Vaarallisia tasoristeyksiä on Suomessa yli 2 000 – auringosta sähkö tarvittaviin turvalaitteisiin?

Aurinkovoimalla saadaan opastinlaitteet käyttöön paikoihin, joihin ei muuten saada sähköä.

tasoristeys
Kiskobussia tutkitaan.
Paula Tiainen / Yle

Suomessa on lähes 2 800 tasoristeystä, joista yli 2 100:sta ei ole minkäänlaisia turvalaitteita.

Liikennevirasto ryhtyy lähivuosina testaamaan uudenlaisia, aurinkovoimalla toimivia turvalaitteita vartioimattomissa tasoristeyksissä. Laitteet laitetaan testaukseen ainakin Lahden ja Heinolan välisen rataosuuden tasoristeykseen.

Tarkoituksena on saada tasoristeyksiin aurinkovoimalla toimiva valo-ohjaus. Työ on kuitenkin vasta suunnitteluasteella.

– Ongelma on, että nämä tasoristeykset sijaitsevat harvaan asutuilla alueilla, joissa sähkön saanti on vaikeaa. Sähköä ei voi ottaa junaradan sähköistä, vaan ohjauslaitteille tarvitaan oma sähköliittymä, joka on kallis. Siksi tahdomme kokeilla aurinkovoimaa, sanoo ylitarkastaja Jarmo Koistinen Liikennevirastosta.

Aurinkovoimalla toimivia opastinlaitteita on kokeiltu jo kahdella radalla. Toijalan ja Valkeakosken välisellä radalla Pirkanmaalla on kokeiltu valo-ohjausta, ja Porvoon museoradalla kolmessa tasoristeyksessä suljettavia puomeja.

– Testaus on tehtävä huolella. Opastinlaitteiden on toimittava ehdottoman varmasti, jotta ne uskalletaan ottaa käyttöön, Koistinen painottaa.

Raaseporin tasoristeyksessä ei ollut varoituslaitteita. Risteys on huomioitu onnettomuusmalleissa, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Kirsi Pajunen kertoo.