Jäähalli muuttui e-urheilijoiden taistelutantereeksi Turussa – Harkimot haistoivat uuden bisneksen

Ensimmäistä kertaa järjestettävä pelitapahtuma Grail Quest kerää Turkuhalliin satoja e-urheilijoita ja katsojia.

e-urheilu
E-urheilijoita Grail Quest -pelitapahtumassa.
E-urheilijat panostavat turnauksissa pelaamisen lisäksi pelipaikan viihtyvyyteen.Liisa Kallio/Yle

TurkuJääkiekkokaukalo on peitetty, ja sen tilalla on kymmeniä syyslomaa viettäviä nuoria tietokoneiden äärellä. Lisää nuoria tulee koneita kantaen halliin pystyttämään omaa peliasemaa.

On hämärää. Halliin tuovat valoa vain värikkäät ledvalot ja tietokoneiden näytöt.

Kolmen päivän aikana satoja pelaajia ja katsojia osallistuu Grail Questiin, joka on ensimmäinen Turkuhallissa järjestettävä elektronisen urheilun tapahtuma. Grail Questissa pelataan SM-finaalit kuudessa eri pelissä. Kun palkintosummat lasketaan yhteen, potti nousee yli 10 000 euron.

Kansainvälisellä tasolla palkintosummat ovat eri luokkaa. Esimerkiksi Suomen parhaiten tienaava e-urheilija Jesse Vainikka on tienannut urallaan satoja tuhansia dollareita.

Vihdoin pelitapahtuma Turkuun

22-vuotias turkulainen Mikko Möykky osallistuu Grail Quest -tapahtumaan osana viisihenkistä joukkuetta. Tavoitteet ovat selkeät: niin pitkälle mennään kuin rahkeet riittävät.

Aiemmin pelitapahtumien perässä on pitänyt matkustaa Helsinkiin. Siksi tapahtuman tulo Turkuun oli iloinen uutinen.

– Ohjelma lupaa paljon. Näissä tapahtumissa on yleensä hyvät turnaukset ja monipuolinen ohjelma, Möykky sanoo.

Omat vanhemmat ihmettelivät alkuun Möykyn innostusta pelaamiseen, mutta enää pelaaminen ei herätä kysymyksiä.

Suomessa tieto lajista lisääntyy, ja kymmenen vuoden aikana noustaan varmasti ihan uusiin lukemiin.

Mikko Möykky

– Tekniikasta on tullut vanhemmillekin ihmisille tavallinen asia. Nuoret kasvavat lajin mukana, Möykky toteaa.

Suosion lisääntyminen niin Suomessa kuin maailmalla näkyy myös palkintosummissa.

– Palkintorahat nousevat koko ajan korkeammaksi. Suomessa tieto lajista lisääntyy, ja kymmenen vuoden aikana noustaan varmasti ihan uusiin lukemiin, e-urheilija Mikko Möykky kertoo.

E-urheilusta tulossa arkipäivää

Perinteisesti urheiluksi mielletään lajit, joissa liikutaan paljon ja hiki virtaa. Tästä syystä e-urheilu ei joidenkin mielestä ansaitsisi loppuliitettään ollenkaan.

Tästä syystä osaa pelitapahtuman yhteistyökumppaneista piti suostutella mukaan, kertoo Niklas von Schöneman, Grail Group Oy:n markkinointi- ja PR-päällikkö.

– Yritykset saavuttavat täällä kohderyhmän, jota he eivät muuten kohtaisi. Nämä nuoret eivät katso televisiota eivätkä lue paperilehtiä. Hyvien tarinoiden kautta e-urheilun stigma varmasti katoaa, von Schöneman uskoo.

E-urheilun suosio nousee

18–29-vuotiaiden ikäryhmässä e-urheilun suosio on noussut rajusti viime vuosien aikana. Syyskuussa julkaistun markkinointitutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan nuoret aikuiset arvostivat e-urheilua toiseksi eniten heti jääkiekon jälkeen.

Vuonna 2015 e-urheilu oli kolmanneksi suosituin laji Suomessa. Selvityksen toteutti Sponsor Insight, joka on sponsoroinnin suunnitteluun ja mittaamiseen erikoistunut tutkimusyritys.

Pohjois-Amerikassa e-urheilu on jo lähes yhtä suosittua jääkiekon kanssa.

– Jos tutkimuksen kohderyhmään olisi otettu mukaan 12–29-vuotiaat, niin lopputulos olisi voinut olla vielä radikaalimpi, toteaa von Schöneman.

E-urheilija Grail Quest -pelitapahtumassa.
Mikko Möykky Grail Quest -pelitapahtumassa Turussa.Liisa Kallio/Yle

Kymmenen tunnin treenipäivä

E-urheilijan valmistautuminen turnauksiin vaatii paljon aikaa ja harjoittelua eri osa-alueilla. Huipputasolla on tavallista, että treenipäivä kestää kymmenen tuntia, joista neljä kuluu itse pelaamiseen. Kaksi tuntia käytetään henkiseen ja fyysiseen harjoitteluun.

Vastustajaan tutustuminen ja strategian suunnittelu vie eniten aikaa: jokaisen vastustajan pelitapa käydään läpi, ja suunnitellaan oman joukkueen puolustus ja hyökkäys.

Kaikki kiteytyy pelitapahtumissa turnauksien lisäksi yhteisöllisyyteen.

– Täällä on samanhenkistä porukkaa, ja ihmiset ovat avoimia ja positiivisia. Näissä tapahtumissa vanhat kaverit kohtaavat, Grail Questin tuottaja Joel Harkimo kertoo.

Media vasta löytämässä e-urheilun

Suomessa e-urheilu on vielä suosion ensilaineilla. Harva e-urheilija saa palkkaa, sillä tuloja ja sponsoritukea saa vasta menestyksen myötä.

Ylellä e-urheilua on näytetty tv:n pääkanavilla. Ylen elektronista urheilua koskevia nettijuttuja on koottu omalle sivustolleen tänne.

Suosion kasvu kuitenkin näkyy selkeästi. Esimerkiksi Porin Ässät ja IFK ovat perustaneet omat e-urheilujoukkueet (siirryt toiseen palveluun).

Grail Questin tuottaja Joel Harkimo vaatii lajille lisää mediahuomiota.

– Valtamedian pitää vain oppia puhumaan ja ymmärtämään e-urheilun kieltä, koska lajilla on ihan oma maailmansa.