"En vain lähe robotin kyythin" - Älytie avataan Muoniossa

Älytie muun muassa mahdollistaa itsestään ohjautuvien autojen liikennöinnin. Muoniossa tuota robottiautoa pidetään vielä melkoisena kummajaisena.

automatisoidut autot
Valtatie 21, kyltti älytiestä.
Muonion kirkonkylän pohjoispuolella tienvarren taulu kertoo, mitä tehdään. Jorma Korhonen / Yle

Tunturi-Lapissa valtatie 21:llä valmistaudutaan älytien käyttöönottoon marraskuun alussa. Keskellä Muoniota olevalla kymmenen kilometrin osuudella testataan ja kehitetään muun muassa autojen keskinäistä viestintää. Toiminnan perustana on maailman tarkin satelliitista ohjautuva paikannusjärjestelmä.

Pätkä älytietä on syntynyt valtatie 21:n peruskorjaamisen yhteydessä. Kolarin ja Palojoensuun välinen uusi pikitie ja uudet sillat maksoivat 35 miljoonaa euroa, josta älytiehen on käytetty 5 miljoonaa. Älytie on osa Liikenneviraston Aurora -hanketta.

Uskon vasta, ko näen

Kotipihallaan kirkonkylällä touhuava mies sanoi kuulleensa robottiautosta ja myös niistä jonkin verran lukeneensakin. Mutta muuten ne ovat hänelle täyttä mystiikkaa.

– Kyllä minua vain pelottaa, ku autot lähtevät ilman kuljettajaa liikhelle. Mihin me olemme hyviä sillon? Tuiskussa, tuulessa ja pakkasessa - mitenkhän se pellaa? Silloin en ainakhan lähe sen kyytille, ko aura-autot ovat liikhellä... kyllä ne niin paljon minua vistottavat, mies tunnusti.

– Saattavat ne pelatakki, mutta en usko, ennenku sen itte näen, mitenkä ne tullee täälä toimimhan.

Masto valtatie 21:n varrella.
Tienvarrella mastot välittävät tärkeää dataa älytien liikenteestä ja liikenneoloista.Jorma Korhonen / Yle

En vain lähe robotin kyythin

Rouva parkkeerasi autoaan K-kaupan pihalla.

– Älytie? Eikös se ole tuo, joka mennee Kilpisjärvelle päin? Kaikhen ne rahhaa laittavat ja sehän on vietävän kalliski. Hän muisteli, että on puhuttu kymmenistä miljoonista.

Rouva tunnusti, ettei hänellä ole täyttä käsitystä siitä, mitä kaikkea älytie siällään pitää, mutta robottiautoista hän oli kuullut puhuttavan.

– Enkä vain nouse semmosen kyythin, missä ei ole kuljettajaa. En vaikka, mitä maksettais. Eihän sitä tiiä, mistä ittensä lopulta löytää. Hui kauhia... ja vielä samalle tielle noitten rekkojen kanssa, jokka ovat korkeita ko kivitalot. Voikos semmosta autoa ollakhan, jossa ei ole kuskia? hän pohdiskeli.

Liekö merkitystä meikäläisele?

Nuorehkolla miehellä oli kissa kateissa ja sitä hän etsiskeli kirkonkylän raitilla.

– Ei mulla ole vielä minkhänlaista mielipiettä koko älytiestä. Hyvä, että ovat leventänhet tuota valtatietä ja laittanhet uuen pinnan. Siinä on nyt paremmin tillaa aijaa.

– Eipä sillä älytiellä taia olla mithän merkitystä meikäläisen päivittäishen elämhän. Katothan sitten kymmenen vuen päästä, miten se on vaikuttanu, hän totesi.

Kissa löytyi sitten myöhemmin.

Valtatie 21 Muoniossa, älytien sähkökaappeja.
Valtatie 21:n varrelle Muoniossa ilmestyneet kaapit sisältävät huipputekniikkaa.Jorma Korhonen / Yle

Ei vieläkhän liikenneympyrää

Useampaa kirkonkylällä harmitti, kun vieläkään ei saatu liikenneympyrää kylän keskellä olevaan neljän tien risteykseen. Monien mielestä ympyrä olisi pitänyt sisällyttää valtatie 21:n remonttiin. Rakentamattomuutta perustellaan liian ahtaalla tilalla.

Kotipihallaan touhuava mies oli todella huolestunut.

– Ko Kilpisjärveltä lähethän tulemhan, niin se risteys on vaarallisin paikka koko tiellä. Eikö riitä, että siinä on jo kaksi kuollu ja on sattunu monia pahoja kolareita. Nyt se olis samalla tehty, ko tuota tietä muutenki korjathin, hän sanoi.

Pitäs korjata Kilpisjärvele saakka

Mies yläperältä oli kauppareissulla Muoniossa.

– Mulle se älytie on aivan yhtäkoska. Hukhan heittivät siinä rahhaa. Olisivat korjanhet tuon tien meile Kilpisjärvelle asti. Sais Sipilä kaivaa pörssiä, että saisima tuon yläpään tienki kunthon. Siinä on semmosia monttuja, että jos siihen renkhan aijaa, niin matala auto on rikki, hän varoitteli.

– Palojoensuuhun asti ovat tien korjanhet ja se on ko pöytä, mutta siittä ethenpäin se on melekosta rounikkoa. Jo ainaski kolomekymmentä vuotta olema oottanhet, että seki pää laitettais kunthon.

Tuohan se älytie työtä ja peeärrää

Huoltoaseman baarissa kaksi miestä pohdiskeli älytien merkitystä ja tekniikkaa:

– Tokko sillä mithän isompaa merkitystä on meile tavallisile kulkijoile. Mitä lie ne anturit ja sensorit sieltä tien alta kertovat? Reppiikhän niitä routa? pohti toinen.

Toinen mietiskeli pitkään ja lausahti:

– Mutta toishaalta, tuohan se työtä, ku täälä on sitä autotestaustaki. Tarvithan kuskeja ja muita. Ei sitä piä ihan suoralta käeltä teilata. Annapa ko katothan. Niin ja... kyllähän se varmastikki peeärrää tuo tälle perukale. Sehän on selvää, jos koko maailma on siittä kiinostunu. Onkhan se?

Baarin ikkunasta näkyy valtatien laitaan pystetty ristikkoantenni. Se kuljettaa liikennedataa.