yle.fi-etusivu

Onko työttömän vahdittava jatkuvasti puhelintaan? TE-toimisto aikoo tarkistaa tekstiviestiensä sanamuotoja

Uudenmaan TE-toimisto aikoo pian selvittää, voisiko soittoajat ilmoittaa asiakkaalle päivän tarkkuudella.

työnhaku
Tekstiviesti.
Kuva somessa puhuttaneesta tekstiviestistä. Derrick Frilund / Yle

Pitääkö työttömän olla joka hetki tavoitettavissa, jos TE-toimistosta yritetään hänelle soittaa? Tästä on noussut keskustelua paljon levinneen Facebook-päivityksen (siirryt toiseen palveluun) myötä, jossa oli esillä TE-toimistolta tullut tekstiviesti.

Viestissä kerrottiin työnhaun katkeavan automaattisesti, jos työnhakija ei toisella soittokerralla vastaa 0295-alkuisesta numerosta tulevaan puheluun.

Viestissä ei tarkemmin kerrottu, koska seuraava yhteydenotto oli tulossa. Työnhakijalla oli jo ennalta tiedossa, että puhelu on tulossa kyseisellä viikolla.

TE-toimisto: Tekstiviestit ilmoitusluontoisia tiedotuksia

Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen kertoo Ylelle, että pelkän yksittäisen tekstiviestin perusteella ei katkaista kenenkään työnhakua. Hän kertoo TE-toimiston arvioivan tekstiviestien sanamuotoja tarkemmin, kun päivityksestä noussut keskustelu on tullut tietoon heillekin.

– Meille hyvä opetus, että vielä katsotaan tekstiviestien sanamuodot, jotta ne ovat mahdollisimman selkeitä ja asiakasystävällisiä. Ettei vahingossakaan tule kuvaa että pompotetaan ja ollaan tylyjä, josta ei ole missään nimessä kysymys, Ukkonen sanoo.

Hän kertoo että sosiaalisessa mediassa huomiota saanutta tapausta on selvitetty asiakkaan kanssa.

– Ei yksittäisen puhelinsoiton tai tekstiviestin perusteella anneta karenssia tai lakkauteta työnhakua, vaan se liittyy aina aiemmin sovittuun palvelutapahtumaan, tekstiviestit ovat palvelua tukevia ilmoitusluontoisia tilannetiedotuksia. Meihin päin voi olla yhteydessä myös oma asiointi -verkkopalvelun tai puhelinpalvelun kautta, Ukkonen sanoo.

Hän arvelee, että lyhyt tekstiviesti voidaan helposti kokea tylymmäksi, mitä oli tarkoitettu.

Puhelimeen ei joka hetki voi millään vastata

Ukkonen kertoo, että tekstiviestejä lähetetään nykyisin senkin vuoksi, että varsin usein ihmiset eivät vastaa puhelimeen edes silloin, vaikka näkevät sen soivan.

– Ihmiset vastaavat tuntemattomiin numeroihin nihkeästi, yllättävän usein on niin, että ensimmäiseen meiltä tulevaan puheluun ei vastata. Tarkistus- ja muistutusviestien lähettäminen myös kasvattaa meillä työmäärää, Ukkonen sanoo.

Hän kertoo ymmärtävänsä, ettei puheluun ole mitenkään mahdollista aina vastata juuri sillä hetkellä kun puhelin soi.

– Voi olla akku loppu, huono paikka tai vaikka mitä. Siksi on annettu sähköposti-, puhelinpalvelu- ja verkkomahdollisuus, jos jostakin syystä menee puhelu ohi, asiaan pystyy reagoimaan muuta kautta.

– Mutta jos asiakas ei millään tavalla monista yrityksistä huolimatta reagoi, jos ei ennen määrättyä, hänen kanssaan sovittua päivää millään saada kiinni, eikä asiakas itsekään ole oma-aloitteisesti yhteydessä, silloin työnhaku lakkaa, Ukkonen toteaa.

Yli 80 000 soittoa TE-toimistosta jäi vastaamatta

Ukkonen muistuttaa, että he tekevät todella paljon yhteydenottoja, ja niitä on yhdellä TE-toimiston asiantuntijalla tehtävänä paljon.

– Jos asiakas lähestyy esteestä esimerkiksi verkkopalvelun tai puhelimen kautta, asia palaa kyllä tietoon meiltä soittaneelle ja sen jälkeen sovitellaan uutta aikaa, Ukkonen sanoo.

Hän kertoo, että Uudenmaan TE-toimistosta on tämän vuoden aikana on tehty 115 300 puhelinsoittoa, joihin asiakas on vastannut suoraan. Soittoyrityksiä on ollut hieman yli 200 000, eli yli 80 000 kertaa kun TE-toimiston asiakasta on tavoiteltu, puheluun ei ole vastattu.

Yhteydenottoaikaa saatetaan tarkentaa

Ukkonen kertoo, että TE-toimistossa aiotaan nyt nopeasti selvittää, voisiko yhteydenottoajan ilmoittaa päivän tarkkuudella.

– Uudenmaankin alueella on valtavasti yhteydenottoliikennettä, jota liittyy esimerkiksi määräaikaishaastatteluihin. Niitä aloitettaessa ei pystytty millään tunnin tai päivän tarkkuudella lupaamaan yhteydenottoa.

Jos TE-toimistolta tulleen viestin tai soiton hetkeä myöhemmin huomaa, miksi siihen ei voi reagoida soittamalla heti takaisin samalle virkailijalle?

– Jos asiakas ei ole vastannut soittoon ja soittaa hetken päästä, on virkailija todennäköisemmin silloin jo seuraavan asiakkaan asiaa hoitamassa eikä voi tätä katkaista ja palata aiempaan, Ukkonen sanoo.

Lue myös

Alustavat tulokset työttömien "pakkohaastatteluista" myönteisiä – ministeri Lindström: "Hyvä, että otettiin käyttöön"

105 miljoonaa työttömyyspäivää ja viisi miljardia euroa – Yhä useampi työtön on perusturvan varassa

Työllisten määrä on hiljalleen noussut – työttömyysprosentti elokuussa 7,5

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Alkoholilainsäädäntö

Glögi-ilta sai väistyä eduskunnan alkoholikeskustelun tieltä – seuraa suorana klo 19.30

Urheilu

Presidentti Putin esitti hurjapäisen teorian – "Dopingpaljastajalle syötetty huumeita amerikkalaisten toimesta"

Ampumahiihto

Maailmancupin johdossa jatkava Mäkäräinen 14:s Annecyn pikakisassa: "Tosi pettynyt olo tällä hetkellä"

Työsopimukset

Hallitus asettaa nollatuntisopimuksille rajoituksia, mutta ei kiellä niitä – Näillä keinoilla työntekijöiden asemaa koetetaan parantaa