yle.fi-etusivu

Venäläisten matkailu Suomeen on kääntynyt kasvuun – ostoskoriin kerätään aiempaa vähemmän tavaraa

Venäläismatkailija käyttää ostoksiinsa keskimäärin 171 euroa.

Venäjä
Turisteja Havis Amandan patsaan luona Helsingissä.
Ella Mikkola / Yle

Matkailijavirrat Venäjältä Suomeen ovat kääntyneet jälleen kasvuun parin heikomman vuoden jälkeen. Tammi-elokuussa viisumeita on haettu yli 60 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Venäläisten viisumihakemusten määrä on ollut laskussa vuodesta 2014 eli Krimin valtaamisesta alkaen.

Kaupan liiton laajan kyselytutkimuksen mukaan venäläisten paluu on sujunut matkakohteiden osalta pitkin aiempien käyntien latuja. Suosituin matkakohde on Lappeenranta, joka on myös kasvattanut suosiotaan.

Muut Itä-Suomen kaupungit kiinnostavat selvästi vähemmän. Helsinki pääkaupunkina on luonnollisesti tärkeä vierailukohde, ja se kiinnostaa etenkin Moskovasta saapuvia matkailijoita.

Grafiikka Venäläisten suosimat matkakohteet.
Yle Uutisgrafiikka

Venäläisten matkailun lisääntymisen voisi olettaa näkyvän kasvuna myös heidän tekemissään ostoksissa. Syyskuun 2016 ja elokuun 2017 välisenä aikana venäläinen matkailija käytti rahaa keskimäärin 171 euroa matkaa kohden. Vuotta aiemmin ostoksia tehtiin 114 eurolla.

Pettymys sen sijaan on, että venäläisten kulutustottumukset ovat kehittyneet toiseen suuntaan kuin Kaupan liitossa on toivottu.

– Venäläisten ostoskori on nyt selvästi yksipuolistunut eli siitä on tullut vähän samanlainen kuin se oli 2000-luvun alussa. Venäläiset hakevat täältä ruokaa, pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta sanoo.

Verkkokauppa syö ostoskorin sisältöä

Peräti neljä viidestä venäläismatkailijasta ostaa Suomesta ruokaa. Sen sijaan vaatteiden ja jalkineiden ostamisessa on tapahtunut romahdus. Vielä viisi vuotta sitten puolet venäläismatkailijoista osti Suomesta aikuisten vaatteita ja lähes viidennes jalkineita ja lasten vaatteita.

– Venäläinen kuluttaja ei ole enää sellainen vaurastuva keskiluokan edustaja. Nyt ostetaan tarve-esineitä, astioita ja elintarvikkeita. Viihdeshoppailu on jäänyt jälkeen. Sitten pitää vielä muistaa, että kansainvälinen verkkokauppa on Venäjällä ja venäläinen internetissä viihtyvä keskivertokuluttaja ostaa verkkokaupasta, Kurjenoja kertoo.

Verkkokaupan suosion kasvusta huolimatta venäläiset jättivät Suomeen lähes puoli miljardia euroa erilaisina ostoksina kyselytutkimuksen aikana. Oheisessa kuviossa on venäläisen matkailijan ostoskorin kymmenen suosituinta tuoteryhmää.

Grafiikka, Venäläismatkustajien ostokset.
Yle Uutisgrafiikka

Valtaosa eli 75 prosenttia venäläismatkailijoista tulee Suomeen Pietarista ja sen ympäristöstä. Moskovassa asuvien osuus matkailijavirrasta on vain neljä prosenttia.

– Takavuosina vielä toivottiin, että varsinkin vähän varakkaammista moskovalaisista tulisi uusi matkailun veturi. Toivottiin, että he alkaisivat käyttää palveluja monipuolisesti, mutta tämä ei ole toteutunut, pääekonomisti Jaana Kurjenoja murehtii.

Kaupan liitto toteutti kyselyn syyskuun 2016 ja elokuun 2017 välisenä aikana. Yhteistyökumppani TAK Oy haastatteli tänä aikana noin 7400 Suomesta lähtevää venäläistä matkailijaa.

Haastattelut tehtiin Kaakkois-Suomen raja-asemilla, junassa Helsingistä Pietariin sekä Helsingin satamassa ja Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Koska otoksessa ei ollut mukana Pohjois-Suomen raja-asemia, tulokset eivät täysin kuvaa venäläisten matkailutottumuksia esimerkiksi Lapissa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä - 3 asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin

Maastopalot

Kaliforniassa palot laajenevat – tuhansia ihmisiä lisää evakuoitu

Iguaanit

Floridassa käydään taistoon iguaaneja vastaan

Ufot ja avaruusoliot

Pentagon myönsi ufojen tutkimusohjelman