yle.fi-etusivu

Helsingin liikenne on yhtä puuroa – Pitäisikö tietyöt kilpailuttaa niin, että nopein saisi urakan?

Helsingin keskustan tietyöt myöhästyttävät HSL:n busseja jopa kymmeniä minuutteja. Apulaispormestari näkisi mieluusti, että tietyöhankkeet etenisivät tulevaisuudessa nopeammin.

tienrakennus
HSL:n bussi ajaa Linnankoskenkatua tietyömaan ohi.
Pahimmillaan bussit ovat myöhästelleet tietöiden takia jopa puoli tuntia.Antti Kolppo / Yle

Tuttu näky monelle helsinkiläiselle: autojono matelee Mannerheimintiellä eteenpäin. Tämä on ollut tilanne jo kesästä asti – oli sitten ruuhka-aika tai ei.

Liikennesuma johtuu useista suurista samanaikaisista tietyömaista, joita on tällä hetkellä Taka-Töölössä, Meilahdessa sekä Ruskeasuolla.

Tietyömaat vaikuttavat esimerkiksi siihen, että HSL:n bussit ovat pahimmillaan myöhässä aikataulustaan yli puoli tuntia. Myöhästymisten vuoksi lähtöjä jää jopa kokonaan ajamatta.

Käytännössä ongelma ratkeavat vasta työmaiden valmistuttua.

Jonne Virtanen, HSL:n ryhmäpäällikkö

HSL:n kannalta tilanne on ongelmallinen, sillä se ei voi itse juuri vaikuttaa asiaan.

– Käytännössä ongelma ratkeavat vasta työmaiden valmistuttua tai sillä, että joukkoliikenteen kulkumahdollisuuksia parannettaisiin tietöiden aikana, toteaa HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen.

Ongelmat aikataulussa pysymisessä ovat pahentuneet elokuun puolivälistä lähtien. Virtanen ei pysty erittelemään, mitkä yksittäiset linjat kärsivät myöhästymisistä eniten. Myöhästymiset eivät myöskään rajoitu pelkästään ruuhka-aikoihin, vaan tilanne on yhtä surkea pitkin päivää.

– Kaikki bussit, jotka kulkevat Mannerheimintiellä tai Töölön läpi, kärsivät yhtä lailla, Virtanen summaa.

Helsingin kartta
Läntisessä kantakaupungissa on meneillään useita suuria tietyömaita.Yle Uutisgrafiikka

Maailman toimivin kaupunki?

Toissa päivänä keskiviikkona asia nousi keskusteluun myös Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa.

Valtuutetut penäsivät kaupunkiympäristöstä vastaavalta apulaispormestarilta Anni Sinnemäeltä, miten voi olla mahdollista, että keskustassa on meneillään samaan aikaan niin monta suurta tietyömaata.

Viime viikolla taas Helsingin Yrittäjät kritisoivat tiedotteessaan, että katutyöt keskustassa etenevät liian hitaasti. Helsingin Yrittäjät huomauttivat, että pääväylillä tehtävät samanaikaiset tietyöt haittaavat niin jakelulogistiikkaa kuin asiointi- ja työmatkaliikennettäkin.

Helsingin kaupunkistrategiassa linjataan, että Helsinki on maailman toimivin kaupunki. Siltä tuskin tuntuu, kun istuu ruuhkassa Mannerheimintiellä?

– Ei, ei varmasti, hymähtää Anni Sinnemäki puhelimessa.

– Mutta toinen puoli on se, että siinä vaiheessa kun nämä työmaat ovat valmiit, ne parantavat liikenneympäristöä, liikkumisen edellytyksiä ja turvallisuutta, Sinnemäki jatkaa.

Urakan kestosta ehkä yksi osa kilpailutusta

Apulaispormestari toteaa, että nykyisestä tilanteesta tekee erityisen hankalan se, että Mechelininkadun peruskorjaus myöhästyi alkuperäisestä aloitusajankohdasta. Hankkeen valitusprosessit venyivät, ja lopulta Mechelininkadun työmaa alkoi samaan aikaan alueen muiden suurten työmaiden kanssa.

Anni Sinnemäki
Anni Sinnemäki vastaa apulaispormestarina kaupunkiympäristöstä.Jari Kovalainen / Yle

Muita työmaita taas ei haluttu lykätä.

– Muissa työmaissa on omat takarajansa, muun muassa Jokeri 0 -linjan liikennöinnin aloittaminen ensi syksynä. Jokeri 0 on valtava parannus lukuisille ihmisille poikittaiseen joukkoliikenteeseen, Sinnemäki toteaa.

Sinnemäki toivoo, että tilanne helpottaa hieman vuoden vaihteessa. Silloin Paciuksenkadun ja Reijolankadun katutöiden pitäisi valmistua.

Muutoin nykyiseen tilanteeseen ei juuri pystytä vaikuttamaan. Esimerkiksi Mechelininkadun peruskorjaus saadaan loppuun vasta ensi vuonna.

Kun nämä työmaat ovat valmiit, ne parantavat liikenneympäristöä, liikkumisen edellytyksiä ja turvallisuutta.

Anni Sinnemäki, Kaupunkiympäristön apulaispormestari

Apulaispormestari näkisi mieluusti, että tulevaisuudessa hankkeet etenisivät nopeammin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että urakan kestosta voisi tulla yksi kilpailutuksen kriteereistä. Kalliimpi urakka voitaisiin valita, jos se toteutuisi nopeammin.

– Pitäisikö näiden urakoiden suunnitteluun, kilpailuttamiseen ja tilaamiseen ottaa vahvemmin mukaan se elementti niiden kestosta? Eli vaikka olisi vähän hintavampi urakka, niin sitä tehtäisiin tiiviimmässä aikataulussa. Se on yksi asia, jota mietitään, ja jonka aion itse tuoda esiin alkavissa budjettineuvotteluissa, Sinnemäki sanoo.

Käytä vaihtoehtoisia reittejä

Mutta nyt tienkäyttäjien ei auta kuin purra hammasta.

HSL:n neuvo bussimatkustajille on se, että he varaisivat riittävästi aikaa tai valitsisivat vaihtoehtoisia reittejä.

– Kannattaa kokeilla mennä vaikka Helsingin keskustan suuntaan junalla, ja sieltä sitten toisella kulkuvälineellä eteenpäin, HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen ohjeistaa.