Huonekaluketjun johtaja täysin tympääntynyt alan yritysten markkinointiin – Asiakkaat eivät enää usko normaalihintoihin

Kruunukalusteen toimitusjohtajan mukaan markkinointi puhuttaa alalla kiivaasti. Hän pitää oman yrityksensä saamaa uhkasakkoa perusteettomana.

huonekaluliikkeet
Helsinki, Asko Varisto. Huonekaluja.
Alennuksilla markkinointi on herättänyt keskustelua huonekalualalla. AOP

Kuluttaja-asiamies tiedotti perjantaina, että se on asettanut neljälle huonekaluliikkeelle kiellon seurauksena näiden harhaanjohtavasta markkinoinnista. Kielto jatkaa harhaanjohtavaa markkinointia määrättiin Finsoffille, Stemmalle, Vepsäläiselle ja Kruunukalusteelle. Kieltoja on tehostettu 100 000 euron uhkasakoilla.

Näistä Kruunukalusteen saama kielto ja uhkasakko eivät ole voimassa, sillä yritys on vastustanut kieltoa. Kuluttaja-asiamies kertoi harkitsevansa asian viemistä markkinaoikeuteen.

Alan hinnoittelu ei ole ensi kertaa kuluttajaviranomaisen käsittelyssä. Tämän vuoden tammikuussa kuluttaja-asiamies lätkäisi kiellon Askon ja Sotkan huonekalujen jatkuvalle alemarkkinoinnille, ja tehosti kieltoa 100 000 euron uhkasakolla. Maskun kalustetalo puolestaan määrättiin maksamaan 100 000 euron uhkasakko kesäkuussa 2016.

Toimitusjohtaja: Kääntynyt alalle negatiiviseksi

Tamperelaisen Kruunukalusteen toimitusjohtaja Kai Salmela kertoo Ylelle, että hän alkaa olla täysin tympääntynyt monien alan yritysten villiin alennuksilla markkinointiin. Hän kertoo jopa lähettäneensä alan vääristyneestä markkinoinnista esimerkkejä kuluttajaviranomaisille.

Salmela toivoo, että vuosikausia jatkunut harhaanjohtava mainonta saataisiin kuriin. Salmelan mukaan villi mainonta on johtanut siihen, etteivät asiakkaat enää usko normaalihintoihin, jotka on ilmaistu alennushintojen ja -prosenttien yhteydessä.

– Jos myyjämme kertoo hinnasta tinkivälle asiakkaalle, että hintaa on jo noin paljon alennettu ja viittaa suluissa olevaan normaalihintaan, asiakkaat voivat nauraa, että eivät nuo sulkuhinnat ole oikeita, Salmela kertoo.

Hän kertoo, että markkinointi herättää kiivasta keskustelua niin alan toimijoiden kesken kuin asiakkaidenkin kanssa. Salmela pitää hyvänä sitä, että asia tulee julkisuuteen ja viranomaiset puuttuvat tilanteeseen.

– Tilanne on alkanut kääntyä koko alalle negatiiviseksi, kun ihmiset eivät usko enää kaksoishinnoitteluun, Salmela sanoo. Kaksoishinnoittelulla hän viittaa siihen, että tuotteilla on normaalit hinnat ja alennusmyyntien aikaiset hinnat.

Mielikuva normaaleista hinnoista hämärtynyt

Kuluttaja-asiamies kuvailikin harhaanjohtavien vertailuhintojen ja alennusprosenttien hämärtävän kuluttajien käsitystä siitä, mikä on kaupan normaali hintataso ja miten suuri mainostettu alennus todellisuudessa on.

Salmelalle ilmiö on tuttu, ja asiakkaat ovat välillä ihmeissään, kun tuote voi yhdessä liikkeessä maksaa normaalihintaisena saman verran tai jopa vähemmän kuin toisessa liikkeessä, joka mainostaa hinnassa olevan 40 prosentin alennuksen.

Hänen havaintojensa mukaan moni kuluttaja ostaa varmuuden vuoksi "alennuksessa" olevan tuotteen, ja näin alemarkkinoinnin mielikuva vaikuttaa.

– Jos tuote on rehellisesti hinnoiteltu, ei vaikka 40 prosentin suuruista alennusta voi koko ajan antaa uusista ja virheettömistä huonekaluista, Salmela ihmettelee.

Kruunukaluste lopetti kaksoishinnoittelun

Salmelan mukaan heidän yrityksensä osalta Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityspyyntö hinnoittelusta on koskenut kolmea tuotetta.

– Olemme pystyneet mielestämme osoittamaan kuluttaja-asiamiehelle, että näiden kolmen tuotteen sulkuhinta on ollut oikea ja rehellinen. Viranomainen kuitenkin on määrännyt meille mielestämme perusteettomasti uhkasakon, jonka olemme kiistäneet, Salmela kertoo.

Sulkuhinnalla Salmela tarkoittaa tuotteen normaalihintaa, joka ilmoitetaan usein suluissa, kun alennusprosentti tai alennettu hinta on esillä.

Salmelan mukaan he ovat väärinkäsitysten välttämiseksi luopuneet kesällä 2017 kokonaan kaksoishinnoittelusta ja myös tämän ilmoittaneet viranomaiselle. Hän kertookin Kruunukalusteen olevan valmis asian käsittelyyn markkinaoikeudessa, johon kuluttajaviranomainen on asian viemistä harkinnut.

Lue myös: Kuvitteellisia vertailuhintoja, epätodellisia alennuksia – neljälle huonekaluliikkeelle markkinointia koskeva kielto