Raaseporin turmaristeyksen vaarallisuus oli viranomaisten tiedossa – "Ei olla viime vuosina lähdetty yksittäisiin tasoristeysten poistamisiin ja parantamisiin"

Liikenneviraston mukaan tasoristeysten turvallisuusselvitysten perusteella parannukset tehtäisiin isompi rataosuus kerrallaan, kun niille osoitetaan rahoitusta.

Raasepori
Torstaiaamuna 26.10.2017 puolustusvoimien ajoneuvo ja henkilöjuna kolaroivat tässä vartioimattomassa tasoristeyksessä.
Skogbyn tasoristeys kuvattuna onnettomuuspäivänä 26.10.Vesa Marttinen

Uudenmaan ELY-keskus selvitti (siirryt toiseen palveluun)Hanko-Hyvinkää-radan tasoristeysten turvallisuuden parantamista jo kolme vuotta sitten. Tavoitteena toimenpideselvityksessä oli löytää kustannustehokkaimmat toimet kaikkein turvattomimpiin tasoristeyksiin.

Myös torstaiaamuna neljän ihmisen hengen vaatineeseen Skogbyn tasoristeykseen esitettiin parannustoimenpiteitä, joiden olisi ollut tarkoitus parantaa tasoristeyksen turvallisuutta.

Helpoin ja pienin parannustoimenpide olisi ollut tien nopeusrajoituksen laskeminen tasoristeyksen kohdalla 50 kilometriin tunnissa 80 kilometrin sijaan. Nopeusrajoituksen laskun on katsottu pidentävän tasoristeyksen turvallista ylitysaikaa. Rajoituksen laskemisesta olisi koitunut 1 000 euron lasku.

Liikenneviraston ylitarkastaja Jarmo Koistisen mukaan tasoristeysselvityksiä tehdään useilta rataosilta. Jos selvitysten perusteella ryhdytään töihin, uudistukset tehdään isompi rataosuus kerrallaan.

Ei olisi monimutkainen ratkaisu poistaa kolme tasoristeystä ja ohjata liikenne puomillisen tasoristeyksen kautta

Jarmo Koistinen

– Selvitykset ovat työkaluja siihen, että jos kyseiseen rataosaan saadaan jossakin välissä rahoitusta, meillä on valmiit suunnitelmat, mitä sille voidaan tehdä. Me ei olla viime vuosina lähdetty yksittäisiin tasoristeysten poistamisiin ja parantamisiin, Koistinen kertoo.

Skogbyn tasoristeykseen ehdotettiin myös laajempia parannustoimia, esimerkiksi koko tasoristeyksen poistamista ja autoliikenteen ohjaamista puomilliseen risteykseen. Koistisen mukaan ympäri Suomea on paljon paikkoja, joissa tasoristeyksiä voitaisiin tällä tavalla ottaa pois käytöstä.

– Ei olisi monimutkainen ratkaisu poistaa kolme tasoristeystä ja ohjata liikenne puomillisen tasoristeyksen kautta, Koistinen sanoo. Mutta niihin ei ole osoitettu rahoitusta tällä hetkellä, hän lisää.

Raaseporin alueella 12 riskialttiiksi luokiteltua tasoristeystä

Raaseporin alueella riskialtteimpiin luokkiin on 2014 julkaistussa selvityksessä luokiteltu 12 tasoristeystä. Näihin ja viiteen muuhun tasoristeykseen ehdotettiin turvallisuutta parantavia toimenpiteitä.

Kokonaisuudessaan Hanko-Hyvinkää-radalle ehdotettiin pieniä tasoristeysturvallisuutta parantavia toimenpiteitä 32 tasoristeykseen ja laajempia toimenpiteitä 49 tasoristeykseen.

Pienillä toimenpiteillä tarkoitettiin esimerkiksi nopeusrajoitusten laskemista ja laajemmilla puomilaitoksen lisäämistä tai tasoristeyksen poistamista kokonaan.

Koistisen mukaan toimenpiteet konkretisoituvat vasta, kun niihin saadaan rahoitusta.

– Toistaseksi on lähdetty katsomaan mieluummin kokonaisuutena kuin yksittäisten tasoristeysten tasolla sitä asiaa.

Uudenmaan ELY-keskuksen selvityksessä käy ilmi, että vuosina 2004–2014 Hanko-Hyvinkää radalla on tapahtunut 14 onnettomuutta. Ilman turvallisuutta parantavia toimenpiteitä radalla ennustetaan tapahtuvan noin 23 onnettomuutta tulevan 20 vuoden aikana.

Suomessa sattuu vuosittain 30–40 tasoristeysonnettomuutta. Suurin osa niistä rataosuuksilla, joissa liikennettä on vähän tai junien nopeus melko pieni.

Lisää aiheesta:

Näin Raaseporin turma tapahtui – Poliisi epäilee: Autonkuljettaja ei ollut riittävän huolellinen

Trafin asiantuntija tasoristeysten turvallisuudesta: En näkisi asiaa noin synkästi kuin OTKES

Onnettomuus lähes joka vuosi – katso, sijaitseeko joku pimeistä tasoristeyksistä lähellä sinua