Tässäkö syy länsimetron ongelmiin? Maria Guzenina moittii metron hallitusta: "Yksi ykkösvaiheen virheistä oli liian ohut osaaminen"

Kakkosvaiheen onnistumiseksi länsimetron hallituksen kokoonpanon ja toimintatapojen on muututtava. Näin päätti Espoon konsernijaosto maanantain kokouksessa.

Länsimetro
Länsimetroa testataan Lauttasaaren asemalla.
Länsimetron osuudella tehdään parhaillaan koeajoja. Kuva Lauttasaaren metroasemalta.Vesa Moilanen / Lehtikuva

Espoon konsernijaosto moittii kovin sanoin länsimetron hallituksen osaamista.

Jaosto päätti tänään maanantaina merkitä tiedoksi Länsimetro Oy:n erityistilintarkastuksen ja siihen liittyvän juridisen konsultoinnin.

Konsernijaosto päätti myös, että erityistilintarkastuksen ja konsultoinnin johtopäätökset pitää huomioida ja toimeenpanna länsimetrohankkeen kakkososan hankesuunnitelmassa sekä toteutuksessa.

Lisäksi jaosto päätti ohjeistaa kaupunkia panostamaan seuraavan hallituksen valintoihin niin, että osaaminen vastaa metrohankkeen vaativuutta.

– Länsimetron hallitusta täytyy muuttaa kokoonpanon ja toimintatapojen osalta. Se tarvitsee lisää asiantuntijuutta. Yksi [ykkösvaiheen] virheistä oli, että hallituksessa on ollut liian ohut osaamispohja, kertoo Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd).

Guzeninan mukaan länsimetron ensimmäisen vaiheen kokonaishallinnan vastuuta oli ulkoistettu hallituksesta konsulttiyhtiöille.

– On katsottu, ettei tämä ole varmasti se paras tapa. Hallitus ja toimitusjohtaja eivät olleet sillä lailla projektinhallinnan keskiössä, miten tämänkokoisessa hankkeessa olisi syytä olla, Guzenina sanoo.

Ei perusteita vahingonkorvausvaateille

Konsernijaosto käsitteli tilintarkastusyhteisö Ernst & Youngin laatimaa selvitystä (siirryt toiseen palveluun) jo kaksi viikkoa sitten, mutta jätti asian pöydälle, koska poliitikot halusivat hankkia yhtiöjuridiikkaan perehtyneen ulkopuolisen asiantuntijan apua.

Konsultaatio tilattiin yritysjuridiikan asiantuntijalta, asianajaja Manne Airaksiselta, joka toimii osakkaana Roschier Asianajotoimisto Oy:ssä.

Selvityksessä ja konsultaatiossa on kattavasti käsitelty länsimetrohankkeen kokonaisuutta, yhtiön johdon vastuuseen liittyviä yhtiöoikeudellisia periaatteita sekä vahingonkorvausvastuun edellytysten täyttymistä.

Niiden perusteella ei ole nähtävissä tarvetta jatkoselvitykseen.

– Selvityksen perusteella ei voida osoittaa vahingonkorvausvaateisiin perusteita. Kanneaika on viisi vuotta, eli mikäli ilmenee jotain uutta, niin silloin aina voidaan palata asiaan, Guzenina sanoo.

Airaksinen luovutti konsernijaostolle myös kirjallisen muistion Länsimetron erityistilintarkastukseen liittyvistä juridisista näkökulmista.

Länsimetro Oy:n tilintarkastuskertomukset ovat olleet vakiomuotoisia ja yhtiön johdolle on myönnetty yhtiökokouksissa vastuuvapaus, viimeksi vuoden 2016 osalta yhtiökokouksessa 23. toukokuuta 2017. Omistajat eli Espoon ja Helsingin kaupungit ovat myös halunneet hallituksen jatkavan tehtävässään.

Lue lisää:

Länsimetro-raportti paljasti viivästymisten syyt – "Meille vakuutettiin viimeiseen asti, että aikataulussa pysytään"