Ohjaajan kuolema herätti näyttelijöissä lämpimän taistelutahdon: "Niin olisi Antti halunnut"

Rauman kaupunginteatterin näyttelijät saattavat Rakastunut Ryti näytelmää ensi-iltaan surua pidätellen. Ohjaaja Antti Majanlahti kuoli äkillisesti kaksi viikkoa ennen ensi-iltaa.

teatteritaide
Rakastunut Ryti -näytelmä.
Rauman kupunginteatteri

Suru on läsnä. Koko ajan, mutta taustalla. Näyttelijöiden on ollut pakko työntää se taka-alalle.

Ohjaaja Antti Majanlahti kuoli äkillisesti lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. 50-vuotiaan teatterialan konkarin kuolema tuli Rauman kaupunginteatterin Rakastunut Ryti -näytelmän työryhmälle järkytyksenä.

Näyttelijä Pertti Koivula puhuu kollegastaan hitaasti, liikutusta pidätellen. Pertin ja Antin tiet kohtasivat jo 1980-luvulla, mutta vasta Raumalla he pääsivät tekemään töitä yhdessä.

– Antti on ja oli erittäin mukava mies. Ihminen, jonka kerran tavattuaan varmasti muistaa.

Pertti Koivula myöntää, että kulki muutaman päivän suru-uutisen jälkeen kuin sumussa. Näytelmääkin hän katsoi kuin ulkopuolinen. Sitten oli pakko ryhtyä normaaleihin ensi-iltaa edeltäviin toimiin. Ensi-iltaan oli aikaa enää kaksi viikkoa. Ryhdyttiin etsimään rytmiä ja hakemaan painotuksia.

– Antin poismeno antoi ehdottomasti lisätsemppiä. Nyt on keskityttävä. Tästä on tehtävä hyvä.

Lämmin taistelutahto heräsi

Näyttelijä ja ohjaaja Antti Majanlahti teki pitkän uran teatterissa, televisiossa ja elokuvissa. Suomalaisille hän tutuksi etenkin televisioruudun kautta. Ensiesiintymisen hän teki jo kolmevuotiaana tv-sarjassa Heikki ja Kaija. Viimeisen seitsemän vuoden ajan hän on ollut mukana Uusi päivä -sarjassa näytellen Asko Haavistoa. Ensi helmikuussa hän oli ottamassa johtoonsa Valkeakosken kaupunginteatterin.

Antti Majanlahti kuului laajaan tamperelaiseen teatterisukuun. Pian suru-uutisen julkaisun jälkeen sukulaiset kannustustivat Rauman kaupunginteatterin taiteellista johtaja Otto Kanervaa saattamaan kesken jäänyt ohjaustyö ensi-iltakuntoon.

– Majanlahden suvussa tiedetään tämä teatterin show must go on -periaate. Tämä herätti koko työryhmässä lämpimän taistelutahdon. Oli aivan selvää, että tämä tehdään ja viedään loppuun saakka. Niin olisi Antti halunnut, Otto Kanerva kertoo.

Suru läikkyy välillä väkisin

Vaikka suru on näytelmän harjoituksissa läsnä, se ei ole surumielisyyttä. Näyttämö on taiteellinen johtaja Otto Kanervan sanoin paikka, jossa kaikki huolet kaikkoavat. Siksi se on jopa sydänsuruiselle sopiva paikka.

Näyttelijä Pertti Koivulakin on yrittänyt painaa surun piiloon. Se on kuitenkin läikkynyt välillä vahvana esiin.

– Näytelmässä on muutamia kohtauksia kuolemasta. Kyllä ne koskettivat harjoituksisssa erityisen syvästi.

Rakastunut Ryti -näytelmän tekijät on taiteellinen johtaja Kanervan mukaan vallannut vahva palo omaan työhön. Kunnianosoituksena ohjaajan poismenolle kaikki tekevät töitä suurella motivaatiolla.

– Sellaiset ajatukset on varmasti tullut kaikilla pintaan, että saadaan tehdä sellaista työtä mitä rakastetaan. On opittu kunnioittamaan yhä syvemmin omaa asemaa ja elämää.

Ensi-illan jälkeen on lupa surra

Tapio Liinojan ja Reidar Palmgrenin kirjoittaman näytelmän Rakastunut Ryti keskiviikkoisessa lehdistötilaisuudessa ohjaajan saappaaisiin pari viikkoa sitten hypännyt taiteellinen johtaja Otto Kanerva ei saa pidäteltyä itkuaan. Antti Majanlahdesta puhuessa ääni särkyy ja kyyneleet karkaavat poskille. Toimittajat pyyhkivät myös silmäkulmiaan.

Kollektiivinen suru ja kunnioitus edesmennyttä kollegaa kohtaan yhdistää. Kaikkien katse on nyt lauantain ensi-illassa.

– Olen yrittänyt siirtää kaiken synkistelyn, murehtimisen ja tunteilun sivuun. Katsotaan sitten ensi-illan jälkeen, lauantaina kello 21.30, ne tunnelmat, Otto Kanerva toteaa.