Iällä ja kilometreillä on väliä – tiedätkö, milloin autosi renkaat on syytä vaihtaa?

Talvirenkaiden kunnon ja iän voi itsekin tarkastaa, kun tietää, miten.

talvirenkaat
Renkaiden vaihto.
Outi Kuitunen / Yle

Rengasliikkeet kauppaavat aktiivisesti uusia renkaita vaihdon yhteydessä. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan kuluttajien kannattaa itse tarkkailla rengassarjan kuntoa.

– Itselläni on se tapa, että mittaan urasyvyydet renkaista, jotka jätän rengasliikkeen varastoon syksyllä. Tiedän sitten käytännössä keväällä, onko minun ostettava uudet renkaat vai ei, Vesalainen kertoo.

Kannattaa myös huolehtia, että varastoon meneviin renkaisiin merkitään, kummat pyörät ovat olleet edessä ja kummat takana.

– Ne, jotka ovat olleet viime talvena autossa edessä, laitetaan sitten tänä vuonna taakse. Sillä tavoin saa rengassarjan kulutettua tasaisesti eikä tule suuria renkaiden välisiä kulumiseroja. Tällä tavoin rengassarjalla voi ajaa yhden rengaskauden pidempään turvallisesti, Vesalainen kertoo.

– Aivan kaikki rengasliikkeet eivät sitä automaattisesti tee ja asiakas ei välttämättä sitä huomaa pyytää.

Vesalainen uskoo, että suurin osa rengasliikkeistä arvioi renkaiden kunnon oikein.

– Joukkoon mahtuu kuitenkin liikkeitä, joiden vuoksi kuluttajien kannattaa olla hereillä.

Nastarenkaita rengasliikkeessä.
Vaikeissa olosuhteissa talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 5–6 mmEsa Huuhko / Yle

Viisi vuotta uusina

Huomiota kannattaa kiinnittää myös renkaan ikään. Renkaan kyljessä on DOT-merkintä, jossa on nelinumeroinen koodi.

– Siinä voi olla esimerkiksi koodi 3816, jolloin se tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 38 vuonna 2016, Vesalainen kertoo.

Rengasliike saa myydä renkaan uutena viiden vuoden ajan valmistusvuodesta. Hyvän kauppatavan mukaisesti liikkeen on ilmoitettava asiakkaalle, mikäli renkaan valmistuksesta on kulunut yli kolme vuotta. Hyvä ohje on, että renkaan käyttöönotosta renkaalla ajettaisiin maksimissaan kuusi ajokautta.

– Jos rengas on otettu käyttöön muutaman vuoden vanhana, kannattaa huolehtia, ettei valmistusajankohdasta olisi kulunut yli kymmentä vuotta, Vesalainen kertoo.

Kumiseos kovettuu

Vaasan Runsorissa sijaitsevassa Rengaspajassa Ari Hunnakko huomauttaa, että pelkästään nastojen määrästä ei voi tulkita renkaiden kuntoa.

– Kumiseos kovettuu ja liikkuminen muuttuu niin sanotusti pulkkamaiseksi. Kymmenen vuotta vanhat renkaat ovat sellaiset, että pitää ehdottomasti vaihtaa. Viiden vuoden kohdalla olisi kyllä jo syytä miettiä renkaiden vaihtoa, Hunnakko toteaa.

Kymmenen vuotta vanhat renkaat ovat sellaiset, että pitää ehdottomasti vaihtaa. Viiden vuoden kohdalla olisi kyllä jo syytä miettiä renkaiden vaihtoa.

Ari Hunnakko

Urasyvyydessä Hunnakko suosii viiden millimetrin urasyvyyttä – erityisesti huonoja kelejä ajatellen. Hunnakon mukaan autoilijat ajavat pääsääntöisesti hyväkuntoisilla renkailla.

– Poikkeuksiakin tietysti löytyy. Jotkut ovat ajelleet lähes 80-luvun renkailla ja miettivät, että pitäisikö nyt vaihtaa, Hunnakko kertoo.

Vanhat renkaat loppuun

Pohjalaisteillä ajellaan poliisin mukaan pääsääntöisesti hyväkuntoisilla kumeilla. Renkaidenvaihdon aikaan piheys voi kuitenkin voittaa.

– Syyskauden lopulla ajetaan kuluneilla vanhoilla kesärenkailla, halutaan ajaa ne loppuun. Silloin on liikenteessä todella kulunutta rengasta, kun odotetaan, että koska saa vaihtaa talvirenkaat, sanoo ylikonstaapeli Ari Paloluoma Pohjanmaan poliisilaitokselta.

Paloluoman mukaan renkaiden kunnossa kannattaa kiinnittää huomiota nastojen määrään ja renkaiden urasyvyyteen. Uusissa talvirenkaissa on urasyvyyttä 6-8 millimetriä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin (siirryt toiseen palveluun) määräyksissä talvirenkaille edellytetään vähintään 3,0 mm urasyvyyttä rengaskuvion pääurien leveydeltä.

Loskaisella tai lumisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 5–6 mm.