1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Espoon Saab-tie pysyy Suomen ainoana – Kokkola tyrmäsi Saabintien

Todellinen saabisti haluaa asua automerkkinsä nimikkotiellä. Suomen Mr. Saabille se oli mahdollista Espoon Kunnarlassa. Kokkolassa se jää haaveeksi, vaikka asukkailla on pihat ja ladot Saabeja täynnä.

autot
Vanhoja, pölyyntyneitä Saab-autoja vajassa
Petra Haavisto / Yle

Ei kaupallisuutta, ei merkkimainosta kadunnimissä. Intohimoinen Saab-harrastaja, Rafael ”Rafu” Huhta, törmäsi Espoossa jo 1970-luvulla samoihin perusteluihin kuin Sakari ja Olavi Parpala Kokkolassa lokakuussa 2017.

Huhta oli omin päin nimennyt kotitiensä Röylässä Saab-tieksi vuonna 1972. Paikka oli haja-asutusaluetta, jonka tiestöllä ei vielä ollut virallisia nimiä.

Espoon nimitoimikunta otti Saab-tien käsittelyynsä muutaman vuoden kuluttua. Huhdan antamaa nimeä ei hyväksytty kaupallisuutensa takia, ja tiestä tuli Hararinne.

Paikkakuntalaisten sinnikkäästi käyttämä Saab-tie vakiintui yleiseen käyttöön, ja lopulta, parinkymmenen vuoden jälkeen, Espoo hyväksyi tuotemerkin viralliseksi kadunnimeksi.

Ihan hauska, mutta ei

Saab-tie ja Rafael Huhta ovat niminä tuttuja Saab-klubilaisille Sakari ja Olavi Parpalalle.

– Saab-tiellä ei ole käyty, eikä miestä koskaan tavattu, mutta Huhdan Saabia ollaan kerran tässä pihassa korjattu, miehet kertovat.

Espoon tie olikin yksi perusteluista, kun Parpalat tekivät Kokkolan Kälviällä sijaitsevalle kotikujalleen nimiehdotuksen Saabintie. Kun kerran Espoossa, miksei täälläkin? Varsinkin kun kaikki kymmenkunta asukasta ovat uskollisia saabisteja ja intohimoisia merkin keräilijöitä.

Hiekkatie, jonka varressa muutama rakennus
Ei tullut hiekkakujasta Saabintie.Petra Haavisto / Yle

Ihan hauska, mutta ei. Tuotemerkkejä ei lähdetä kadunniminä tukemaan ja mainostamaan, perusteli Kokkolan nimistötoimikunta ja päätti, että Parpalan veljesten kotikujasta tulee Krekilänpolku.

– Jos yhdelle antaa, kohta pitäisi antaa lupia Lada-teihin ja Mersu-teihin tai ties mihinkä, sanoo nimistötoimikunnan puheenjohtaja Kristina Ahmas.

Pettymyshän se on intohimoisille saabisteille, mutta mielipahan voi purkaa entisöintityöhön. Sakarin ja Olavin lato on täynnä Saabeja, jotka vain odottavat uutta tulemista.

Jokaisella pelastetulla Saabilla on oma tarinansa

Parpalan veljeksille Saab ei ole vain kulkuväline. Se on enemmän kuin auto, pikemminkin hyvä tyyppi, peltikaveri, jolla on lähestulkoon sielu.

Pihassa iso ulkovaja on täynnä Saabin raatoja. Seinärakojen välistä siivilöityvä aamuaurinko saa autojen pölykerroksen näyttämään paksulta, harmaalta matolta. Äkkivilkaisulla näkyy ainakin "ysiysejä”, vanhakoppainen ”ysiviitonen” ja ”ysitonnareita”

Intohimoisille faneille ei parane puhua autonraadoista, heille romukokoelma on mahdollisuus.

– Nämä odottavat laittamista. Näistä tulee vielä komeita ja hyviä. Osa on purettu varaosiksi, loput odottavat kunnostusta, veljekset kertovat

Usein mietimme kilometrejä, että kuinkahan paljon mikäkin yksilö kestää vielä ajaa.

Olavi ja Sakari Parpala

Jokainen on tuotu, tai kuten Parpalat sanovat, pelastettu kotinurkille ulkovajaan. Jokaisella autolla on myös tarinansa. Yksi päätyi Olavin ja Sakarin hoiviin, kun omistaja sai sydänkohtauksen, eikä pystynyt enää toivuttuaan ajamaan.

Vanha ”ysiviitonen” pelastui metalliprässiltä. Veljekset saivat eräänä äitienpäivänä soiton: Tulkaa hakemaan auto pois, vaimo ei siedä sitä enää tontinnurkassa makaamassa. Menee prässiin, jos ei nyt heti lähde!

Lähes taivaansininen Saab kulkeutui miesten vajaan muutama vuosi sitten Posion Suolijärven saaresta.

– Tämä on ensimmäisiä ”ysiysejä”, mitä on valmistettu. 69-vuosimalli. Auto oli aikoinaan ajettu jäätä pitkin saareen. Me toimme maata pitkin, kun saareen oli jossakin vaiheessa rakennettu tie, kertoo Olavi Parpala.

Mikä merkissä kiehtoo

Parpaloilla on varastoissaan kymmeniä Saabeja. Innostus merkkiin tuli verenperintönä isältä. Veljekset ovat olleet aina merkkiuskollisia.

– Se on turvallinen auto ja hyvä ajettava. Usein mietimme kilometrejä, että kuinkahan paljon mikäkin yksilö kestää vielä ajaa.

Veljekset kertovat, että mittarilukemiin ei aina todellakaan ole luottamista.

– Meillä on yksi Virossa taksina ollut ”ysiviitonen”. Mittari näyttää 200 000, mutta viat kyllä ovat sitä luokkaa, että tällä on ajettu vähintään 300 000 tai jopa 500 000 kilometriä.

Parpalan veljekset, Saab-autoja ja aitta
Petra Haavisto/ Yle

Veljekset kuuluvat Saab-klubiin ja kiertävät ahkerasti klubin tapahtumissa. Ja totta kai molemmat ovat käyneet ”pyhiinvaellusmatkalla” Uudessakaupungissa, Trollhättanissa ja Itävallassa.

_Korjattu Espoon Saab-tien sijainti _

Lue seuraavaksi