1. yle.fi
  2. Uutiset

Moottoriväen suuri murhe – jättimäinen rautatieterminaali uhkaa jyrätä oman radan: "Tämä rata on talkoilla tehty"

Tykkimäen moottoriradan tilalle on tarjottu Iittiin nousevaa Kymi ringiä, mutta harrastajien mukaan se tulisi liian kalliiksi.

moottoriurheilu
Moottorirata Kouvolan Tykkimäessä
Kouvolan moottoriradalla ajettiin viime kesänä muun muassa rallicross-kisoja.Juha Korhonen/Yle

Harjujen ja metsiköiden suojassa mutkittelee 1,2 kilometrin pituinen ja vähintään kahdeksan metriä leveä kartingrata. Tykkimäen moottoriurheilun keskus sijaitsee muutaman kilometrin päässä Kouvolan keskustasta.

Kartingradalla on takanaan vilkas kesä: useita kotimaisia sekä kansainvälisiä kilpailuja. Vuonna 2007 valmistuneella radalla on ajettu kilpaa SM-tasolla liki kymmenen vuotta.

– Näin nopeaa rataa ei löydy kuin Oulusta. Tämä täyttää myös kansainväliset mitat, sanoo Kouvolan Formula FK-Kerhon hallituksen jäsen Janne Kapiainen.

Radan rakentaminen kesti vuosia ja sitä oli tekemässä satoja talkoolaisia sekä noin 50 yrittäjää.Kaupunki maksoi asvaltoinnin. Tänä syksynä mikroautoiluaktiivien puseroon on kuitenkin hiipinut epävarmuus koko radan tulevaisuudesta.

– Tämä rata on talkoilla tehty. Olemme todella huolissamme ja olisi kiva tietää vähän tarkemmin kaupungin suunnasta, että missä mennään, sanoo Kapiainen.

Jos Tykkimäki lyödään sileäksi, lähin rata on silloin Hyvinkäällä.

Toni Lukander

Kartingradan vieressä on moottorirata, jossa ajettiin esimerkiksi rallicrossin SM-sarjan kauden päätöskisa syyskuussa. Synkimpien uhkakuvien mukaan radalla ei olisi pitkää tulevaisuutta.

– Tie halkoisi tämän rata-alueen ja rata-alueelle tulisi teollisuustontteja, arvioi Kouvola Circuit Oy:n toimitusjohtaja Sami Halonen.

Ratojen tulevaisuudesta huolestuneet ovat keränneet runsaat tuhat allekirjoitusta Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen säilyttämistä vaativaan vetoomukseen.

Kaupunki kaipaa tontteja uusille logistiikkayrityksille

Moottoriväen kokemat uhkakuvat eivät ole tuulesta temmattuja.

Kaupunki päätti pari vuotta sitten, että Kullasvaaran aluetta ryhdytään kehittämään teollisuuden ja logistiikan tarpeisiin. Moottoriradat ovat tämän alueen keskellä.

– Pitkällä aikavälillä radat on syytä siirtää sieltä sopivampaan paikkaan, sanoo Kouvolan tekninen johtaja Hannu Tylli.

Kaupunki aikoo muokata aluetta uuteen käyttötarkoitukseen vaiheittain parin vuosikymmenen aikana. Kaupunki omistaa sekä moottoriradan että kartingradan maat.

Ratojen eteläpuolelle on suunnitteilla Suomen ainoa rautatie- ja maantieterminaali, jonka rakentaminen on määrä alkaa vuonna 2019.

Kaupunki haluaa varautua siihen, että sillä on tarjota riittävästi tontteja Kullasvaaraan mahdollisesti sijoittuville uusille logistiikkayrityksille. Katse kääntyy omiin maihin, jotka voi ottaa nopeammin käyttöön kuin muiden omistamat.

– Moottoriradan vuokrasopimus on voimassa 2018 loppuun eli ainakin sinne asti toiminta on turvattua. Kaupungin vuokrasopimus kartingradan kanssa kestää vielä yli kymmenen vuotta, joten tässä on vielä aikaa keskustella sen tulevaisuudesta.

Mauri Suominen ja Matti Pessala ovat olleet alusta lähtien mukana Kouvolan kartingradan toiminnassa.
Mauri Suominen ja Matti Pessala ovat olleet alusta lähtien mukana Kouvolan kartingradan toiminnassa.Petri Niemi/Yle

Keskustelut moottoriväen kanssa käyntiin

Kouvolan logistiikka-alueen yleissuunnitelmassaon piirretty tieyhteys, joka menisi kartingradan ja moottoriradan välistä.

– Katulinjauksia voi tarkentaa vielä myöhemmin. Eli se merkintä ei vielä tarkoita, että tie tulisi juuri sille kohdalle, tekninen johtaja Tylli kertoo.

Moottorirata-alueen tulevaisuuden suunnittelu jatkuu loppusyksyllä. Sitä ennen kaupungin on tarkoitus kutsua moottoriratojen toimijat koolle keskustelemaan aikatauluista ja vaihtoehdoista.

Liikenneterminaaliin liittyvässä suunnitelmassa moottoriradan uudeksi paikaksi tarjotaan Iittin rakenteilla olevaa Kymi Ringiä.

Jos Tykkimäki lyödään sileäksi, niin meillä lähin rata on silloin Hyvinkäällä.

Toni Lukander

Vaihtoehtoja ei ole kuitenkaan tarkemmin selvitetty tai lukittu.

– Tarkkaa paikkaa tässä vaiheessa ei voi vielä antaa, mutta Kymi Ring on koko ajan erittäin hyvä vaihtoehto, koska sen sijainti on hyvä, arvioi Tylli.

Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen puolesta on kerätty nimiä vetoomukseen.
Tykkimäen moottoriurheilukeskuksen puolesta on kerätty nimiä vetoomukseen. Petri Niemi/Yle

Kymi Ring ei harrastajia vakuuta

Suomessa on runsaat 40 kartingrataa. Kouvolan radan lakkautusuhka näyttää tällä hetkellä leijuvan monen vuoden päässä, mutta lajiliiton asiantuntija ihmettelee tilannetta.

– Tuntuu jotenkin älyttömältä, että aina rakennettaessa uutta, se ensisijaisesti yritetään sijoittaa jo jonkin olemassa olevan toiminnan päälle. En edes uskalla ajatella millainen myrsky nousisi, jos jonkin paikkakunnan jäähalli purettaisiin logistiikkakeskuksen tieltä, sanoo kartingin lajipäällikö Pekka Säynevirta AKK-Motorsportista.

Harrastajien allekirjoittaman vetoomuksen perusteluissa epäillään, ettei Kymi Ring ole todellinen vaihtoehto Kouvolan ratojen harrastajamäärille.

– Jos Tykkimäki lyödään sileäksi, lähin rata on silloin Hyvinkäällä. Siellä päästään lähes aina kelien salliessa ajamaan. Kymi Ringin tuleminen olisi hieno asia, mutta rallicrossrata on siellä nähdäkseni osa isoa rataa, jolloin me pääsisimme ajamaan siellä muutamana päivänä vuodessa, kouvolalainen rallicrosskuljettaja Toni Lukander uskoo.

Kartingväki arvelee, että harrastuksen jatkaminen Kymi Ringillä nostaisi merkittävästi ajokustannuksia Tykkimäen rataan verrattuna.

Lue seuraavaksi