yle.fi-etusivu

Kuvitteellisia vertailuhintoja, epätodellisia alennuksia – neljälle huonekaluliikkeelle markkinointia koskeva kielto

Kuluttaja-asiamies on seurannut huonekalualan markkinointia tehostetusti yli vuoden. Uhkasakoilla yritetään suitsia harhaanjohtavaa markkinointia.

markkinointi
sohva liikkeessä
AOP

Kuluttaja-asiamies kertoo määränneensä neljälle huonekaluliikkeelle markkinointia koskevan kiellon harhaanjohtavan markkinoinnin takia. Kiellot jatkaa harhaanjohtavaa markkinointia määrättiin Finsoffat Oy:lle, Kruunukaluste Oy:lle, Stemma Oy:lle ja Vepsäläinen Oy:lle, koska yritykset eivät ole lupauksistaan huolimatta korjanneet markkinointinsa harhaanjohtavuutta.

Kuluttaja-asiamies kertoo seuranneensa huonekalualan markkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien selvittääkseen, miten alan yritysten markkinoinnissa käytetään prosenttialennuksia, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja.

Seurannan kohteina ovat olleet kiellon saaneiden yritysten lisäksi Metropoli Kaluste Oy:n, Isku-Yhtymä Oy:n ja JYSK Oy:n verkkosivut.

– Seuranta on osoittanut, että huonekalujen verkkomainoksissa käytetään vertailuhintoja, alennusprosentteja tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja luomaan mielikuvaa suurista alennuksista. Tuotteita ei kuitenkaan ole välttämättä koskaan tarjottu ilmoitetuilla vertailuhinnoilla eivätkä alennusprosentit ole aina olleet todellisia, kuluttaja-asiamies kertoo tiedotteessa.

Lakimies Mika Hakamäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo Ylelle, että huonekalualalla on esiintynyt tämäntyyppistä markkinointia aiemminkin.

Käsitys normaalihinnoista hämärtyy

Kuluttaja-asiamies on huomauttanut seurannan kohteena olleita yrityksiä niiden markkinoinnin lainvastaisuudesta ja edellyttänyt niiden korjaavan puutteet määräaikaan mennessä.

Koska Finsoffat, Kruunukaluste, Stemma ja Vepsäläinen eivät ole lupauksistaan huolimatta muuttaneet käytäntöjään, kuluttaja-asiamies on määrännyt niille kiellot. Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Kruunukaluste on vastustanut kuluttaja-asiamiehen kieltoa, joten kielto on rauennut. Kuluttaja-asiamies harkitsee asian viemistä markkinaoikeuteen.

– Vertailuhinnoilla ja alennusprosenteilla pyritään luomaan kuluttajille käsitys siitä, että nämä saavat yritykseltä huomattavan alennuksen. Harhaanjohtavat vertailuhinnat ja alennusprosentit hämärtävät kuluttajien käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on, kuluttaja-asiamies kuvailee tiedotteessa.

Sama ilmiö on sen mukaan näkynyt myös urheiluvälinealalla. Kesällä asiamies määräsi kiellon (siirryt toiseen palveluun) Stadiumille, Intersportille (siirryt toiseen palveluun) ja Partioaitalle (siirryt toiseen palveluun).

Muokattu kello 15.31: Selvennetty jutun alkuun ja otsikkoon, että kielto koskee harhaanjohtavaa markkinointia, ei kaikkea markkinointia.

Lue myös

Huonekaluketjun johtaja täysin tympääntynyt alan yritysten markkinointiin – Asiakkaat eivät enää usko normaalihintoihin

Huonekalumyyjä paljastaa, miten kulutusluottoja tyrkytetään – "Parhaat pääsivät Las Vegasiin" (14.8.2017)

Kuluttaja-asiamies: Huonekaluja myydään kuvitteellisilla aleprosenteilla (7.3.2017)

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Donald Trump

Trumpia seksuaalisesta häirinnästä syyttävät naiset vaativat kongressia tutkimaan asian

Doping

Suomalaiset ampumahiihtäjät törmäsivät viallisiin dopingnäytepulloihin – oikeusturva vaarassa

Urheilu

Kommentti: Koivun pitäisi pelata kolmossentterin roolissa

Kurdit

Irakin kurdit pelkäävät nyt entisiä aseveljiään – Etulinjan komentaja Ylelle: Uskon, että hallituksen joukot hyökkäävät vielä