Länsimetro näkövammaisten syynissä: "Ollaan vaaran paikassa, jos on riski tippua kiskoille"

Varoitusraidat laitureiden reunoilla eivät erotu tarpeeksi hyvin näkövammaisen kepillä. HKL aikoo parantaa varoitusraitoja koko metrolinjan laajuudelta.

esteettömyys
Helsingin ja Uudenmaan näkövammaisten puheejohtaja Anneli Iltanen Lauttasaaren metroasemalla.
Lauttasaaren metroaseman esteettömyyttä oli testaamassa Helsingin ja Uudenmaan näkövammaisten puheenjohtaja Anneli Iltanen. Varoitusraidat laiturin reunalla eivät nykyisellään erotu tarpeeksi hyvin valkoisella kepillä.Mårten Lampén / Yle

Länsimetron toimivuutta on testattu ja koeajettu kuin viimeistä päivää. Syynissä on myös muita asioita, kuten nyt se, miten uusilla asemilla suunnistaminen luonnistuu näkövammaisilta.

Avautumistaan odottavan Lauttasaaren metroaseman esteettömyyttä testaamassa oli maanantaina näkövammaisia, kuulovammaisia sekä pyörätuolin käyttäjä. Visiitillä käytiin tarkasti läpi esimerkiksi hissien toimivuutta, lattian kohokuvioita, sekä lipunmyynnin järjestelyjä.

Helsingin ja Uudenmaan näkövammaisten puheenjohtaja Anneli Iltanen sanoo, että vielä tässä vaiheessa hän ei metroon uskaltautuisi.

– Nimenomaan laituriosuus on sen verran sekava. Ohjausraitaa etsiessä eksyy helposti, kun se tuntuu karkaavan kepin alta, Iltanen kertoo.

Suurimman huolensa Iltanen esittääkin laitureilla olevista keltaisista varoitusraidoista, jotka varoittavat milloin laituri loppuu ja kiskot alkavat. Valkoisella kepillä varoitusraitojen materiaali ei nykyisellään ole tarpeeksi koholla, jotta sen erottaisi selkeästi.

– Meissä näkövammaisissa on hyvin eri tasoisia liikkumisen osaajia. Paraskin osaaja voi harhautua reitiltä, ja ollaan vaaran paikassa, jos on riski tippua kiskoille.

Tiedottamispuolella pitää tehdä töitä, että kaikki oppivat asemia käyttämään.

Satu Linkola, Länsimetron viestintäjohtaja

Huomionarvoista on myös se, että testitilanteissa asemalla ei ole muita matkustajia. Tavalliselle matkalaiselle ohjausmerkinnät lattiassa eivät välttämättä ole tuttuja, ja niiden päällä saatetaan seistä.

Kiitosta Iltanen antaa puhuvista hisseistä ja pistemerkityistä painikkeista. Lipputoimiston tasolla oleva ohjaava opasteraita tuntuu valkoisessa kepissä hyvin.

Invavessoissa ei ollut pistemerkinnöillä pääteltävissä, onko ovi lukossa vai auki. Näkövammaista tai tämän opaskoiraa ei auta, palaako vessassa vihreä vai punainen valo, Iltanen huomauttaa.

Varoitusraidat uusitaan koko metrolinjalle

Länsimetron viestintäjohtaja Satu Linkolan mukaan metroasemilla liikkumisen sujuvuuden eteen on nähty paljon vaivaa. Linkolan mukaan kaikki länsimetron asemat ovat esteettömiä. Hän myöntää kuitenkin, että paljon on vielä tehtävää.

– Haasteita on vielä näkövammaisten puolella ainakin näissä merkinnöissä, mitä lattiasta löytyy: kuinka loogisia ne ovat, ja paljon harjoittelua niiden käyttäminen vaatii. Tiedottamispuolella pitää tehdä töitä, että kaikki oppivat asemia käyttämään, Linkola sanoo.

Näkövammaisten huoli varoitusraitojen vahvistamisesta on kuultu. Laituritasolta löytyvät varoitusraidat onkin tarkoitus uusia koko metrolinjaston pituudelta Matinkylästä Vuosaareen ja Mellunmäkeen asti. Aikataulua uudistukselle ei tosin HKL:ltä osata vielä kertoa.

Infra- ja kalustojohtaja Artturi Lähdetie HKL:ltä vakuuttaa, että parannukset tullaan "tekemään huolella".

– Ei tulla tähän länsimetron aloitukseen kuitenkaan ehtimään, hän sanoo.

Anneli Iltanen olisi toivonut, että esteettömyyssuunnitelmaa olisi korjattu ja ratkaisuja mietitty ajoissa.

– Maailma ei ole valmis, mutta toivottavasti tästäkin opitaan taas. Tulen käyttämään metroa, mutta odotan ensiksi, että varoittavat raidat saadaan sinne.

Metrovaunu saapumassa asemalle.
Näkövammaisen kepissä tuntuvat varoitusraidat laitureiden reunalla ovat uusimisen tarpeessa koko metrolinjan osalta myös Helsingin puolella. Nykyiseltään se ei ole tarpeeksi erottuva, jotta vaaraa kiskoille ajautumisesta ei olisi.Yle

Lisää aiheesta:

Lähijunista katoava lipunmyynti hämmentää näkövammaisia – "Aina ei ole kaveria auttamassa"