesästä.