Vanhusten kyytipalvelu pantiin uusiksi säästöjen toivossa – alkuvaiheessa pieleen meni lähes kaikki

Keski-Pohjanmaalle piti luoda toimiva ja taloudellinen kyytipalvelu vanhuksille ja vammaisille. Ensimmäisten viikkojen saldona ovat tyytymättömät asiakkaat ja poliittinen kuohunta.

Soite
Speysin Kyytikeskus Kokkolassa

Yritys saada hyvää halvalla on osoittautunut hankalaksi yhtälöksi Keski-Pohjanmaalla. Se on koettu viime viikkoina kantapään kautta, kun vanhukset ja vammaiset on koetettu saada kulkemaan asioilleen sujuvasti, mutta aiempaa edullisemmin.

Maakunnan kunnat siirsivät sote-palvelujensa järjestämisen vuoden alusta Soiten (Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän) järjestettäväksi. Yksi Soiten isoista tavoitteista oli leikata kuljetuspalveluiden kustannuksia: vanhuksille ja vammaisille piti saada lakisääteiset kyydit neljänneksen halvemmalla kuin ennen.

Soite päätti perustaa kyytikeskuksen, joka toimii kuljetusten "taksikeskuksena". Keskus välittää tilaukset vapaana oleville takseille ja yhdistää kuljetuksia niin, että samassa autossa voi matkustaa useampi henkilö. Soite kilpailutti sekä palvelukeskuksen toiminnan järjestämisen että itse taksit.

Soittaminen tällaiseen keskukseen ei onnistu "Pertsalta" millään

Äiti Arja Puumala

Muutos aiempaan oli valtava sekä vanhuksille ja vammaisille että taksikuskeille. Enää kyytiä tarvitseva ei soittanutkaan suoraan tutulle taksikuskille, vaan Kyytikeskukseen, jonka välittämässä autossa saattoi olla takapenkillä jo toinenkin matkustaja valmiina kun ennen matka taitettiin yksin.

Kaikki tuntui menevän pieleen aina kilpailutuksen järjestämisestä näihin päiviin saakka.

Kaoottinen alku

Soiten tarjouskilpailun voitti Speys Oy, ja sen pyörittämä Kyytikeskus aloitti toimintansa syyskuun alussa. Ensimmäiset päivät olivat kaoottisia. Puhelinlinjat ruuhkautuivat, kyytien saamisessa oli viiveitä tai auto jäi kokonaan saapumatta.

Omaisten mukaan uusi järjestelmä oli myös liian monimutkainen ja vaikea esimerkiksi kehitysvammaiselle. Tuttu kuski ymmärsi asiakasta, uusi keskus ei.

– Soittaminen tällaiseen keskukseen ei onnistu "Pertsalta" millään. Hän ei muista sanoa nimeään, hän aloittaa puolivälistä asiaa. Hänen puheestaan ei saa tolkkua, ellei häntä tunnista äänestä. Lisäksi keskuksessa voi olla jonoa tai jopa robotti. Poikani oli aivan ymmällään ja sanoi heti: äiti, minä en osaa, kertoi Arja Puumala.

Jo ensimmäiseksi viikonlopuksi Kyytikeskukseen jouduttiin lisäämään henkilöstöä vastaamaan puhelimeen. Myös taksien käytössä ollut tilausjärjestelmä tökki. Kyytikeskus välitti tilaukset autoihin kuljettajien käytössä olevaan älypuhelinaplikaatioon.

Speys joutui kehittämään kovalla kiireellä puhelinsovellustaan, lokakuun alussa kuskeilla oli käytössään jo kolmas ohjelmistoversio. Soiten mukaan tämä oli jo sellainen, joka ei ollut enää esteenä palvelun toimivuudelle.

Silti valituksia sateli edelleen Kyytikeskuksen toiminnasta kuukausi toiminnan aloittamisen jälkeen. Soiten toimitusjohtaja Ilkka Luoma joutui harvinaislaatuisessa mielipidekirjoituksessaan Keskipohjanmaa-lehdessä pyytämään anteeksi (siirryt toiseen palveluun)kangerrellutta alkua.

Myös Speysissa ihmeteltiin, miksi palvelu ei toimi toivotulla tavalla. Yhtiö lähti selvittämään asiaa tilastoista ja huomasi että Kokkolan takseista 30 prosenttia hylkää tai jättää huomioimatta tilauksen. Syytä tähän selvitetään edelleen.

Speysin toimitusjohtaja Jouko Sipilä.
Speysin toimitusjohtaja Jouko Sipilä.Raila Paavola / Yle

Yhtenä syynä voi olla se, että autoissa on nyt käytössä kaksi tilausjärjestelmää, taksien oman tilauskeskuksen laite ja Soiten Kyytikeskusen kännykkäsovellus. Nämä järjestelmät eivät vielä keskustele keskenään. Taksien oma järjestelmä muuttaa auton tilan automaattisesti varatuksi, kun kyyti on päällä. Sen sijaan Speysin järjestelmässä kuskin on muistettava tehdä sen itse.

Oman mausteensa soppaan tuo se, että Kokkolan taksit olisivat myös itse halunneet ryhtyä pyörittämään Kyytikeskusta, mutta hävisivät tarjouskilpailun Speysille. Taksiyrittäjät kiistävät epäilyt sabotoinnista, heidän mukaansa Speys välittää tilaukset liian aikaisin autoihin. Tämän vuoksi kuskit eivät aina halua sitoutua niihin, koska odotusaikana voi mennä normaalikyytejä sivu suun.

Toivoisi, että se kyyti tulisi heti kun väsähtää, mutta kun se ei tule

Kerttu Rantala

Ongelmat tuppaavat usein kasaantumaan, niin Kyytikeskuksessakin. Kuin pisteenä i:n päälle asiakkaille normihintaisena mainostetuista kyytitilauksista olikin peritty palvelumaksu. Kyse oli teleoperaattorin virheestä.

95-vuotias kokkolalainen Kerttu Rantala soittaa itselleen paluukyytiä kotiinsa kyytikeskuksesta.
95-vuotias Kerttu Rantala soittaa itselleen paluukyytiä kotiinsa kyytikeskuksesta.Juha Kemppainen / Yle

Kyytien epävarmuuden takia moni asiakas on vähentänyt liikkumistaan murto-osaan entisestä. Esimerkiksi 95-vuotias Kerttu Rantala on käyttänyt viime kuukauden aikana vain kolme, neljä taksimatkaa aikaisemman kahdenkymmenen sijaan.

– On se vaikuttanna minun kulkemiseen, kun jotenkin tympäsee. Siellä perillä väsyy siihen oottamiseen, kun ei koskaan tiiä, minkälaiseen jonoon joutuu. Toivoisi, että se kyyti tulisi heti kun väsähtää, mutta kun se ei tule, Kerttu kertoi Ylelle.

Hallinto kompuroi kilpaa kyyditysten kanssa

Hallinnollisesti Kyytikeskus tuntui syntyvän onnettomien tähtien alla. Viitteitä tästä oli jo ilmassa, kun Soiten hallitus ratkaisi tarjouskilpailussa Speysin Kyytikeskuksen yrittäjäksi. Kaksi demariedustajaa jätti päätöksen eriävän mielipiteen. Heidän mukaansa tarjouskilpailun pisteytyksen kriteerit olisi pitänyt tuoda hallituksen hyväksyttäväksi. Hallituksen demarijäsenet pelkäsivät, että klilpailutuksessa ei huomioida riittävästi vanhusten ja vammaisten erityistarpeita kyyditysten suhteen.

Kyytikeskuksen ongelmien käsittely nousi uudelle tasolle, kun Iltalehti käsitteli laajassa artikkelissaan muun muassa kilpailutukseen liittyvistä epäilyttävistä piirteistä.

Sähköpostitse käyty tarjouskilpailu jätti epäilyksen varan siitä, olisiko tieto tarjousten euromääristä voinut vuotaa Soiten ulkopuolelle. Soite lupasikin ottaa opikseen ja käyttää jatkossa ainoastaan kirjekuorissa vastaanotettavia tarjouksia.

Kun hallituksen kokouksessa pyydettiin nähtäville tarjousten avaamispöytäkirjaa, sen löytyminenkin kesti erään kokouksessa olleen mukaan 38 minuuttia.

Kun Kyytikeskuksen toiminta tökki, huomio kohdistui pieniinkin yksityiskohtiin.

Tämä kaikki johti siihen, että Soiten hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Nurmi (kok.) ja valtuuston puheenjohtaja Sari Innanen (kesk.) tekivät yllätystarkastuksen Soiten hankintatoimistoon. Siellä nähdyt asiakirjat saivat Nurmen vaatimaan Speys-sopimuksen välitöntä purkua. Nurmi koki saaneensa hallituksen jäsenenä väärää tietoa kyytikeskuspäätöksen pohjaksi.

Kyse oli ennen kaikkea Speysin esittämästä osaamisesta ja aiemmista asiakkuuksista eli niin sanotuista referensseistä. Vuoden ikäinen firma kertoi tehneensä töitä muun muassa puolustusvoimille ja useille suurille pörssiyrityksille. Toimitusjohtaja Jouko Sipilä myönsi, että mukaan oli otettu Speysille teknisen järjestelmän toimittaneen Attracs Oy:n referenssejä. Tämä sen vuoksi, että Soite oli pyytänyt tarjousta kokonaisratkaisusta eli siihen kuuluivat kyytikeskuspalvelu ja tekninen järjestelmä.

Ongelmallisia tuplarooleja ja horjuvaa luottamusta

Speys-keskustelussa esille nostettiin myös Kokkolan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Bjarne Kalliksen (kok.) rooli Speysin hallituksen jäsenenä. Kokkolalla on yksinkertainen enimmistö Soiten päätöselimissä.

Ylen haastattelema julkishallinnon eettisyyttä tutkinut professori näki Kalliksen tuplaroolin ongelmallisena. Bjarne Kallis teki johtopäätöksen ja erosi Speysin hallituksesta, koska ei halunnut riskeerata kaupungin tai Speysin mainetta tämän enempää.

Kuvassa Bjarne Kallis
Heini Holopainen / Yle

Kun keskustelun Kyytikeskuksen ympärillä kuumentui, myös Soiten hallituksen puheenjohtaja Veikko Laitila kertoi kadottaneensa luottamuksensa Speysin toimintaan.

Tässä yhteydessä hän ei kuitenkaan ollut vielä valmis kutsumaan Soiten hallitusta koolle ylimääräiseen kokoukseen, vaan olisi odottanut liki kuukauden päähän aikataulun mukaiseen kokoukseen.

Kolme päivää myöhemmin Soite ilmoitti ylimääräisestä kokouksesta. Sen ei ollut määrä tehdä Kyytikeskusta koskevia päätöksiä, vaan antaa hallituksen jäsenille tilannekatsaus. Myös uudet hallituksen jäsenet haluttiin perehdyttää asiaan paremmin. Ylimääräisessä kokouksessa keskusteltiinkin pitkään, mutta varsinainen päätös kyytikeskussopimuksen jatkosta ja mahdollisista korvauksista syntyy seuraavassa hallituksen kokouksessa lokakuun loppupuolella.

Kyytikeskuksen ei pitänyt lisätä Soiten henkilöstömäärää. Nyt Soiteen on kuitenkin palkattu kuljetuskoordinaattori, jolla on kädet täynnä järjestelmän kuntoon saamisessa Speysin ja taksikuskien kesken. Kuvaavaa on, että hänelle sähköpostia lähetettäessä tulee takaisin automaatinen vastausviesti:

Sähköpostini on ruuhkautunut. Valitettavasti en välttämättä ehdi regoimaan kaikkiin saapuviin posteihin muuta kuin mahdollisesti viiveellä.