Tienpitäjät pulassa jatkuvien sateiden vuoksi – sorateitä ei voida lanata, koska tienpinnat muuttuvat velliksi

Suomen Tieyhdistys on huolissaan siitä, että yksityiset tieosuuskunnat ovat hakeneet viime vuosina varsin laiskasti valtionavustuksia teiden kunnossapitoon ja korjauksiin.

teiden kunnossapito
soratie, kelirikko, reikä tiessä, monttu
Pasi Tapanainen / Yle

Soratiet ovat heikossa kunnossa jatkuvien sateiden vuoksi.

Ely-keskuksista kerrotaan, että teihin on syksyn mittaan kehittynyt paljon reikiä ja kuoppia.

– Tasaustöitä ei ole voitu tehdä, koska miltei päivittäin on saatu sadetta. Teitä ei voida lanata sateella, koska silloin tienpinnat muuttuisivat velliksi, sanoo kunnossapitopäällikkö Pekka Rajala Kaakkois-Suomen ely-keskuksesta.

Tienpitäjä toivookin nyt poutasäätä, jotta tasaustöissä päästäisiin edistymään. Soratiet pyritään saamaan tasoitetuksi ennen pakkasten alkua.

Yksityisteillä kantavuusongelmia

Ongelmia on tänä syksynä myös sorapintaisilla yksityisteillä, vaikka niillä liikennemäärät ovat valtion ylläpitämiä teitä pienempiä. Yksityisteille jatkuva sade aiheuttaa muun muassa kantavuusongelmia.

Esimerkiksi metsäautotiet ovat monin paikoin niin pehmeitä, että korjattua puuta ei ole saatu kuljetettua metsän reunasta pois. Metsäalalla odotellaan nyt kuivia pakkaskelejä.

Kymenlaakson Metsänhoitoyhdistyksen johtajan Jari Ursinin mukaan pahin näkymä on, että lumi sataa sulaan maahan ja estää maapohjaa jäätymästä kunnolla. Siinä tapauksessa puunkorjuu erittäin märistä metsistä vaikeutuu ennestään.

Iso korjausvelka

Suomen Tieyhdistys on huolissaan siitä, että yksityiset tieosuuskunnat ovat hakeneet viime vuosina varsin laiskasti valtionavustuksia teiden kunnossapitoon ja korjauksiin. Tähän on ollut syynä muun muassa se, että avustusten ehdot ovat tiukentuneet ja avustusprosentit tippuneet.

– Viiden viime vuoden aikana yksityisteitä on kunnostettu selvästi vähemmän kuin sitä aiemmin, sanoo erityisasiantuntija Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksestä.

Rahjan mukaan tekemättä jääneet kunnostustyöt kostautuvat etenkin viime kesän ja kuluvan syksyn kaltaisina sateisina ajanjaksoina.

– Jos kuivatus- ja rakenteen korjaustyöt on tehty asianmukaisesti, tie kestää hyvin myös pitkäaikaista sadetta ja märkyyttä. Jos vesi sen sijaan seisoo ojissa, tien rakenne on märkä ja pehmeä ja sen kantavuus romahtaa.

Kunnostusta kaipaavia yksityisteitä on niin paljon, että korjausvelan arvo on Rahjan mukaan 500-700 miljoonaa euroa.

– Summa on kasvanut viime vuosina.

Nyt syytä ryhtyä toimeen

Erityisasiantuntija Jaakko Rahja rohkaiseekin tieosuuskuntia nyt laittamaan teitä kuntoon.

– Avustuksia kannattaa hakea nopeasti, kun nykyinen hakumenettely on voimassa vielä vuoden 2019 loppuun asti. Maakuntauudistuksessa yksityistieavustukset siirtyvät maakuntien hoidettaviksi, eikä hakumenettelystä ja siihen liittyvistä ehdoista siitä eteenpäin ole mitään tietoa.

Rahja suosittelee jo lähikuukausina varautumaan myös ensi kevään todennäköiseen kelirikkoon.

– Kunhan tienpinnat kuivuvat sen verran, että ne kestävät raskaan kuorma-auton painon, sorateille kannattaa ajaa mursketta kantavuuden parantamiseksi.