Oppimishautomoa Pelkosenniemen Pyhätunturilla

Pelkosenniemen peruskoulun viitos- ja kuutosluokkalaiset osallistuivat valtakunnalliseen kokeiluun, jossa pyritään uudistamaan vanhoja toimintatapoja.

Pelkosenniemi
Pelkosenniemellä kokeiltiin oppimishautomoa yhdessä yrittäjien ja koulun kanssa.
Pelkosenniemellä kokeiltiin oppimishautomoa yhdessä yrittäjien ja koulun kanssa.Vesa Vaarama / Yle

Pelkosenniemellä on haettu koulun, yrittäjien ja Pyhän kyläyhdistyksen yhteistyönä uudenlaista oppimisympäristöä. Hanke on osa valtakunnallista kokeilua, jossa on mukana kaikkiaan viisi kuntaa, Pelkosenniemen ohella Helsinki, Turku, Joensuu ja Tuusula.

Kukin kunta sai suunnitella omanlaisensa kokeilun, jolla voitaisiin kehittää luutuneita työ- ja toimintatapoja uuteen suuntaan.

Pelkosenniemellä lähdettiin kokeilemaan oppimishautomoa matkailuhankkeiden kehittämisessä. Samalla kokeiltiin koululle uudenlaista toimintamallia perinteisen luokkaopetuksen rinnalle.

Oppimishautomo työssä tietokoneen äärellä
Oppimishautomossa otettiin skypeyhteys myös Helsinkiin valtiovarainministeriöön Maria Vuorensolaan ja muihin kokeiluviikolla mukana oleviin kokeiluihinMoona Vuontisvaara

Oppimishautomoa olivat järjestämässä koulun lisäksi paikalliset yrittäjät ja Pyhän kyläyhdistys. Pelkosenniemen vitos-kuutosluokkalaiset saivat yrittäjiltä neljä kehittämishanketta, joita lähdettiin työstämään ryhmissä.

– Yksi yrittäjä mietti tällaista mobiilipeliä, matkailuun liittyvää mobiilipeliä, luontopolkupeliä, jota oppilaat lähtisivät kehittämään. Kulttuurimatkailuyrittäjä taasen kaipasi jonkinlaista tuotetta nimenomaan kansainvälisille lapsiasiakkaille. Paras, joka näitä asioita voisi ideoida, on tietenkin sen kohderyhmän ikäiset lapset. He näkevät, mitä lapset haluaa tehdä tai mitä haluaa saada, sanoo oppimishautomon koordinaattori Anna-Kaisa Luoma-Aho.

Oppilaita Huttu-Ukon polulla
Oppilaat pääsivät yhdessä testaamaan Huttu-Ukon polun käytännössäMoona Vuontisvaara

– Ravintolayrittäjä suunnitteli retkieväspakettia tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi Suomi 100 -teemalla, minkälaisen leivoksen tai pullan oppilaat voisi suunnitella vitriiniin myytäväksi. Ja sitten mukana on yritys, joka ideoi ohjelmapalvelutuotteita lapsiasiakkaille ja lapsiryhmille.

Kaksipäiväinen oppimishautomo on myös koululle aivan uudenlainen toimintamalli – eikä ensikokemuksen myötä lainkaan hassumpi sellainen.

– Varmasti tästä saadaan eväitä moneen muuhunkin juttuun, ja muitakin pikku projekteja on jo suunnitteilla. Eiköhän tällainen työskentelymalli jää meille ainakin jossain määrin ihan pysyvästi, sanoo luokanvalvoja Jutta Salmela.

Jutta Salmela
5.-6. luokan opettaja Jutta SalmelaMoona Vuontisvaara