Kotkan ja Pietarin välille kaavaillaan kiinalaisille turisteille suunnattuja risteilyjä – "Pimeys, loska ja räntä ovat heistä eksoottisia"

Suuren ostoskeskuksen on määrä avautua Kotkan Kantasataman vetonaulaksi kahden vuoden kuluttua. Lauttaliikenne Pietariin voisi alkaa vuoden 2020 keväällä.

matkailu
Taideraksan muraali kaukaa nähtynä Kotkan Kantasatamassa.
Miina Sillanpää / Yle

Pietarin ja Kotkan välille kaavaillaan kiinalaisille turisteille suunnattua lauttayhteyttä. Amerikkalaisen Cameron Sawyerin luotsaama kiinteistöyhtiö GVA Sawyer on usean vuoden ajan suunnitellut Kotkan keskustan kupeeseen outlet-ostoskeskusta, jota markkinoidaan nyt kiivaasti kiinalaisille matkanjärjestäjille. Neuvotteluja on käyty Hong Kongissa, Pekingissä ja Shanghaissa toimivien matkatoimistojen kanssa.

Tavoitteena on, että matkallaan Suomen kautta muihin maihin kiinalaisturistit poikkeaisivat stop-over-lennoillaan Kotkaan. Stopover-matkalla tarkoitetaan lentoa, joka pysähtyy yhdessä tai useammassa kohteessa ennen varsinaista päämäärää.

– Helsinki-Vantaan lentokenttä on yksi Euroopan tärkeimmistä solmukohdista aasialaisille lentomatkustajille, ja matka Kotkaan on lyhyt, Cameron Sawyer sanoo. Esimerkiksi Finnairin Helsingin kautta kulkevilla lennoilla Suomessa voi pysähtyä lentojen välissä jopa viideksi päiväksi.

Lauttaliikenteen järjestämisestä Pietarin ja Kotkan välille on käyty alustavia keskusteluja.

– Helsinki-Vantaalle saapuvat turistit majoittuisivat Kotkassa ja voisivat suoraan Kantasatamasta tehdä päiväristeilyjä Venäjälle. Vasta alustavia keskusteluja on käyty, mutta ne voivat johtaa meidän kannaltamme pitkällekin, hankkeen kotimaisista ja pohjoismaisista vuokralaisista vastaava johtaja Olli Wendelin sanoo.

Wendelin on ollut hankkeessa mukana noin vuoden ajan. Hän neuvottelee suomalaisten ja pohjoismaisten liikkeiden kanssa outlet-keskuksen vuokrasopimuksista. Hänen mukaansa noin kolmasosa Kantasataman outlet-keskuksen liikkeistä tulee olemaan italialaisia vaatemerkkejä, loput Suomesta, Pohjoismaista ja muualta Euroopasta.

Lautat liikkeelle vuonna 2020?

Wendelinin mukaan lauttaliikenne voisi käynnistyä keväällä 2020. Reittiliikenteen halutaan helpottavan myös venäläisten ostosmatkailijoiden saapumista Kotkaan.

– Olen tehnyt itse Kiinan-kauppaa 40 vuotta. Me suomalaiset ajattelemme, että miten ketään kiinnostaisi pimeys, loska ja räntä, mutta kiinalaisille ja aasialaisille se on eksoottista. He haluavat tulla tänne raittiseen ilmaan, ehkä halailemaan puitamme. Kotkasta voisi käydä Saimaalla pilkkimässäkin, Wendelin sanoo.

Turisteja on houkuteltu Kotkaan vesiteitse myös kansainvälisten luksusristeilijöiden kyydissä. Kesällä 2017 Kotkassa pysähtyi neljä risteilijäalusta, joista yksi saapui suoraan Kantasatamaan ja loput Mussalon satamaan. Vuoteen 2020 mennessä Kotkan tavoite on saada kaupunkiin 15-20 risteilyalusta.

Risteilijä Kotkan Kantasatamassa
Luksusristeilijä pysähtyi Kotkan Kantasatamassa syyskuussa.Pyry Sarkiola / Yle

Isoja hankkeita vanhalle satama-alueelle

GVA Sawyer kiinteistöyhtiön luotsaama ostoskeskushankkeen on määrä avata ovensa vuoden 2019 loppuun mennessä. Vanhan satama-alueen varastohallien purkaminen alkoi elokuussa, kun maanvuokrasopimukset Kotkan kaupunginkanssa oli allekirjoitettu. Wendelinin mukaan varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät joulu-tammikuussa.

Maanantaina Kotkan kaupunki päätti rakennuttaa Kantasatamaan tapahtumakeskuksen, johon kaupunki sijoittaa enintään 20 miljoonaa euroa. Tapahtumakeskuksen kanssa samanaikaisesti alueelle rakennetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun uusi kampus. Ammattikorkeakoulun hallitus päätti syyskuussa Metsolan kampuksen korvaamisesta uudella. Nämä hankkeet valmistuisivat 2020-luvun ensimmäisinä vuosina.

Kotkan Kantasatamassa on jo vuonna 2008 valmistunut merikeskus Vellamo, jossa on muun muassa Suomen merimuseo ja Kymenlaakson maakuntamuseo.

Kotkan kantasatama ja merikeskus Vellamo
Merikeskus Vellamo on vuodesta 2008 ollut yksi Kotkan vetonauloista Kantasatamassa.Petri Niemi / Yle

Kiinteistöyhtiö GVA Sawyerin on outletin lisäksi määrä rakentaa tapahtumakeskuksen ja kampuksen kanssa samaan kokonaisuuteen liitettävä hotelli.

Kantasataman alue oli Kotkan sataman suurin osa vuoteen 1982 asti. Lopullisesti satamaliikenne loppui alueella 2000-luvun taitteessa. Kantasatama sijaitsee Kotkan keskustan kyljessä Kotkansaarella.