400 lumiauraa odottaa Helsinkiin puskevaa lumimyräkkää "teroitettuina" – "Suomalaiseen mentaliteettiin ei sovi antaa lumelle periksi"

Helsingin kaduilla on olemassa kolme eri kiireellisyysluokkaa. Helsinki-Vantaan lentoasema puhdistetaan tarvittaessa kymmenessä minuutissa.

Talvisää
Auto luistelee talvikelillä
Etelä-Suomen autoilijat saavat varautua torstaiaamuna hankaliin keliolosuhteisiin. Helsinki aikoo saada tärkeimmät katunsa aurattua aamuruuhkaan mennessä.Derrick Frilund / Yle

Erittäin huonoja ajokelejä lupaavat sääennustukset ovat saaneet monet Etelä-Suomen tielläliikkujat pelkäämään lumikaaosta huomisaamun ruuhkaliikenteessä.

– Ei tämä meille mikään uusi ilmiö ole, on sitä aikaisempinakin talvina lunta tullut. Normaaliin tapaan otetaan lumi vastaan ja aurataan, sanoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen Staran ylläpitoyksikön johtaja Ville Alatyppö.

Meteorologit ennustavat keskiviikkoiltana alkavan lumimyräkän (siirryt toiseen palveluun) tupruttavan Etelä-Suomessa aamuun mennessä 5–10 senttimetriä lunta, paikoin jopa 20 senttimetriä. Sade voi tulla osittain myös räntänä, ja varsinkin yöllä tulevan sateen ennustetaan pääkaupunkiseudulla olevan ajoittain sakeaa.

Staran toimitusjohtaja Timo Martiskainen kertoo, että sankka lumentulo otetaan huomioon miehityksessä ja että valmius katujen auraukseen on hyvä.

– Tilanne on aina haasteellinen, jos lunta tulee paljon kerrallaan. Lähdemme kuitenkin liikkeelle siitä, että pääväylät ovat kunnossa aamuruuhkaan mennessä, samoin julkisen liikenteen väylät ja bussipysäkit. Asuntokaduille emme tällaisissa tilanteissa aina pyrikään menemään.

Kaupungin kadut on jaettu kolmeen luokkaan ylläpidon kiireellisyyden mukaan.

– Pääväylät sekä koulujen ja päiväkotien ympäristöt hoidetaan ensin. Toki asuntokadutkin pyritään saamaan kuntoon, kun kiireellisemmät väylät on hoidettu.

Päivystysrinki tekee hälytyksen, osa töistä pitää tehdä käsin

Auraustöiden organisoinnista päävastuussa oleva Ville Alatyppö ei ole tulevan aamun lumitilanteesta lainkaan huolissaan. Stara pitää yöllä päivystysrinkiä, jolle tulee hälytys lumimyräkästä. Aurauksen työnjohto puolestaan hälyttää auraushenkilökuntaa tilanteen vaatiman määrän.

–Tällainen 10–20 sentin myräkkä toistuu joka talvi muutaman kerran eli ihan normaalilla kalustolla siihen ollaan varauduttu. Töitä tehdään niin kauan, että kadut on saatu aurattua.

Staralla on itsellään aurauskalustossa noin 200 konetta ja aliurakoitsijoilla toiset 200 konetta eli kaikkiaan kalustoa löytyy "teroitettuna" 400 koneen verran. Auraustöitä tehdään pääasiassa iltaisin ja öisin, jotta aurauskalusto ei häiritse muuta liikennettä.

Ari Alen aloitti auraustyöt Helsingin Hakaniemessä klo 7. Lumitöitä riittäisi hänen mukaansa maanantaiaamuun saakka.
Helsingissä tupruttaa joka talvi muutaman kerran 10–20 senttimetriä lunta. Se ei ole katujen ylläpidosta vastaavan Staran mukaan mikään ongelma.Kari Nihti / Yle

– Meillä on myös käsityövaltaisia kohteita, kuten pysäkit ja portaat. Totta kai pyrimme hoitamaan mahdollisimman paljon lumitöistä koneilla, mutta jos lunta tulee paljon niin käsityöläisiltä vaaditaan paljon.

Kun Ville Alatypöltä kysytään, onko jonain talvena tullut niin paljon lunta, että on pitänyt löydä rukkaset naulaan, hän toteaa, että "suomalaiseen mentaliteettiin ei kuulu antaa periksi sellaisessa tilanteessa".

Alatyppö muistelee, miten talven tullen naapurimaan pääkaupunki Tukholma on joutunut välillä sulkemaan katuja, koska kaupunki ei ole selvinnyt katujen ylläpidosta. Helsingin "lumisotaa" puolestaan on runsaslumisina talvina tultu ihmettelemään monien ulkomaalaisten tv-ryhmien voimin.

Lentokoneille luotava kesäkelit

Helsinki-Vantaan lentoasemasta huolehtiva Finavia aikoo myös pitää kentän toimintakykyisenä huomenna. Käytännössä katsoen lentokoneille on talviolosuhteissakin luotava kesäkelit.

– Lentomatkustajat ja lentoyhtiöt odottavat lentoliikenteeltä monia muita liikennemuotoja suurempaa toimintavarmuutta myös vaativissa sääoloissa, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

lennonjohtotorni
Lentokoneille pitää Finavian mukaan pystyä luomaan lähes kesäkeliä vastaavat olosuhteet lentoasemalla.Mikko Koski / Yle

Kun aurakalusto lähtee liikkeelle lentokentällä, puhdasta jälkeä syntyy noin kymmenessä minuutissa.

Helsinki-Vantaalla on käytössä lähes miljoona euroa maksavia, ajettavia harjapuhallinajoneuvoja. Kolme kilometriä pitkällä ja 60 metriä leveällä kiitoradalla näitä 32 tonnin painoisia jättiläisiä kulkee yhdeksän rinnakkain.