1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. taksiliikenne

Soite aikoo irtisanoa Speysin kyytikeskussopimuksen

Keski-Pohjanmaan sote-yhtymä Soite suunnittelee irtisanovansa vasta kaksi kuukautta toimineen kyytikeskusyrittäjän sopimuksen. Sille Speys Oy:n vaikeudet olivat liikaa.

Syyskuun alussa toimintansa aloittaneen Kyytikeskuksen toiminta on tökkinyt pahoin alusta alkaen: vanhusten ja vammaisten lakisääteisiä kyytejä on jäänyt tulematta ja keskukseen oli etenkin aluksi vaikea päästä puhelimella.

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten hallitus käsittelee Speysin Kyytikeskuksen jatkoa maanantaina kello 9 alkaen. Toimitusjohtaja Ilkka Luoman esityksen mukaan sopimus Speysin kanssa irtisanotaan kuljetuskeskuksen käynnistymiseen liittyvien virheiden ja puutteiden takia.

Soite aikoo vaatia Speysiltä syyskuun laskuun 80 prosentin ja lokakuun laskuun 50 prosentin alennusta sopimushinnasta.  Koska sopimusta ei olla purkamassa vaan irtisanomassa, ei Soite kuitenkaan ole saamassa 150 000 euron sopimussakkoa.

Esityksen mukaan Soite käynnistää uuden kilpailutuksen kyytikeskuspalvelun tuottamisesta. Tällä kertaa kilpailutus aiotaan hoitaa ulkopuolisen konsultin toimesta.

Soite aikoo myös palkata vakinaiseen työsuhteeseen kuljetus- ja logistiikkapalvelun asiantuntijan.

Mikäli Ilkka Luoman esitys menee läpi, Speys Oy jatkaa kyytien järjestämistä vielä kuusi kuukautta eli irtisanomisajan. Silloin taksien kanssa tehtyä sopimusta voitaisiin jatkaa toistaiseksi, kunnes kilpailutuksella saadaan uusi yritys kyytien järjestelijäksi.

Konsultti varoitti sopimuksen purkamisen riskeistä

Soite on konsultoinut hallituksen päätöksenteon tueksi ulkopuolista sopimus- ja hankintajuridiikkaan perehtynyttä asiantuntijaa. PTCS Oy:n laatimassa raportissa varoitetaan, että sopimuksen purkaminen lisää merkittävästi oikeusriidan riskiä.

Lausunnon mukaan kynnys olennaisen sopimusrikkomuksen todentamiseen on korkea. Konsultin näkemyksen mukaan edellytykset sopimuksen purkamiseksi eivät täyty, koska Speys on parantanut nopealla aikataululla palvelun toimivuutta.

Oikeusriidan riskiä lisää se, että kokonaisuuteen kuuluu useita eri toimijoita eli Speys, Soite ja taksiyrittäjät. Lisäksi raportissa sanotaan, että toiminnan takkuamiseen on voinut vaikuttaa myös asiakkaisiin kohdistunut suuri muutos, kun Soite uudisti kuljetusten järjestämisen.

Asiantuntijalausunnon pohjalta Soiten toimitusjohtaja Ilkka Luoma päätyikin ehdottamaan sopimuksen irtisanomista, ei purkamista. Soitella on kuitenkin mahdollisuus irtisanoa hankintasopimus sopimukseen määritellyn irtisanomisajan puitteissa.

_Korjattu 26.10.2017 klo 13:34: Artikkelista on poistettu väite, että asiantuntijan mukaan Speysin sopimuksen irtisanomiselle ei ole perusteita. Asiantuntija otti kantaa sopimuksen purkamiseen, mikä on eri asia.  Lisäksi artikkelista poistettiin kohta, jossa todettiin, että Ilkka Luoman päätösesitys on pääpiirteissään vastakkainen asiantuntijalausunnon kanssa. _

Artikkeliin lisättiin tieto, että Soite ei ole saamassa 150 000 euron sopimussakkoa, jos se irtisanoo sopimuksen.

Päätösesitys on luettavissa Soiten nettisivuilta. (siirryt toiseen palveluun)