1. yle.fi
  2. Uutiset

Jokasyksyinen valitus takavaloista – Autoa on turha haukkua, jos valot eivät sateessa pala

Monien mielestä nykyautojen huono näkyvyys on EU:n vika. Todennäköisimmin syy on kuitenkin kuskissa. 

ajovalot
Auto jolla takavalot ei pala.
Derrick Frilund / Yle

– Jos ihmisellä on ajokortti, pitää hänen tietää, ovatko autossa ajovalot päällä, sanoo Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Huomiovalot ovat olleet pakollisia uusissa autoissa jo kuusi vuotta. Edelleen kiukutellaan siitä, että nykyautoissa takavalojen ei tarvitse olla päällä samaan aikaan huomiovalojen kanssa.

Yle saa jatkuvasti palautetta, joissa vaaditaan jutun tekemistä siitä, että nykyisten autojen valoautomatiikka ei toimi. Palautteenantajat kertovat, kuinka takavalot pysyvät pimeinä, vaikka vettä sataa tai hämärtää.

Nykyautoja haukkumalla, haukut menevät kuitenkin väärään osoitteeseen. Jos autossa todellakin on valoautomatiikka, toimii se lähes poikkeuksetta. Sen sijaan moni kuski ei tiedä, missä asennossa valokatkaisijan pitää olla, jotta automaattinen valotunnistus on päällä.

Valotunnistus toimii siten, että se sytyttää ajovalot automaattisesti hämärällä ja sateessa. Vastaavasti, kun valoa on riittävästi, vaihtaa automatiikka taas huomiovaloille.

Mittaristosta näkee palavatko ajovalot

Yksi asia ei ole viime vuosina muuttunut. Edelleen auton mittaristo paljastaa, ovatko autossa ajovalot takavaloineen päällä vai palavatko pelkät huomiovalot.

Käytännössä tapoja on kaksi; joko mittaristossa syttyy ajovaloista kertova merkkivalo tai sitten mittarivalot ovat kokonaan pimeinä huomiovaloja käytettäessä ja syttyvät vasta ajovalojen kytkeydyttyä.

– Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos et näe mittareita, niin eivät silloin valot pala ulkonakaan, Otto Lahti muistuttaa.

Kansan suussa takavalottomuus on EU:n syytä. Tarkasti ottaen EU:ta ei tästä voi kuitenkin haukkua. Autojen valoista säädetään nimittäin Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission eli UN/ECE:n säännössä 48. Suomen kansallinen lainsäädäntö ja direktiivin tekniset vaatimukset tulevat suoraan sieltä.

Hyvä muttei täydellinen

Veholla Daimlerin koulutuspäällikkönä toimiva Antti Paasivirta tietää, että täydellistä valotunnistusta ei ole missään autossa. Kuljettajan vastuulle jää poikkeavien sääolosuhteiden tunnistus. Ja näitä poikkeavia Suomessa riittää.

– Valotunnistus mittaa säteilyn voimakuutta ylhäältä päin, mutta tieliikenteen näkyvyys pitäisi olla vaakasuoraa. Esimerkiksi lumisadetta valotunnistus ei aina tunnista.

Valotunnistus ei myöskään katso auton taakse. Kesäisen ukkoskuuron jälkeen aurinko saattaa paistaa täysillä ja kytkeä auton huomiovalot päälle. Tie on kuitenkin vielä niin märkä, että takana vesiroiskeessa ajavat kaipaisivat edessään takavaloja.

– Valotunnistin on usein sama, joka tarkkailee sadepisaroita tuulilasissa. Pyyhkijöiden käyttäminen sytyttää myös ajovalot joissakin järjestelmissä, Trafin Lahti sanoo.

Talvella lika haittaa. Valotunnistin sijaitsee yleensä tuulilasin kohdassa, johon lasinpyyhkijä ei ota. Likainen lasi voi aiheuttaa sen, että ajovalot palavat jatkuvasti. Vaaraa liikenteelle siitä ei tietenkään ole.

– Ja naarmut ja UV-säteily kuluttavat tuulilasia niin, että valotunnistin pitää välillä kalibroida, sanoo Vehon Paasivirta.

Autoissa, joissa on älykäs valokuvion jakautumisjärjestelmä, perinteistä valokatkaisija ei välttämättä edes käytetä. Auton valot toimivat silloin tunnistimien ja kameroiden avulla täysin automaattisesti niin päivällä kuin pilkkopimeässä.

Älykkäiden valojärjestelmien tekniikka on parantunut nopeasti. Vielä vuosikymmenen alussa valot näyttivät välillä mitä sattuu ja häikäisivät niin vastaantulijaa kuin edellä ajavaa. Nyt älykkäät ledivaloratkaisut näyttäisivät toimivan jo hyvin.

Takavalottomuutta valosaasteen vuoksi

Huomiovaloja kutsutaan myös päivänajovaloiksi. Tämä epävirallinen nimi on käännös ja muunnos englannin termistä Daytime Running Lamp.

Suomessa on päivisin ajettu valot päällä jo pitkään. Vuonna 1972 valojen käyttö tuli pakolliseksi taajamien ulkopuolella talviaikaan, vuonna 1982 pakollisuutta laajennettiin koskemaan myös kesäaikaa ja vuodesta 1997 on valoja pitänyt polttaa myös taajamissa.

Vuoden 2011 muutos, jossa huomiovalot määrättiin pakollisiksi uusiin autoihin, oli valtava turvallisuusparannus Euroopan tieliikenteessä. Vihdoinkin auton keulalle ilmestyi havaittavuutta parantavaa valoa myös siellä, missä valopakkoa ei päiväsaikaan ole.

Takavalottomuuteen päivänvalossa on monta perustelua. Energiansäästö ei nykyisen leditekniikan myötä ole enää niin olennainen kysymys kuin yli vuosikymmen sitten, jolloin valomääräyksiä suunniteltiin.

Yksi syy on, että esimerkiksi vilkkaassa moottoritieliikenteessä kauempana edessä ajavien jarruvalot erottuisivat paremmin. Jarruttaja näkyykin paremmin, jos joka puolella ei pala takavaloja.

– Esimerkiksi Mercedeksellä ei ole mahdollista jälkikäteen tehdä muutosta, että takavalot palaisivat huomiovalojen kanssa. Tässä seurataan standardia ja standardia pitäisi silloin muuttaa, sanoo Vehon Daimlerin koulutuspäällikkö Antti Paasivirta.

Ongelmia tulee siitäkin, jos takavalot palavat  

Pienen Suomen toiveiden takia valmistajat eivät ole valmiita valomuutoksia autoihinsa tekemään. Suomessa takavalottomuutta pidetäänkin yleisesti askeleena taaksepäin.

– Parempihan se olisi, että takavalot palaisivat niiden huomiovalojen kanssa kuin, että eivät pala. Mutta eihän se ole mikään ongelma, jos valoja osataan käyttää, sanoo Trafin Otto Lahti.

Edestä katsottuna huomiovalot ovat jopa paremmat kuin varsinaiset ajovalot. Huomiovalojen teho on pienempi, jolloin ne voidaan ilman häikäisyä suunnata toisia liikenteen osapuolia kohti. Ajovalothan suunnataan valaisemaan tietä.

Meillä joissakin autoissa edelleen käytettävä kytkentä, jossa takavalot palavat myös huomiovalojen kanssa, on tuonut ihan uudenlaisia pulmia. Ihmiset ajavat huomiovalot päällä vielä hämärässäkin. Monet eivät ymmärrä vaihtaa ajovaloille pimeälläkään tai valovipu on taas kerran väärässä asennossa.

– Eihän silloin näe myöskään eteenpäin ja huomiovalot eivät valaise esimerkiksi heijastimia. Toisaalta, vielä muutama vuosi sitten osassa autoja eivät valot palaneet ollenkaan, jos unohti laittaa valot päälle, sanoo Otto Lahti.

Lue seuraavaksi