Kaupunki pulassa villiintyneiden autoilijoiden kanssa – "Joudumme estämään heitä puomeilla ajamasta kävelykaduille"

Myös Liikenneturva on huolestunut autoilijoiden käyttäytymisestä Haminan keskustassa.

tieliikenne
Jalkakäytävä
Jalkakäytäviä pitkin oikaistaan ja niille pysäköidään Haminassa.Juulia Tillaeus / Yle

Seppo Ojala on yksi niistä haminalaisista, jotka ovat saaneet tarpeekseen kaupungin epäselvistä liikennejärjestelyistä ja itsekkäistä autoilijoista.

– Eteeni on kuukauden sisällä ajettu kolme kertaa pysäköintialueelta. Risteyksissä eteen on tultu myös kolmion ja stop-merkin takaa. Monet noudattavat täällä vanhaa tyyliä, että oikealta tuleva on aina oikeassa. Kuskit näyttivät keskisormea ja puivat nyrkkiä, Ojala sanoo.

– Vielä olen selvinnyt joutumatta käsirysyyn.

Ojala avasi Facebookissa keskustelun Haminan liikennekulttuurista ja liikennesäännöistä. Siihen tuli nopeasti valtava määrä kommentteja ja myös valokuvia esimerkiksi leväperäisestä pysäköinnistä. Moni keskustassa autoileva ei joko osaa tai viitsi noudattaa liikennesääntöjä.

Vielä olen selvinnyt joutumatta käsirysyyn.

Seppo Ojala

Seppo Ojala uskoo, että poliisin läsnäolon puute vaikuttaa autoilijoiden käyttäytymiseen liikenteessä. Haminan poliisiaseman päivittäistoiminta lakkautettiin vuosi sitten. Valvonta- ja hälytystehtävät siirtyivät naapurikaupunki Kotkan poliisiaseman vastuulle. Kaikki poliisit aloittavat nyt työvuoronsa Kotkassa.

– Ihmiset ovat innostuneet, kun ovat huomanneet, ettei valvontaa ole. Viikonlopun jälkeen näkee usein niitettyjä liikenteenjakajia ja liikennemerkkejä. Myös talojen seiniä ja aitoja päin on menty. Humalassa ajellaan kovasti, se on ihan selvä.

Poliisi arvioi, että liikenteenvalvonta ei ole vähentynyt Haminassa vaan poliisipartio käy kaupungissa päivittäin.

Ei pysäköinninvalvontaa

Laittomille paikoille pysäköidyt autot ovat kaupungin keskustassa tavallinen näky. Haminassa ei ole kunnallista pysäköinninvalvontaa, mutta kaupunki harkitseesen käyttöönottoa.

– Esimerkiksi suojatien eteen pysäköity auto aiheuttaa vaaratilanteita ja laskee liikenneturvallisuutta. Pysäköinninvalvonnan käyttöönotto lisäisi todennäköisesti myös muiden liikennesääntöjen noudattamista. Ihmiset huomaisivat, että kaupungissa on valvontaa, pohtii kaupungin tiemestari Esa Kelkka.

Esa Kelkka
Liikennesääntöjen huono noudattaminen ihmetyttää tiemestari Esa Kelkkaa.Juulia Tillaeus / Yle

Kelkka näkee liikennesääntöjen noudattamatta jättämisen johtuvan suurimmilta osin ihmisten piittaamattomuudesta. Kelkan mukaan ihmisten liikennekäyttäytyminen on ollut Haminassa samalla tolalla kymmeniä vuosia.

– Ei välitetä merkeistä, pysäköintikielloista eikä nopeusrajoituksista. Siinä olisi peiliin katsomisen paikka. Olemme joutuneet rakentamaan autoliikenteen estäviä puomeja kävelykaduille, sillä ihmiset oikaisevat niitä pitkin. Merkit eivät auta mitään. Kun on autokoulut käyty, niin kyllä niiden merkitykset pitäisi ymmärtää. Toivoisin kansalaisilta liikennemerkkien kunnioittamista.

Lapset vaarassa

Yksi suurimmista ongelmista keskustassa on kaahaaminen. Kelkka on saanut useita yhteydenottoja lastensa liikenneturvallisuudesta huolestuneilta vanhemmilta.

– Monet toivovat hidastetöyssyjen lisäämistä. Ajetaan ihan tuhottoman kovaa.

Asiasta on huolestunut myös Liikenneturva.

Nopein, vahvin ja rohkein on se, joka tekee mitä haluaa. Muut sitten väistelevät ja hyppivät alta pois.

Tarja Korhonen

Liikenneturvan mukaan ylinopeudet ovat puhututtaneet paljon myös Haminan liikenneturvallisuutta käsittelevässä työryhmässä. Kaupungin alueelle on asennettu nopeusnäyttöjä, joiden keräämien tietojen mukaan sallitut nopeudet ylittyvät usein monella kymmenellä kilometrillä tunnissa.

– Jos rajoitus on neljäkymppiä ja ajetaan kahdeksaakymppiä, niin kyllä valvonta on tarpeellista. Poliisi ei kuitenkaan voi olla paikalla koko ajan. Poliisin pakko on viimeinen keino, jolla nopeuksia yritetään hillitä. Olisi tietenkin parasta, jos se tulisi omasta oivalluksesta, sanoo yhteyspäällikkö Tarja Korhonen.

Korhonen uskoo Haminan ylinopeuksien johtuvan osaltaan nopean ajamisen kulttuurista.

– Olen kuullut sanottavan, että on vaikea ajaa kolmea- tai neljääkymppiä, kun tiet ovat hyvässä kunnossa ja autot ovat hyviä. Autoissa on kuitenkin vaihteet ja jarrupolkimet, joilla vauhti hiljenee.

Lisähaasteita autoilijoille tuo Haminan poikkeuksellinen ympyräkaava.

Nopeusnäyttötaulu tien laidalla.
Haminaan asennetut nopeusnäytöt ovat osoittaneet, että kaupungissa ajetaan usein huomattavaa ylinopeutta.Yle Lahti

Ympyräkaupungin erikoisuudet

Keskustan Raatihuoneentori on yksi Haminan erikoisuuksista. Ympyränmallinen katu muistuttaa suurta kiertoliittymää, mutta on kuitenkin osa katuverkostoa. Sillä ajavan on väistettävä oikealta tulevia.

Haminan ympyräkaava yllätti myös pari vuotta sitten Kaakkois-Suomeen muuttaneen Tarja Korhosen.

– Vähän jouduin herättelemään itseäni Raatihuoneentorilla, että hei, tämä ei ole kiertoliittymä, vaan tässä pitää väistää. Moni esimerkiksi kesätapahtumiin muualta tuleva ei miellä sitä kaduksi. Se on aika erikoinen kaavaratkaisu.

Tiemestari Esa Kelkka pitää Haminan keskustan ja myös Raatihuoneentorin liikennejärjestelyjä selkeinä.

– Kiertoliittymien ja Raatihuoneentorin erilaiset liikennejärjestelyt saattavat toki sekoittaa autoilijoita, mutta kyllä se on selvästi merkitty, Kelkka toteaa.

Ei sillä ole mitään väliä, onko katu vähän kaareva vai suora.

Esa Kelkka

Ympyränmallinen asemakaava ei Kelkan mukaan vaikuta liikennejärjestelyihin tai niiden suunnitteluun.

– Ei sillä ole mitään väliä, onko katu vähän kaareva vai suora.

Haminaan on viime vuosina rakennettu useita uusia liikenneympyröitä, jotka ovat saaneet osakseen paljon kritiikkiä. Moni pitää kiertoliittymiä turhina. Erityistä hämmennystä on aiheuttanut Haminan Vanhalle Viipurintielle kaksi vuotta sitten rakennettu liikenneympyrä. Iltalehti kertoi pari viikkoa sitten, että ympyrästä ei voi kääntyä minnekään vaan tie jatkuu suoraan. (siirryt toiseen palveluun)

Kuorma-autot ja muut suuret ajoneuvot joutuvat ajamaan suoraan ympyrän keskustan yli, koska eivät mahdu kiertämään sitä.

– Liikenneympyrä on tehty sillä varauksella, että tien molemmin puolin kaavoitetuille tonteille saadaan tarvittaessa liittymät. Onhan se vähän normaalia pienempi, mutta kuitenkin täysin yliajettava kiertoliittymä. Kyllä siitä pääsee hyvin ajamaan, Kelkka sanoo.

Itä-Suomen vahva alkoholikulttuuri näkyy

Asukaslukuun suhteutettuna Haminan seudulla tapahtuu enemmän henkilövahinkoja ja liikenneonnettomuuksia kuin Suomessa keskimäärin. Haminassa tapahtuu poikkeuksellisen paljon päihtyneiden ja nuorten liikenneonnettomuuksia.

– Ajetaan ylinopeutta ehkä vähän päihtyneenä, säännöistä piittaamatta ja riskejä ottaen. Se näkyy onnettomuustilastoissa, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tarja Korhonen.

Päihtyneiden kuskien määrä selittyy Korhosen mukaan Itä-Suomen vahvalla alkoholikulttuurilla ja Venäjän rajan läheisyydellä. Nuorten onnettomuudet taas juontuvat Haminan kaupunkirakenteesta.

– Haminan kaupunki on aika hajallaan. Itsenäisen liikkumisen tarve on suuri ja nuoret liikkuvat paljon mopoilla ja polkupyörillä.

Autoissa on vaihteet ja jarrupolkimet, joilla vauhti hiljenee.

Tarja Korhonen

Korhonen toivoisi ihmisten ymmärtävän liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten merkityksen.

– Jos niitä ei noudateta, viidakon lait tulevat käyttöön. Nopein, vahvin ja rohkein on se, joka tekee mitä haluaa. Muut sitten väistelevät ja hyppivät alta pois.

Korhosen mukaan ylinopeuksiin voidaan vaikuttaa ympäristön muuttamisen kautta.

– Nopeus pysyy helpommin aisoissa, kun rakennetaan tieympäristö sellaiseksi, ettei siellä ole helppo eikä miellyttävä ajaa ylinopeutta. Ellei sitten törmäillä liikennemerkkien ja ohjauslaitteidenkin yli.

Klo 9:25 otsikkoa muokattu.