Joulupukki on mainio myynnin edistäjä, mutta valkoparran julkikuva on yhä kovin sekava

Joulupukkia yritetään omia rekisteröityjen tavaramerkkien turvin. Se takaa oikeuden vain tietynnäköiseen pukkiin.

joulupukki
Joulupukki lähtee pian aattoillan rekiretkelleen.
Joulupukki pitää yleistä kiltteystasoa melko hyvänä. Raimo Torikka / Yle

Joulupukki on fiktiivihahmona vapaata riistaa ja vanhan valkoparran nimellä yritetäänkin myydä milloin mitäkin tuotetta tai palvelua. Suomelle arvokkaan joulupukkibrändin yhtenäistämistä on vuodesta 2000 lähtien ajanut Joulupukkisäätiö, joka tekee myös hyväntekeväisyyttä. Lisenssikumppaneita on satakunta ja säätiön joulupukkilogo koristaa esimerkiksi "joulupukin viralliseksi lentoyhtiöksi " itseään mainostavan Finnairin lentokoneita. Joulupukin viralliset laivat kuuluvat Siljalle ja Tallinkille.

Joulupukkisäätiön tavaramerkkiä lisensoivan Santa Claus Lisencing Oy:n johtaja Petri Paarnio sanoo, ettei "viralliseksi" julistautumisessa ole mitään ongelmaa.

– Se on ollut käytössä vuodesta 2000 ja on osa Joulupukkisäätiön rakentamaa tuotepakettia ja brändipääomaa.

Säätiön brändiä valvotaan tiukasti. Joulupukkisäätiö irtisanoi yhteistyön Japanissa tunnetun suomalaispukin kanssa sen jälkeen, kun hän lehdessä kertoi juovansa muutaman oluen aattoillan päätteeksi. Rovaniemeläiskauppiaidenkin toimintaan on jouduttu puuttumaan.

– Jonkun verran olen siellä Rovaniemellä nähnyt jotain muovisia noitarumpuja ja muita, joihin on kopioitu meidän merkki. Se on ihan hassun näköinen, mutta sillä on yritetty myydä. Onneksi viesti kantautuu meille ja lakimies sitten puuttuu siihen.

Paarnio kertoo, että monesti kyse tietämättömyydestä ja soitto liikkeeseen on korjannut asian.

Kahden pukin ongelma

Joulupukki näkyy eniten juuri Rovaniemellä, joka on saanut jo vuosia sitten rekisteröityä itsensä EU:n yhteisötavaramerkillä "The Official Hometown of Santa Claus". EU-alueen lisäksi tavaramerkki on rekisteröity muiden muassa Kiinassa, Japanissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Siellä mikään kaupunki ei voi enää julistautua joulupukin kotikaupungiksi.

– Rekisteröinti oli helppoa, ei kukaan kyseenalaistanut sitä millään tavalla, kertoo Rovaniemen kaupungin kansainvälisten asioiden päällikkö Tuula Rintala-Gardin. Kaupungin virallisia papereita on kahdenlaisia, on vaakunalla koristeltuja ja joulupukin juurista muistuttavia. Etenkin aasialaiset arvostavat joulupukin virallisen kotikaupungin logoa.

Virallisessa kotikaupungissa ei ole virallista pukkia, vaan Rintala-Gardin käyttää sanaa "perinteinen". Se perinteinen pukki löytyy Joulupukin kammarista napapiiriltä. Joulupukin pajakylässä on toinenkin pukki, parin sadan metrin päässä tunnetummasta virkaveljestään.

Joulupukkiasiassa runsas tarjonta ei ole meriitti vaan pikemminkin särö joulun tarinassa.

– Tavoitteena on, että henkilö näkee vain yhden pukin. Emme mielellämme vie molempiin paikkoihin saman vierailun aikana, Rintala-Gardin kertoo.

Useimmiten se on Joulupukin kammarin pukki, jonka kainalossa on käynyt istumassa muiden muassa Kiinan presidentti Xi Jinping.

"Joulupukin pääkonttori" onkin Torniossa

Joulupukin kammari on saamassa kilpailijan Torniosta, jossa avataan "Joulupukin pääkonttori"-niminen myymälä, jossa myös pukki päivystää.

– Joulupukkia pystyy tuotteistamaan vielä paljon, iloitsee Jaana Alaviippola, yksi liikkeen kuudesta osakkaasta.

Torniolaiseen kauppakeskukseen marraskuussa avattavan liikkeen nimi ei välttämättä ilahduta Joulupukin pajakylän yrittäjiä Rovaniemellä.

– No ei varmastikaan ilahduta, miettii kauppaoikeuden professori Rainer Oesch Helsingin yliopistosta.

– Vaikuttaa siltä, että on pikkuisen epäilyttävää käyttää sellaista tunnusta, joka viittaisi vahvasti Rovaniemelle tai Joulupukin pajakylään, mutta se vaatisi oman prosessinsa, että harhaanjohtavuus todettaisiin.

"Joulupukin pääkonttori" on rekisteröity tavaramerkiksi Torniossa jo vuonna 2013. Oesch kertoo, että rekisteristä poistaminenkin on mahdollista, jos tavaramerkki todettaisiin harjaanjohtavaksi, mutta se olisi pitkä prosessi.