Biokaasuautoilu kutoo verkkonsa yhä ylemmäs Suomea – Tutkija: ”Tällä pidetään maaseutua elinvoimaisena”

Mikkeliläinen Päivi Kurki riemuitsi perjantaina biokaasuaseman avaamisesta kotikaupungissaan. Kurki on varma, että biokaasu tuo työtä ja toimeentuloa harvaan asuttuun Suomeen.

biokaasu
Biosairila Oy:n toimitusjohtaja Sami Hirvonen sekä ProAgria Etelä-Savon energia-asiantuntija Panu Jouhkimo Mikkelin Graanin kaasutankkausasemalla.
Biosairilan Sami Hirvonen ja Proagria Etelä-Savon Panu Jouhkimo testasivat Mikkelin uutta asemaa perjantaina.Esa Huuhko / Yle

Mikkelin kaupungin 80-prosenttisesti omistama Biosairila Oy avasi biokaasun tankkauspisteen Graanin automarkettien pihamaalle perjantaina iltapäivällä.

Asema on Suomen 35. asema. Vantaan Tuupakkaan avataan seuraava lähiaikoina. Asemista 24 on Gasumin ylläpitämiä, loput pääosin paikallisia biopolttolaitosten jakelupisteitä.

Viitostiellä käy melkoinen kuhina, mutta kaasuautoja on vielä vähän. Suomen lähes kolmesta miljoonasta autosta alle 2 000 polttaa maa- ja biokaasua.

– Kalliita nämä neliöt ovat tonttivuokrassa, mutta tämä on iso askel Mikkelin bio- ja kiertotaloudessa, Biosairilan toimitusjohtaja Sami Hirvonen kuvasi.

Jalostamoja vaikka jokaiseen kirkonkylään

Alkuvaiheessa asemalla myydään Mikkelin pohjoispuolella Haukivuorella jalostettua biokaasua. Kolmentoista haukivuorelaisen isännän perustama laitos tuottaa liikennepolttoainetta karjanlannasta.

Mikkeli aloittaa biojätelaitoksen rakentamisen ensi vuonna. Jo vuonna 2019 lähiseudun nurmesta, kotitalouksien ja kaupan biojätteistä sekä viemärivesistä on tarkoitus tuottaa biokaasua, lannoitetta sekä lähiseudun maatiloille että kotitalouksien multasormille.

Saadaan hyvää lannoitetta ja polttoainetta, josta ei ole päästöjä.

Sami Hirvonen

– Saadaan hyvää lannoitetta ja polttoainetta, josta ei ole päästöjä, Sami Hirvonen kehaisee.

Kaasuautojen tankkauspisteelle syntyy tuskin vielä toviin jonoja Mikkelin korkeudella. Autokanta uudistuu hitaasti, vaikka hallitus aikoo ensi vuoden alusta tukea vähäpäästöisten autojen hankkimisen lisäksi myös käytettyjen autojen muuttamista kaasukäyttöisiksi.

– Aina niitä innokkaita riittää. Haukivuorellekin ilmestyi 20–30 kaasuautoa heti tankkauspisteen avauduttua. Kyllä meidän nyt vähintään samaan pitää päästä loppuvuoden aikana, Sami Hirvonen arvelee.

Päivi Kurki on hankkinut perheeseen juuri toisen kaasuauton.
Päivi Kurki.Petri Vironen / Yle

Yksi Mikkelin aseman ensimmäisistä tankkaajista on Päivi Kurki.

Kurki on Luonnonvarakeskuksen tutkija, joka on tutkinut nimenomaan keskitetyn biojalostamon toimintamallia ja raaka-ainehankintaa.

– En uskalla lähteä lukuja arvioimaan, mutta raaka-aineesta ei tule pula. Pystyisimme aivan hyvin raaka-aineen puolesta rakentamaan biokaasujalostamoja vaikka jokaiseen kirkonkylään. Kaasulla on muutakin käyttöä muun muassa lämpönä, Kurki muistuttaa.

Kurki arvioi, että biokaasulla voi olla iso merkitys sekä energiahuollon että haja-asutusalueen elinvoiman kannalta.

Kolmaskin vaihdetaan aikanaan kaasuautoon. Sen jälkeen kaikki perheemme ajot voidaan ajaa kaasulla.

Päivi Kurki

– Biokaasulla on kerrannaisvaikutukset, joilla luodaan maakuntiin elinvoimaa ja työpaikkoja. Sen avulla pidämme yllä runkoasutusta eli Suomea asuttuna. Tämä on hajautettua energiantuotantoa ja osa sitä on autoilu.

Perheeseen kolme kaasuautoa

Kaasuauton tankkausverkosto kattaa jo melko hyvin eteläisen Suomen Jyväskylän korkeudelle saakka ja Oulun seudun. Suomessa tavoitteeksi on asetettu 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. On arvioitu, että se tarkoittaisi tankkauspistettä 150 kilometrin välein.

– Biokaasun ympäristövaikutus on huikea, sillä tämä on hiilineutraalia, eli emme tee lisäpäästöjä. Alueellisen talousvaikutuksen ohella voimme nojata kotimaiseen energiaan. Energiantuotanto on omissa käsissä ja silloin pärjätään myös kriisitilanteissa.

Päivi Kurjen perheessä on hankittu ensimmäinen kaasuauto heinäkuussa. Toinen ajopeli hankittiin Ruotsista viikko sitten.

– Kolmaskin vaihdetaan aikanaan kaasuautoon. Sen jälkeen kaikki perheemme ajot voidaan ajaa kaasulla, Kurki laskee.

Lähes kaikki Suomessa käytössä olevat kaasuautot voivat käyttää kaasun ohella bensaa.