yle.fi-etusivu

Sade-ennätyksiä hätyytellään: Työmaat viivästyvät, tiet heikentyvät ja juurestilat ovat ongelmissa

Rakennustyömailla mitataan lattioiden ja seinien kosteutta. Vesi syövyttää sorateitä ja aiheuttaa ongelmia moottoriteilläkin.

Sateinen sää
Tulvavettä Turun moottoritiellä keskiviikkoaamuna.
Tulvavettä Turun moottoritiellä keskiviikkoaamuna. Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Pian hätyytellään paikoin jo lokakuun sade-ennätyksiä ja samaan aikaan rakentaminen Suomessa käy vilkkaampana kuin pitkään aikaan.

Rakennusliike Skanskan asuntorakentamisyksikön turvallisuusasiantuntija Harri Ahosen mukaan lähtökohta on se, että kun tavaraa tulee rakennustyömaalle, sen pitää olla sateelta suojattua.

– Työmailla on kosteudenhallintasuunnitelmat, jossa lattioiden ja seinien kosteudet mitataan poraamalla esimerkiksi anturi lattiaan, ennen kuin lähdetään pinnoittamaan. Kun pinnoitustyöt alkavat, vasta kuivan päälle pannaan uutta, Ahonen vakuuttaa.

Sadehaittojen kriittisimmät vaiheet ovat Ahosen mukaan silloin, kun rakennustyömaa on monttuvaiheessa ja raskaiden ajoneuvojen on päästävä lähelle.

– Kun on paljon vettä, monttujen reunat muuttuvat epävarmemmiksi. Elementeissä suojaus on kaiken a ja o, Ahonen sanoo.

Tietyt työt viivästyvät sateiden vuoksi rakennustyömailla, se on Ahosen mukaan selvää, mutta viivästysten kustannuksia hän ei uskalla arvioida.

"Kovaat sateet vievät osan soratiestä mukanaan ja syövät asfaltin reunaa"

Viime päivien kovat sateet Etelä-Suomessa aiheuttavat ongelmia myös tiestölle.

– Näkyvin sadeveden aiheuttama ongelma on teille noussut vesi, jolloin pahimmassa tapauksessa liikenne on katkaistava, sanoo Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalainen.

Teiden kuivatuksesta huolehtivat ojitus ja tien poikki kulkevat sadevesirummut.

– Tiet pyritään suunnittelemaan niin, että ne kestävät isotkin sateet, mutta poikkeuksellisissa tilanteissa kuivatus ei toimi riittävästi tai tasankoalueella vedellä ei ole paikkaa mihin valua, Karjalainen sanoo.

Runsaat sateet aiheuttavat Karjalaisen mukaan korjauskustannuksia teiden pitäjille.

– Kun vesi syövyttää soratietä ja voi viedä osan tiestä mukanaan, tielle joudutaan ajamaan uudet kivimurskeet. Kun tie on hyvin pehmeä, sille ei voida tehdä juuri mitään, koska tien lanaaminen velliinnyttäisi sitä lisää.

– Vesi voi syödä myös asfaltoidun tien reunaa ja viedä tien alta sitomattomia kerroksia, jolloin tie saattaa murtua, Karjalainen kuvailee.

Runsas vesi aiheuttaa teillä Karjalaisen mukaan myös ongelmia, jotka eivät ole näkyvissä heti.

– Kun rakenteissa on kosteutta ja luvassa on vuoroin pakkasia ja vuoroin sulaa, tämä saattaa heikentää tien kestävyyttä ja kantavuutta.

Kustannuksia kovista sateiden aiheuttamista tievaurioista koituu myös elinkeinoelämälle, jos joudutaan käyttämään kiertoreittejä.

Ruuhkaa ja tulvavettä Turun moottoritiellä.
Ruuhkaa ja tulvavettä Turun moottoritiellä keskiviikkoaamuna.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Pahimmassa tapauksessa Turun moottorie suljetaan

Espoossa Kirkkojärven kohdalla Turun moottiritiellä tulvaongelmaa on ilmennyt aiemminkin ja parannustyöt tulvaherkkyyden vähentämiseksi ovat parhaillaan käynnissä.

Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen kertoo, että alue, johon tulva vaikuttaa on vain noin sata metriä pitkä, mutta jos tie joudutaan sulkemaan, kerrannaisvaikutuksineen se vaikeuttaa noin sadantuhannen pääkaupunkiseudun autoilijan matkan tekoa.

– Riskiaika jatkuu vielä muutaman päivän, mutta tilanne on parantunut aamusta. Väylä saadaan pidettyä auki keskiviikkoillan ja torstaiaamun, sillä vedenpinnan nousu on pysähtymässä, sanoo Jaatinen.

Hän muistuttaa, että niiden jotka ovat tälle suunnalle lähdössä, kannattaa seurata tilannetta, sillä torstaina lähestyvät sateet saattavat jälleen muuttaa tilannetta huonompaan suuntaan.

Kovat sateet ovat joissakin Etelä-Suomen pienvenesatamissa aiheuttaneet myös veneiden uppoamisvaaran etenkin soutuveneiden osalta.

Helsingin Hakaniemen venekerhosta kerrotaan, että moottoriveneissä automaattiset pilssipumput usein toimivat niin, etteivät pienveneet pääse täyttymään vaikka sataisi pitkään rankastikin. Mikäli veneissä on ongelmia, yövartijat ilmoittavat niistä veneiden omistajille.

Vedenkorkeusmittari.
Vedenkorkeus Helsingin Hakaniemessä keskiviikkona.Petteri Sopanen / Yle

ProAgria: Ravinteiden huuhtoutumisriski ei ole suuri

Runsaat sateet vaikuttavat peltoviljelyyn ja kasvintuotantoonkin. Maatalousalan neuvonta- ja kehittämisorganisaatio ProAgrian kasvintuotannon asiantuntija Vilma Kuosmanen kertoo, että ne viljat, jotka vielä ovat pellosa, ovat vaarassa ränsistyä eli jyvä voi alkaa itää tähkässä.

Kasvukausi oli haasteellinen ja puinnit ovat osin yhä kesken. Jos vilja pääsee ränsistymään, pilaantuneesta viljasta koituu viljelijälle taloudellisia tappioita, Kuosmanen sanoo.

Jos maan rakenne on hyvässä kunnossa, niin maa tietenkin tulee märemmäksi, mutta koska Suomessa sataa muutenkin normaalisti ympäri vuoden, vesi kulkee kyllä ekosysteemissä eteenpäin, rauhoittelee Kuosmanen.

– Lannanlevityksessä olevien rajoitusten vuoksi, huuhtoumariski ei ole kovin suuri. Raskailla koneilla ei lähdetä yleensä pehmeille pelloille ajamaan ja lannanlevitys siirtyy myöhemmäksi poikkeusluvin, koska on mahdollista, että maa vielä lokakuussa kuivahtaa.

Syysviljakasvustot, jotka on pystytty kylvämään ajallaan, näyttävät Kuosmasen mukaan voivan hyvin.

Tulviva Vantaanjoki lähestyy kevyenliikenteenväylää Tammistonrannassa Vantaalla tiistaina.
Tulviva Vantaanjoki lähestyy kevyenliikenteenväylää Tammistonrannassa Vantaalla.Ritva Siltalahti / Lehtikuva

Puutarhaviljelyn ongelmat ovat sadon talteenotossa

Puutarhaviljelyssä sateista koituvat suurimmat ongelmat liittyvät sadonkorjuuseen.

ProAgrian puutarha- ja luomutuotannon asiantuntija Terhi Taulavuori sanoo, että vihannestiloilta ei ole ainakaan toistaiseksi keskusliittoon asti kuulunut, että vesi missään vielä pelloilla seisoisi.

– Ongelmia on lähinnä varastovihanneksia kasvattavilla tiloilla eli esimerkiksi punajuuren, keräkaalin, porkkanan ja lantun pahasti kesken olevassa sadonkorjuussa.

Juureksien nosto on hankalampaa, kun multaa nousee runsaasti kosteasta maasta mukaan. Syväjuurisilla kasveilla juurten tukahtumisvaaraa ei vielä näillä sateilla Taulavuoren mukaan ole.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Seksuaalinen häirintä

Anna Kontula A-studiossa: "On kansanedustajia, jotka tulevat niin metsästä, etteivät he ole huomanneet meidän elävän 2000-lukua”

Talvisää

Painava lumi painoi kuplahalleja kasaan pääkaupunkiseudulla – Päivystävä palomestari: "Mitään ei ollut tehtävissä enää"

Itävalta

Itävallan kaasuonnettomuus aiheutti rajun hinnannousun – Italiaan julistettu hätätila

Talvisää

Meteorologin varoitus: yö pakastaa vetiset tienpinnat etelässä – pohjoisessa piiskaavaa lumipyryä