1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kokkola

Kokkolan taksiautoilijat: Kyytikeskuksen ajoja ei sabotoida

Kokkolan Taksiliikenne Oy:n puheenjohtaja Sakari Viitala ja taksiyrittäjä Jari Korkiakangas eivät hyväksy kyytikeskussopan kaatamista taksiautoilijoiden niskaan. Kyytien hylkääminen ei ole heidän mukaansa mielenosoitusta.

Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Kokkolan taksiautoilijat ovat viime päivinä saaneet selvitellä Soitelle, miksi Kyytikeskusta pyörittävän Speys Oy:n kyytejä hylätään Kokkolassa mutta ei maakunnassa

Speys Oy:n toimitusjohtaja Jouko Sipilä selvitti taksitilausten etenemisen kymmenen päivän ajalta 17.9.–5.10. Tarkastelujaksoon sisältyi 1 400 tilausta, joista 1 100 analysoitiin.

Kuljettajat hylkäsivät tai jättivät huomioimatta 30 prosenttia kyytitilauksista. Osa kuljettajista hoiti tilaukset sataprosenttisesti, osa jätti hoitamatta valtaosan. Ongelmat keskittyivät Kokkolaan.

– Kyytien hylkääminen ei ole sabotointia eikä mielenosoitusta. Mikä meidät siihen ajaisi, sanoo kokkolalainen taksiyrittäjä Jari Korkiakangas.

Kollegan edelle ei kiilata

Jari Korkiakangas ja Kokkolan Taksiliikenne Oy:n puheenjohtaja Sakari Viitala kertovat kyytien hylkäämisen johtuvan sekä pitkästä varausajasta että kahden järjestelmän ”keskustelemattomuudesta”.

– Taksia ei Kokkolassa voi sitoa 40 minuutin tai pidemmän ajan odotteluun, meillä on paljon muutakin ajoa. Olemme hetkessä kiinni, sanoo Korkiakangas.

Laki ei estä kuskia heittämästä lyhyempää keikkaa odotellessaan esimerkiksi tunnin, parin päähän sovittua kyytikeskusajoa. Väliin tulevaa pikakeikkaa ei haluta, koska kyse on eräänlaisesta herrasmiessopimuksesta.

– Ei kiilata kollegan edelle. Meillä on keskinäinen sopimus, että ei oteta kahta kyytiä yhtä aikaa, Sakari Viitala kertoo.

Soiten kuljetuspalveluiden kuljetuskoordinaattori Ari Sorolan mukaan kyytejä välitetään tällä hetkellä parikymmentä minuuttia etukäteen. Tunnin, parin varausajat ovat olleet poikkeuksellisia.

– Kokkolassa haluttaisiin vielä lyhyempi, 10 minuutin, aikaikkuna, koska Kokkola ajetaan tuossa ajassa laidasta laitaan, Sorola sanoo. 

Tekniseen rajapintaongelmaan haetaan ratkaisua

Korkiakangas ja Viitala kertovat, että autoilijat saavat kyytejä kahdesta eri järjestelmästä, Speysin kyytikeskuksesta ja omasta keskuksesta.

– Oma keskuksemme toimii automaattisesti eli jos auto on ajossa, se näkyy heti keskuksessa. Kyytikeskuksen järjestelmään kuskin on itse kirjattava, onko auto vapaana vai ei, Viitala kertoo.

Soiten kuljetuspalveluiden kuljetuskoordinaattori Ari Sorola sanoo, että varattu–vapaa -näppäintä ei ole käytetty niin hyvin kuin pitäisi.

Myös kahden erilaisen teknisen varausjärjestelmän keskustelmattomuusongelma on tiedossa. Miehet puhuvat ”suti-rajapinnasta” eli tekniikasta, jolla Speysin järjestelmä pääsisi automaattisesti näkemään auton varaustilanteen taksikeskuksen käyttämästä järjestelmästä. Silloin ei tarvitsisi muistaa tai ehtiä ilmoittaa, onko vapaana tai eii. Näin vältyttäisiin päällekkäisten kyytien ongelmalta.

– Rajapinnasta on käyty keskustelua kesästä saakka, mutta sovelluksen toimittajalta ei ole vielä saatu työkalua, jota Speys pystyisi hyödyntämään, Sorola sanoo.

Nyt menee kohtalaisen hyvin

Kuljetuskoordinaattori Ari Sorolan mukaan Soiten kyytikeskuksella on tällä hetkellä arkipäivisin Keski-Pohjanmaan alueella noin 150 kuljetusta.

– Puheluliikenne menee kohtalaisesti, mutta ei vielä parhaalla mahdollisella tavalla. Kyydin tilaamista on puhelimessa jonotettu 1-7 minuuttia. Itse kyydin aikaikkunassa on pysytty. Soite on määritellyt, että kuljetuksessa asiakkaan kanssa sovitusta ajasta voidaan joustaa 15 minuuttia. Viime viikolla tuossa on pysytty 95– 99-prosenttisesti, Sorola sanoo.

Soite aikoo seurata viikottain kyytien hylkäysmääriä. Ari Sorolan mukaan tarkoitus ei ole syyllistää ketään, vaan löytää mahdolliset ongelmat.

– Jos havaitaan, että jollakin on poikkeuksellisen iso kyytien hylkäämisprosentti, autoilijan kanssa keskustellaan henkilökohtaisesti. Jos on joku systemaattinen syy, se korjataan, Sorola sanoo.

Kokkolan Taksiautoilijoiden oma kyytikeskus hävisi Speysille tarjouskilpailun kyytikeskuspalvelun pyörittämisestä. Nyt taksit tuottavat yksittäisinä autoilijoina kyydit Speysin kautta Soitelle.

– Kilpailun häviäminen kismitti kesällä, mutta kismitys on haalentunut. Täytyyhän tässä töitäkin tehdä, sanoo Sakari Viitala.