Pikavuorokisa kuumana – Uusin tulokas vetäytyy jo reiteiltä Helsinki-Tampere ja Turku-Jyväskylä-Kuopio

Savonlinjan mukaan uutuusvuoroille ei riittänyt kysyntää. Samoilla reiteillä liikennöivän Paunun johtaja ei usko nykytyylisen alehinnoittelun enää jatkuvan kauaa.

kaukoliikenne
Linja-auto.
Savonlinja osti uusia busseja pikavuoroilleen joulukuussa 2016. Savonlinja Oy.

Kaukoliikenteen vilkas kilpailutilanne muuttuu ainakin Helsinki–Tampere ja Turku–Tampere–Jyväskylä–Kuopio-reiteillä loppuvuoden aikana. Maan isoimpiin bussiyhtiöihin kuuluva Savonlinja aikoo vetäytyä kyseisiltä yhteysväleiltä kokonaan vuodenvaihteeseen mennessä.

Mikkelissä pääpaikkaansa pitävä yhtiö aloitti keväällä kokonaan uusia pikavuoroja Helsinki–Hämeenlinna–Valkeakoski–Tampere-reitillä, mutta lakkautti ne lokakuun lopulla.

Vuoden 2016 alussa Savonlinja aloitti pikavuorojen liikennöinnin Kuopiosta Jyväskylän ja Tampereen kautta Turkuun. Tämäkin liikenne ollaan pari vuotta avauksen jälkeen lopettamassa. Osa vuoroista loppuu jo ennen vuodenvaihdetta, ja vuodenvaihteessa Savonlinja vetäytyy näiltä väleiltä kokonaan.

Muualla pienempiä muutoksia

Liikennesuunnittelupäällikkö Timo Lappi Savonlinjalta toteaa, että lopetettaville vuoroille ei ole riittänyt tarpeeksi kysyntää. Molemmilla reiteillä on paljon muiden bussiyhtiöiden tarjontaa, ja VR kilpailee myös matkustajista.

Lappi kuvailee matkustajamäärän vaihdelleen vuorokohtaisesti. Jonkin verran muutoksia tulee myös muualla Suomessa, liikennesuunnittelupäällikkö toteaa. Yhtiön pikavuoroliikenne on perinteisesti painottunut Itä- ja Kaakkois-Suomeen.

– Helsinki–Jyväskylä-väliltä vähennetään muutama vuoro ja Viitostiellä vähennetään yksi vuoropari, kuten myös Helsinki–Kouvola-reitiltä, Lappi kertoo.

Yhtiö aikoo lisätä liikennettään Helsinki–Hamina–Lappeenranta-välillä.

Lapin mukaan vähennyksillä on myös henkilöstövaikutuksia joillakin paikkakunnilla. Yhtiöstä ei kommentoitu tarkemmin, millaisista vähennyksistä on kyse.

Expressbus-liikennöitsijä: Pudotuspeli kaukoliikenteessä menossa

Suurten kaupunkien välillä kilpailu matkustajista on ollut viime vuosina kiivasta, kun Onnibus on tuonut kokonaan uutta tarjontaa, ja VR ja pikavuoroyhtiöt ovat käyneet vilkasta hintakilpailua. Kauppalehti uutisoi lokakuussa (siirryt toiseen palveluun), että monien bussiyhtiöiden kannattavuus on painunut heikoksi.

Expressbus-yhteenliittymään kuuluva Paunu liikennöi pikavuoroja muun muassa Helsingistä Tampereelle ja Turusta Tampereen kautta Jyväskylään. Yhtiön toimitusjohtaja Martti Paunu ei usko, että parin viime vuoden tyylinen alehinnoittelu voi enää pitkään jatkua.

– Kilpailun avautuminen on vetänyt isojen kaupunkien välisten vuorojen hinnat maihin, Paunu toteaa.

Expressbus, Paunu, Tampere, bussiasema
Tampereen linja-autoasema.Timo-Pekka Heima / Yle

Martti Paunu ei ota kilpailijoiden liikkeisiin kantaa, mutta kuvailee linja-autoalalla yleensä olevan vaikeaa lanseerata liikennettä kokonaan uusille alueille, jos laajentumista vertaa vaikka liiketoimintaan kaupan alalla.

Paunu: Hiljaisten välien matkustajat kärsivät

Martti Paunu arvioi, että kaukoliikenteeseen on tullut hieman uusia matkustajia viime vuosien kiivaan kilpailun myötä. Paunun mukaan kilpailun kärsijöitä ovat olleet hiljaisempien yhteysvälien matkustajat, kun pääreittien kannattavuus on laskenut.

– Pari vuotta ja vähän ylikin kaukoliikenteessä on ollut selkeä pudotuspeli, katsotaan kenen rahkeet kestävät, Martti Paunu arvioi.

Paunun mukaan heidän pikavuoroissaan matkustajamäärät eivät ole ainakaan vähentyneet. Tarkkoja lukuja Paunu ei julkista.

Expressbusiin kuuluva Paunu lisää vuodenvaihteessa tarjontaansa Turun ja Jyväskylän välillä yhdellä päivittäisellä vuoroparilla.

*Aiempia uutisia kaukoliikenteen muutoksista *

Onnibus tihentää vuorojaan Helsingin ja Turun välillä – Suomen vilkkaimmalla reitillä suhataan puolen tunnin välein

Onnibus jatkaa Porin ja Tampereen välillä – matkustajamäärät ovat kasvaneet

Onnibus aloittaa yt-neuvottelut – 78 työpaikkaa vaarassa

Pohjolan Liikenne lopettaa Lappeenrannasta lähteviä vuoroja