Suomen MM-ralli oli suurin ja suosituin vuosiin – katsojia noin 265 000

MM-rallin toimitusjohtaja on luvuista vaikuttunut, ja hän uskoo niiden vain vahvistavan Suomen MM-rallin asemaa.

Kotimaa
Esapekka Lappi
Tomi Hänninen

Heinäkuun lopussa kisattu Neste Ralli vankisti Suomen asemia merkittävimpänä vuotuisena urheilutapahtumana niin kasvaneiden yleisö- ja medialukujen kuin positiivisten käyttäjäpalautteidenkin ansiosta. Tapahtuman tunnusluvut kasvoivat viime vuodesta kautta linjan.

– Jyväskylän MM-ralli on koko MM-sarjan mittapuu ja avaintapahtuma, rallin MM-sarjan toimitusjohtaja Oliver Ciesla hehkuttaa.

Keski-Suomen sorateiden varsille ja kaupunkierikoiskokeille kerääntyi heinäkuun lopulla noin 265 000 katsojaa, luvussa on kasvua edellisvuoteen noin 13 prosenttia. Kansainvälisiä rallivieraita tapahtumassa on vuosittain keskimäärin 10 prosenttia.

Jyväskylän MM-ralli on koko MM-sarjan mittapuu ja avaintapahtuma.

Toimitusjohtaja Oliver Ciesla

Tänä vuonna katsojien joukossa oli entistä enemmän naisia ja ensikertalaisia – kaikista kävijöistä naisia oli kolmannes.

Myös Jyväskylän Paviljongin kilpailukeskus ja huoltoparkki kasvattivat rallivieraiden määrää edellisvuoteen. Neljän tapahtumapäivän aikana alueella vieraili noin 61 000 ihmistä.

Erikoiskokeista suosituin oli Harju, joka kesäsi 35 000 katsojaa. Myös maailmankuulu erikoiskoe Ouninpohja oli yleisön suosiossa: yhden kisapäivän aikana Jämsässä ajettavalla osuudella oli noin 20 000 katsojaa.

Esapekka Lappi juhlii MM-rallin voittoa Tommi Mäkisen kanssa
Esapekka Lappi juhlii MM-rallin voittoa Tommi Mäkisen kanssa.Tomi Hänninen

Jyväskylän ammattikorkeakoulun tekemän kävijäkyselyn mukaan Suomen MM-ralli on koko kansan urheilujuhla ja erikoiskokeista kaikkein suosituin on Ouninpohja.

Samaisessa kyselyssä selvisi, että tapahtuman ylivoimainen motivaatio- ja tyytyväisyystekijä oli tunnelma, mikä näkyi myös autourheilun kansainvälisen kattojärjestö FIA:n tekemissä kilpailija-, tiimi- ja mediakyselyissä.

Ammattikorkeakoulun kyselyyn osallistuneista 1400:sta rallivieraasta yli 95 prosenttia on valmis suosittelemaan tapahtumaa läheisilleen ja yli 88 prosenttia aikoo osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna.

Jyväskylän MM-rallia seurasi 448 akkreditoitunutta toimittajaa, mikä on runsaat 12 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Rallia seurattiin tv:n välityksellä yli sadasta maasta ja kilpailua seurasi aktiivisesti 35 tv-yhtiötä.

Ralliradio tärkeä osa tunnelmaa

Ralli tavoitti ihmisiä myös somessa: kilpailuviikolla tavoittavuus oli noin 97 miljoonaa. Yle Ralliradion seuraajamäärä verkossa kaksinkertaistui. Kävijätutkimus vahvistaa myös, että Ylen Ralliradio on keskeinen ja yhdistävä tunnelmanluoja kisatapahtumassa. Tutkimukseen vastanneista 97,6 prosenttia arvioi Ralliradion annin joko erinomaiseksi tai hyväksi.

AKK ja Yle Jyväskylä ovat solmineet rallin suorasta radioinnista jatkosopimuksen. Se kattaa kolme seuraavaa vuotta siten, että jokaisen kisan radiointi vahvistetaan vuosittain.

Katsojien suosion lisäksi myös kisaorganisaatio sai tunnustusta, kun FIA myönsi rallille korkeimman mahdollisen ympäristöluokituksen.

Yle Ralliradion tiimikuva 2017.
Yle Ralliradion uusi sopimus kattaa radiointivuodet 2018-2020.Tomi Hänninen

Saksan MM-ralli otti mallia Jyväskylästä

AKK Sportin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio myöntää, että muissa ralleissa voi olla yksittäisiä asioita paremmin kuin Jyväskylässä, mutta vastaavaa kokonaisuutta ole kukaan ole pystynyt rakentamaan.

– Saksan rallissa haettiin kokonaan uutta konseptia ja pääpaikka siirrettiin Saarbrückenin lähelle. Ajateltiin rakentaa huoltoparkit kuin Jyväskylässä ja kaikkea muuta. Pojat kävivät katsomassa kisaa ja totesivat, että kaukana oltiin siitä mitä olisi voinut olla.

Lehmuskallio on iloinen, että muitakin MM-ralleja kehitetään, vaikka laadukkaan kisan toteuttaminen onkin iso juttu.

– Jyväskylän rallissa on 4 500 henkilöä töissä ja jos vertaa sitä mihin tahansa urheilutapahtumaan tai vaikka rakennustyömaihin, niin on se kyllä iso baletti. Ja kun se saatu hinattua tälle tasolle, niin kyllä sitä on aika vaikea haastaa.

Ralliautoilija Teemu Suninen.
Nuori ralliautoilija Teemu Suninen muistelee viime kesän Jyväskylän kisaa ilolla.Arvo Vuorela / Yle

Jyväskylän menestys nosti Sunisen osakkeita

Timo Jouhkin manageroimalle Teemu Suniselle viime heinäkuun Jyväskylän MM-ralli osoittautui liki täydelliseksi työnäytteeksi. Vasta toisessa WRC-kisassa Suninen, 23, kaasutteli kokonaiskisassa neljänneksi. Viikon kuluttua Suninen kisaa M-Sportin Fordilla WRC2-sarjassa Walesin MM-rallissa. Samassa kisassa debytoi myös juuri ajokortin saanut Kalle Rovanperä. Oli lähellä, ettei Suninen voittanut tämän kauden WRC2-sarjaa.

Suninen muistelee, että lähtökohdat Jyväskylän ralliin kesällä olivat hankalat. Testit haastavaa ”hyppykisaa” varten jäivät vähiin, varsinkin kun auto kolaroitiin toisena testipäivänä.

– Muutaman tunnin valmistautumisella lähdin kisaan ja heti perjantaina tuli pohja-aikoja. Kaiken kaikkiaan oli onnistunut kilpailu, vaikka lauantaina Ouninpohjassa shikaani menikin hieman pitkäksi. Kakkossijasta kisattiin, mutta neljänneksi tiputtiin.

Ensi vuoden Jyväskylän ralliin Teemu Sunisella ei ole kehitysehdotuksia. Ehkä juuri siksi, että tämän vuoden kisa meni nappiin.