1. yle.fi
  2. Uutiset

Trafi: Raaseporin turmaristeys huomioitu onnettomuusmalleissa

Suomessa on 2 102 vartioimatonta tasoristeystä.

Kotimaan uutiset
Kiskobussia tutkitaan.
Paula Tiainen / Yle

Raaseporin onnettomuuden tasoristeyksen rataosuuden vaarallisuus on ollut tiedossa. Risteys on huomioitu onnettomuusmalleissa, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Kirsi Pajunen kertoo.

Onnettomuusristeyksessä ei ollut varoituslaitteita. Risteyksessä tieltä on toiseen suuntaan hyvä näkymä, toisella puolella radassa on kaarre eikä näkyväisyys ole niin hyvä, Pajunen sanoo.

Suomessa on kaikkiaan 2 778 tasoristeystä, joista noin 2 102:ssa ei ole varoituslaitteita.

Pajusen mukaan rautatieliikenteessä on kaksi isoa onnettomuustyyppiä: ihminen jää junan alle, esimerkiksi oikaistessaan.

– Toinen tyyppi on tasoristeysonnettomuudet.

Trafin havaintojen mukaan onnettomuusmäärät ovat vähentyneet.

– Oma henkilökohtainen havaintoni on, että kuolleiden määrä ei ole vähentynyt samaa tahtia, Pajunen arvioi.

Iso osa tasoristeyksistä sijaitsee pienten teiden varsilla, jonne ei ole saatavilla helposti sähköä. Pajunen sanoo, että risteyksiin on kehitetty aurinkokennoilla toimiva hälytysvalo, joka kertoo junan lähestymisestä.

Liikenneviraston mukaan tällä hetkellä varoitusvaloja on käytössä kahdella rataosuudella. Toijala-Valkeakosk rataosuudella on käytössä parikymmentä huomiovalolaitetta.

Porvoon museoradalla on kolme puomillista huomiovalolaitetta.

– Liikennevirasto päättää varoitusvalojen suunnitelmista, Trafin johtava asiantuntija Kirsi Pajunen toteaa.

Korjattu 26.10.2017 klo 15:52: Tasoristeysten ja huomiovalolaitteiden määrä.

Lue seuraavaksi