Varusmiehillä oli takanaan yön yli kestänyt harjoitus – Puolustusvoimat: Kuljettajien lepoaikasääntöjä valvotaan

"Tasoristeysturvallisuus Suomessa ei ole hyvällä tasolla", Onnettomuustutkintakeskus sanoo.

Raasepori
Masin keula irtonaisena maassa.
Markku Ulander / Lehtikuva

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Matts Sjöholm kertoi tiedotustilaisuudessa, että Raaseporin onnettomuuspaikka on vartioimaton tasoristeys. Keli on ollut turmahetkellä heikko lumisateen vuoksi.

Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala totesi keskuksen tietävän, että tasoristeyksien turvallisuudessa olisi paljon parannettavaa. Keskus on tutkinut kymmeniä tasoristeysonnettomuuksia.

– Tasoristeysturvallisuus Suomessa ei ole hyvällä tasolla, ja siinä on paljon parannettavaa.

Raaseporin onnettomuuden tutkinta on viranomaisten mukaan alkuvaiheessa. Onnettomuustutkintakeskus ja poliisi tutkivat onnettomuuspaikkaa.

– Tässä vaiheessa onnettomuuden syitä on mahdoton sanoa, Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoi.

– Selvitämme perusteellisesti, juuria myöten, miksi ja miten näin pääsi tapahtumaan, Lauriala lisäsi.

Viestintäpäällikkö kertoi, että keskus suorittaa onnettomuudesta turvallisuustutkinnan, johon myös onnettomuuden syiden selvittäminen kuulu. Turvallisuustutkinnat kestävät yleensä 6-12 kuukautta.

Kolme varusmiestä ja yksi junamatkustaja kuolivat

Raaseporissa Länsi-Uudellamaalla kuoli tasoristeysonnettomuudessa neljä ihmistä torstaiaamuna. Kahdeksan aikaan aamulla tapahtuneessa onnettomuudessa törmäsivät toisiinsa armeijan maastokuorma-auto ja kiskobussi eli henkilöjuna.

Kolme kuolleista on varusmiehiä, yksi kuolleista oli matkustajana junassa. Lisäksi useita loukkaantui, ja kaikkiaan 11 henkeä kuljetettiin sairaalaan hoitoon. Vakavimmin loukkaantuneet neljä henkeä ovat hoidettavana Töölön sairaalassa. Tämän hetken tietojen mukaan heidän tilansa on vakaa.

Varusmiehet siirtymässä harjoitusalueelle

Puolustusvoimien mukaan ajoneuvo oli menossa Syndalenin harjoitusalueelle. Juna tuli Tammisaaren suunnasta ja oli menossa Hankoon päin. Juna osui yhteen ajoneuvoon, ja tasoristeysalueella oli kaksi puolustusvoimien ajoneuvoa.

Varusmiehillä oli takanaan yön yli kestänyt harjoitus, ja he olivat siirtymässä juuri toiselle harjoitusalueelle onnettomuuden tapahtuessa. Ajoneuvo oli siis sovitulla reitillä.

– Kuljettajilla on tarkat lepoaikasäännöt ja niitä valvotaan, Uudenmaan prikaatin esikuntapäällikkö Jörgen Engroos sanoi.

Maastokuorma-autoissa on turvavyöt ja suojakehikot eli ne ovat turvallisia, mutta junaturmassa seuraukset voivat silti olla katastrofaalisia.

Juttua muokattu: Poistettu maininta onnettomuudessa olleen ajoneuvon tyypistä, jonka väitettiin olevan Masi. Poliisin tiedotteen mukaan onnettomuudessa ollut puolustusvoimien ajoneuvo oli Masi. Puolustusvoimat sanoi tiedotteessa ajoneuvoa maastokuorma-autoksi.

Lue myös:

Ylen toimittaja Raaseporin onnettomuuspaikalla: Puolustusvoimien ajoneuvo näyttää hurjalta, miehistöpuoli romahtanut

Tällaisia ovat Raaseporin onnettomuuden ajoneuvot