Espoon uusi sprinttilatu mahdollistaa kansainväliset kisat – jopa maailmancupin

Kovatasoisia hiihtokilpailuja voidaan järjestää jatkossa pääkaupunkiseudulla Hakunilan lisäksi Leppävaarassa. Hanke lähti liikkeelle kaupungin ja Espoon hiihtoseuran keskusteluista viitisen vuotta sitten.

Leppävaara
Rinteeseen maansiirtotöinä rakennettua kivistä latupohjaa. Kaivinkone. Keskellä kuvaa rakenteilla olevan kävelysillan betonista valetut päät. Rinteen alla silla takana näkyy stadionin kuusiaita, jonka takaa pilkottaa remontissa oleva huputettu urheilukentän katsomo.
Sprinttirata tulee Leppävaaran yleisurheilustadionin pohjoispuolelle. Katsomosta näkisi koko radan, jos stadionin kuusiaita kaadettaisiin. Ari Tuhkanen / Yle

Leppävaaran urheilupuistoon valmistuu marraskuun lopussa uusi sprinttibaana. Kansainvälisen hiihtoliiton vaatimukset täyttävä rata tarjoaa uusia mahdollisuuksia sekä harjoitteluun että kilpailutoimintaan.

– Jatkossa täällä on mahdollisuus järjestää SM-kisoja ja jopa maailmancupia, kertoo Espoon hiihtoladuista vastaava aluetyönjohtaja Petri Forsman.

Rata on yhdeksän metriä leveä ja 1,6 kilometriä pitkä. Yleisurheilustadionin pohjoispuolelle rinteeseen sijoittuvassa radassa on korkeuseroa Kansainvälisen hiihtoliiton vaatimusten mukaan 40 metriä.

– Tähän tulee kaksi kierrosta ja molemmilla kierroksilla on 20 metriä korkeuseroa. Jos isompia tapahtumia joskus tulee, toista huippua korotetaan lumella vielä metrin verran, kertoo Forsman.

Sprinttibaanan rakentaminen maksaa noin miljoona euroa. Siitä puolet menee radan ohittavan kävelysillan rakentamiseen, toinen puoli käytetään itse radan rakentamiseen, maansiirtotöihin ja valoihin.

Lumen valmistamiseen tarvittaisiin lisää vettä ja sähköä

Radan lisälumetus on tarkoitus hoitaa ensimmäisenä talvena perinteisesti kuljettamalla lumi vajaan kilometrin päässä olevilta tykeiltä kuorma-autoilla ladulle. Radan oma lumetusjärjestelmä on Forsmanin mukaan jo suunnitteilla.

Toteuttamista saattaa vauhdittaa se, että jyrkkien nousujen lumettaminen kuorma-autoilla on haasteellista, liukkailla keleillä jopa vaarallista.

– Jos Leppävaaran latujen lumetusta halutaan kehittää kunnolla, tänne tarvitaan lisää vettä ja sähköä. Edes nykyisiä kahta lumitykkiä ei pystytä käyttämään täydellä teholla, kiteyttää latupäällikkö Forsman.

Nähtäväksi jää, kuinka isojen kisojen pitopaikka Leppävaaran urheilupuistosta uuden sprinttiradan myötä tulee. Ensi talvena siellä pidetään ainakin leppävaaralaisen entisen huippuhiihtäjän Marjo Matikainen-Kallströmin nimeä kantava Marjon Hiihdot.

– Muista kisoista ei ole vielä puhuttu ja on lähinnä paikallisesta Espoon hiihtoseurasta kiinni, mutta paikka olisi hiihtokisoille erinomainen. Yleisö pääsee paikalle myös junalla ja koko rata näkyy yleisurheilustadionin katsomosta, jos stadionin kiertävä kuusiaita kaadetaan, hehkuttaa Forsman.