Kastele minut, muistuttaa janoinen kukka siivoojalle – Älytekniikka helpottaa kiinteistöhuoltoa

Digitalisaatio etenee siivousalalla. Tamperelaisyrityksen kehittämä kännykkäsovellus kertoo siivoojalle työkohteen yksityiskohdista.

digitalisointi
Toimitusjohtaja ja siivooja.
Toimitusjohtaja Tiina Holopainen esittelee siivooja Veera Kinnuselle ympäristöstä kännykkään tulevia viestejä.Jussi Mansikka/Yle

Tamperelaisen Gronlund -palvelut Oy:n toimitusjohtaja Tiina Holopainen on innoissaan. Yhtiössä otetaan koekäyttöön siivoojan työtä helpottamaan suunniteltu kännykkäsovellus.

Muutamia vuosia muhinut pähkäily siitä, miten uusia mahdollisuuksia voidaan hyödyntää kiinteistönhuollossa ja etenkin siivouksessa, on nyt muuttunut todeksi.

– Digitalisaatio ei ole sittenkään uusia koneita tai laitteita, vaan asioita, jotka helpottavat siivoojan työtä, Tiina Holopainen ynnää pohdiskelujen lopputuleman.

Gronlund professional assistant -ohjelma perustuu siihen, että älyä voidaan liittää esineisiin ja paikkoihin – ja siivooja pystyy "seurustelemaan" ympäristönsä kanssa matkapuhelimensa välityksellä.

Siivousalalla otetaan ensi askeleita digitaalisten mahdollisuuksien käytössä. Tamperelaisen perheyrityksen omaan käyttöön ajateltu sovellus kiinnostaa myös valtion innovaatiorahoituskeskus Tekesiä, jonka kanssa alkaa yhteistyö.

Roskis on vajaa, mutta kukka kuiva

Esineisiin voidaan liittää antureita, jotka välittävät tietoa eri asioista.

Lähdetään läheltä: työkaluista. Siivoojan imuri kertoo, milloin suodatin on vaihdettava tai kohta pölypussi täyttyy. Nämä ovat niitä jokapäiväisiä asioita, mutta niin helposti unohtuvia.

Jatketaan matkaa toimistossa. Siivooja kulkee siivouskärrynsä kanssa ja saa kännykälleen tiedot, kuinka täynnä roskikset ovat.

– Nykyisin siivooja menee ja katsoo jokaisen roskakorin, mutta jatkossa roskikset ilmoittavat, että olen 35-prosenttisesti täynnä tai olen 80-prosenttisesti täynnä ja niin edelleen. Turhaa työtä jää pois, Tiina Holopainen kertoo.

Viherkasvien hoidossa on eroja. Kasvien kastelu vaihtelee, joitakin kastellaan useammin ja toisia harvemmin.

– Kastele minut, muistuttaa yksi.

Siivooja lorauttaa vettä päälle. Osa kukka-astioista ei viestitä yhtään mitään.

– Kosteutta voidaan seurata kosteusantureilla ja tiedot välittyvät paikalle saapuvan työntekijän kännykkään, Tiina Holopainen kertoo.

– Älyä voidaan lisätä esineisiin koodeilla, tai paikkoihin tai tilanteisiin liitettynä. Mahdollisuudet ovat täysin rajattomat – ja siihen tarvittava teknologia on jo olemassa.

Tiina Holopainen
Eikö se ole aika hienoa, jos raskaat työt helpottuvat?, Tiina Holopainen miettii.Jussi Mansikka/Yle

Kysymys on siitä, miten esineiden internetiä, paikantamista ja lisättyä todellisuutta keksitään käyttää hyödyksi.

Tekoäly arvioimaan siisteyttä

Yksi siivoojan tosielämän ongelmista on erilaiset huollettavat kahvikoneet. Niissä on monenmoiset konstit, kun on esimerkiksi pesun aika.

– Siivooja voi lukea puhelimellaan kahviautomaatin tunnuksen ja saa käyttöohjeet kuvana tai videona. Ei tarvitse etsiä käyttöohjetta tai soittaa työnjohdosta neuvoja, Tiina Holopainen sanoo.

Myös suunnitelmia tekoälyn käytöstä lopputuloksen arviointiin on ollut puheena.

– Tekoälyn avulla voidaan arvioida, onko tila siisti siivoojan lähdettyä. Siisteys merkitsee eri ihmisille eri asioita. Tekoälylle voidaan opettaa, mistä asiakkaan kanssa on sovittu.

– Työntekijä voi lähtiessään skannata tilan ja saa vastauksen, esimerkiksi että toimisto on 99 prosenttisesti siisti.

Tiina Holopainen uskoo, että älykäs siivoaminen nostaa myös työntekijöiden itsetuntoa, kun tilanteista selvitään ilman apua.

– Digitalisaatio tulee kaikille aloille, joissa ihmiset tekevät raskasta ja mekaanista työtä. Muutos ei vie työpaikkoja, mutta jos se helpottaa työtä, niin eikös se ole aika hienoa?