Alaselkäkipuja voi ehkäistä muutamalla liikuntakerralla viikossa

Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.

selkäkipu
Nainen pitelee selkäänsä.
Selkäkipu on yleisin tuki- ja liikuntaelinsairaus.Paula Koskinen / Yle

Kevyt liikunta parina päivänä viikossa voisi auttaa monia välttymään alaselkäkivuilta, tuore tutkimus osoittaa. Selkäkipujen hoitoon ei ole kovin hyviä keinoja, joten niiden ehkäiseminen olisi hyvin tärkeää.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat kuudentoista tutkimuksen aineistojen yhteisanalyysiin, ja niiden perusteella liikunta pienentää alaselkäkipujen riskiä noin kolmanneksen. Liikunnan ansiosta alaselkäkivut olivat myös lievempiä ja vähemmän invalidisoivia potilailla, joille niitä kehittyi.

Vaikutukset havaittiin tutkimuksissa, joissa liikunnan lisäksi potilaat saivat neuvontaa, mutta myös pelkkää liikuntaa hyödyntäneissä tutkimuksissa. Riittävä taso olisi aineistojen valossa lihasharjoittelu 2–3 kertaa viikossa yhdistettynä venyttelyyn tai kuntoliikuntaan.

Havainnot vahvistavat näyttöä liikunnan hyödyistä alaselkäkipujen ehkäisyssä ja osoittavat vaikutusten syntyvän jo suhteellisen vähäisillä ponnisteluilla. Merkittävä osa selkäkivuista johtuu raskaasta tai selkää rasittavasta työstä, joten liikunnan lisäksi myös panostukset työturvallisuuteen ja ergonomisiin työtapoihin vähentäisivät kipuilua. Suomalaisista noin 40 prosenttia kärsii selkäkivuista.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä (siirryt toiseen palveluun).

Lähteet: Uutispalvelu Duodecim