Huoli lasten liikkumisesta lisää sisäleikkipuistojen suosiota – uusia pomppupaikkoja syntyy kuin sieniä sateella

Sisäleikkipuistoista on kymmenen vuoden kuluessa tullut osa lasten maailmaa, jonne aikuisetkin ovat tervetulleita.

Aktiviteettipuistot
Pallomeri
Heikki Kiseleff / Yle

Roope Tuomisto pyörii kuin väkkärä, eikä millään malttaisi pysyä paikoillaan luetellessaan suosikkipaikkojaan vasta avatussa Leo's Leikkimaan sisäleikkipuistossa.

– Trampoliini, liukumäki, pallomeri ja sitten tulivuori. Ja sitten polkuauto!

mummo ja lapset leikkipuistossa
Pirkko Lindroos oli tuonut Leo's Leikkimaan avajaisiin lapsenlapsensa Roope ja Rasmus Tuomiston.Heikki Ahonen / Yle

Sisäleikkipuistoja on rakennettu ympäri Suomea viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Jatkuva kysynnän kasvu tuo Suomeen koko ajan uusia tekijöitä ja toimipisteitä.

Alan pioneeri Suomessa on vuonna 2005 perustettu HopLop oy, joka avasi ensimmäisen sisäleikkipuiston Vantaalle vuonna 2006.

Nyt HopLop on saamassa kilpailijoita, sillä Leo's Leikkimaa -ketju laajenee Suomeen. Leo's avasi kolmannen Suomen toimipisteensä tänään Lahdessa.

Tykkimäen huvipuisto on myös lähtenyt sisäleikkipuistomarkkinoille. Ensimmäinen Actionpark Tykkimäki avattiin viime vuonne Kouvolaan ja seuraava avataan vuodenvaihteen jälkeen Lahteen.

Näkymä sisäleikkipuistosta
Viidakkotunnelmaa HopLopissaMikko Tuomikoski / Yle

Maiju Väli-Klemelä oli tullut HopLopiin Karkkilasta tyttäriensä Stellan ja Viivin kanssa.

– Tällaiset paikat ovat todella tärkeitä. Me olemme aika liikunnallisia ja täällä tulee liikuttua melkein huomaamattaan, ihan vain liikkumisen riemusta. Liikunnan ei aina tarvitse olla niin tavoitteellista, sanoo Väli-Klemelä.

HopLopilla on tällä hetkellä 21 toimipistettä ja ensi vuonna lukumäärä kasvaa ainakin kolmella. Luvassa on myös laajentuminen Eurooppaan, sillä HopLop avaa muutamia toimipisteitä Saksaan.

Yrityksen liikevaihto on ollut viime vuosina kasvussa.

– Liikevaihto kaksinkertaistuu tänä vuonna reiluun 20 miljoonaan euroon. Meillä on käynyt vuodessa yli miljoona lasta, kertoo toimitusjohtaja Tomi Pulkki.

Olemme itse kehittäneet konseptimme ja uskomme pärjäävämme kovenevasta kilpailusta huolimatta.

Tomi Pulkki

Ruotsalainen Leo's Leikkimaa eli Leo's Lekland Sverige Ab on suurin toimija alallaan Pohjoismassa.

– Liikkuminen on meillä avainasemassa. Yleinen trendi on se, että lapset eivät liiku tarpeeksi, joten täällä pääsee liikkumaan leikin ja seikkailun varjolla. Se on yksi leikkipuistojen suosion syistä, kertoo Leo's Suomen toiminnanjohtaja Veera Kiviluoma.

Tykkimäki Actionparkia markkinoidaan kouluikäisille, pääasiassa yli 10-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Myös Actionparkin konsepti painottuu liikuntaan.

– Meitä kiinnostaa Suomen kaakkoisosa eli Kouvolan naapurikaupungit: Lahti, Kotka ja Lappeenranta. Tarjoamme pieniä peliareenoita ja kunnon trampoliineja, joissa koko perhe voi kuntoilla leikin ja seikkailun varjolla, kuvailee Tykkimäen vapaa-aikakeskus Oyn toimitusjohtaja Sakari Pasanen.

Sisäleikkipuisto
Heikki Kiseleff / Yle

HopLop uskoo pärjäävänsä, vaikka kilpailijoita tulee tiuhaan tahtiin

Suomalainen HopLop uskoo, että lapsia riittää sisäleikkipuistoissa, vaikka niiden määrä Lahdessa lisääntyy koko ajan.

– Olemme itse kehittäneet konseptimme ja uskomme pärjäävämme kovenevasta kilpailusta huolimatta, vakuuttaa Hoplopin toimitusjohtaja Tomi Pulkki.

Sisäleikkipuistoista muistutetaan, että vanhemmatkin voivat kiertää leikkipaikkoja lasten kanssa.

– Liikunnallisuus on tärkeä osa HopLopia. Meillä lapset liikkuvat melkein huomaamattaan, osana kiipeilyä, hyppimistä ja seikkailuja, kertoo Laura Selin Lahden HopLopista.

Koulujen loma-ajat ovat leikkipuistoille hyvin tärkeitä sesonkeja, siksi Leo's ajoitti Lahden pisteen avajaiset juuri koululaisten syysloman kynnykselle.