Koe uusi yle.fi

Näin Kehä I sukeltaa tunneliin Espoossa – autojen päälle puutarha ja pelikenttä

Tunneli imee autoja maan alle Länsiväylältä ja Kehä I:ltä kesäkuussa 2019.

Kehä ykkönen
Keilaniemen tunnelin rakentamista
Työmaalla asennetaan betoninvalumuotteja tunnelin seinämän rakenteita varten.Antti Kolppo / Yle

Kuusi eri kansallisuutta, 209 rakennusmiestä. Näin moni ihminen tekee tällä hetkellä töitä Kehä I:n tunnelityömaalla Espoon Keilaniemessä. Lisäksi vielä hallinnollinen tiimi, jossa on parikymmentä ihmistä.

Kahden vuoden kuluttua Keilaniemen ja Kehä I:n risteys ei ole enää nykyisenlainen työmaa-aitojen ja väliaikaisten kaistaratkaisuiden tilkkutäkki.

– Tienrakennushankkeen on määrä valmistua 2019 ja Kehä I saadaan tunneliin. Samalla tunnelin kansi vapautuu puistoksi, jonna tulee viheralueita, istutuksia, ehkä jonkinlainen pelikenttäkin. Tärkeää on saada sinne myös kevyen liikenteen väylä yhdistämää Keilaniemeä ja Tapiolan asutusta, kertoo Espoon kaupungin rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare.

Havainnekuva Keilaniemestä
Havainnekuva ensi vuosikymmeneltä, kun Kehä I:n tunneli on valmis. Nykyisen Kehä I:n kohdalle nousee ensi vuosikymmenellä neljä asuintornitaloa. Kuvassa näkyy tunnelin Länsiväylän puoleinen suuaukko ja puistomainen, katettu kansi.SARC

Valituksia, muttei viivästyksiä

Rakentaminen käynnistyi vuonna 2016. Kehä I:n liikenne siirretään 440 metriä pitkään tunneliin maan sisään.

Kylki kyljessä tunnelityömaan kanssa on asuinkerrostaloja. Rakentamisen ja asumisen yhteensovittaminen ei aina ole kovin yksinkertaista. Isosta rakennustyömaasta lähtee paljon meteliä, pauketta ja tärinää.

Keilaniemen tunnelin rakentamista
Kuvan etualalla oleva puurakennelma on kahden vuoden kuluttua tunnelin suuaukko, jonne Kehä I:n autoilijat sukeltavat. Vajaan puolen kilometrin päässä aukeaa Länsiväylä.Antti Kolppo / Yle

– Ympäristömääräysten mukaisesti rajoitamme työaikaa, että haitta asukkaille pysyisi kohtuullisena. Lisäksi olemme joutuneet tekemään joitain ratkaisuja aiottua kallimmalla. Esimerkiksi joitain viherseiniä on tuettu, jotta asukkaille tärkeä, olemassa oleva puistoalue säilyisi. Eri vaiheissa on tullut valituksia, mutta hanketta ne eivät varsinaisesti ole viivästyttäneet, kertoo rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare.

MUUTA ALT TEKSTI
Espoon kaupungin rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare vakuuttaa, että aikataulu pitää: liikenne saadaan tunneliin kesällä 2019.Antti Kolppo / Yle

Tunnelityömaa lukuina

Tähän päivään mennessä Kehä I:n tunneliin on valettu noin 35 000 kuutiota betonia, louhittu 305 000 kuutiota kalliota ja siirretty maata 290 000 kuutiota. Määrä on valtaista. Vertailun vuoksi: Eduskuntatalon koko on noin 100 000 kuutiota.

Tunnelityömaalle on siis valettu betonia kolmannes Eduskuntatalosta, louhittu kolme kertaa Eduskuntatalon kokoinen aukko kalliota ja siirretty liki kolme kertaa Eduskuntatalon edestä maata toisaalle. Myös rautaa on tarvittu betonivaluihin huisia määriä.

– Noin kolme miljoonaa kiloa rautaa on jo mennyt, vielä menee pari miljoonaa. Yhteensä siis runsaat viisi miljoonaa kiloa rautaa rakenteisiin, kertoo rakentajayhtiö SRV:n projektipäällikkö Jukka Hyttinen.

Jukka Hyttinen, projektipäällikkö, SRV
SRV:n Jukka Hyttinen seisoo tunnelityömaalla. Taustalla rakennustyömaalla asennetaan betoninvalumuotteja tunnelin seinämää varten. Antti Kolppo / Yle

Työmaalla liikkuu raskasta kalustoa, nosturit kääntyilevät lasteinaan milloin rautapalkkeja, milloin betoninvalumuotteja tai muuta työmaatarviketta.

– Tällaista jättimäistä tietyöhanketta on haastava hallinnoida, mutta onneksi kaikki tietävät omat tehtävänsä. Työmaalla pidetään kerran viikossa aikataulupalaveri, johon osallistuvat vastaava mestari, eri alojen työnjohtajat ja työpäällikkö, kertoo Hyttinen.

Tunneli on vastaus myös kasvaviin liikennemääriin. Tällä hetkellä Kehää pitkin kulkee 35 000 autoa vuorokaudessa, mutta tulevaisuudessa määrä voi olla jopa 60 000.

Havainnekuva Keilaniemen alueesta
Oikealla Tapiola, vasemmalla Keilaniemi. Tässä havainnekuvassa näkyy kiertoliittymä, josta pääsee autoillen maan päällä muun muassa Keilaniemeen ja sieltä pois. Kehä I:n tunnelin Tapiolan puoleinen pää on kiertoliittymän alla.SARC

Miltä näyttää kahden vuoden kuluttua?

Puolet tunnelin mitasta on nyt valmis. Sen sisälle on asennettu palosuojalevyjä. Levyn pintaan ei ole tulossa rimaa tai maalia.

Liki kuusi metriä korkea tila tuntuu varsin korkealta, kun alla on pelkkä pohja-asfaltti eikä katossa vielä ole kiinni opasteita, tekniikkaa, eikä valaistustakaan ole vielä kokonaisuudessaan ripustettu. Tunneli näyttää ihan... No, tunnelilta.

Keilaniemen tunnelin rakentamista
Tunnelissa on työmaa-aikainen valaistus.Antti Kolppo / Yle

– Ehkä lähin verrannollinen paikka voisi löytyä Leppävaaran tunnelista. Hyvin samantyyppisiä rakenteita nähdään tässäkin tunnelissa. Ainut poikkeus on se, että tämä on betonitunneli ja Leppävaarassa on kalliotunneli, kertoo projektipäällikkö Hyttinen SRV:ltä.

Tapiolan ja Keilaniemen asukkaiden näkymiä tunneli muuttaa merkittävästi. Likenteen painaminen maan alle vähentää alueen melutasoa ja pakokaasun määrää ilmassa.

– Pakokaasu imetään tunnelista ja johdetaan kauas Keilaniemen toimistorakennusten taakse, kertoo SRV:n Hyttinen.

Kehä I:n perusparannus on ollut vuosien urakka. Helsingin puolella työt valmistuivat heinäkuussa, viisi kuukautta edellä aikataulusta.

Joukkoliikenteen muutokset

Tunnelin rakentaminen vaikuttaa myös Tapiolan ja Otaniemen väliseen ajoyhteyteen, joka katkaistaan ensi kesänä. HSL on tehnyt suunnitelmia uusien linja-autoreittien varalta. HSL:n bussilinjoihin tulee muutoinkin muutoksia, kun esimerkiksi linjan 550 ja tulevan Raide-Jokerin päätepysäkki siirtyy Keilaniemeen.

Ja onhan Espoossa pian myös Länsimetro.

Keilaniemen metroasema Espoo
Keilaniemen metroasema on valmis. Sen takana sijaitse Raide-Jokerin päätepysäkki.Antti Kolppo / Yle