yle.fi-etusivu

Miro Santala pääsi töihin suoraan harjoittelusta – Yritys: "Ei tänne harjoittelijoita kahvinkeittäjiksi haluta"

Ammattiopiston työssäoppimisjakso voi olla harjoittelijalle ovi työllistymiseen ja yritykselle hyvä rekrytointikanava.

työharjoittelu
Miro Santala.
Miro Santala sai työpaikan harjoittelun avulla.Ville Muikkula / Yle

Kajaani

Kolme vuotta sitten 17-vuotiaana Seinäjoelta Kajaaniin pelialan opiskelujen perässä muuttanut Miro Santala uskoo tulevaisuuteen. YritysAmiksen työssäoppimisjakso on vienyt hänet kajaanilaisen, liikuntasimulaattoreistaan tunnetun teknologiayritys CSE Entertainmentin (siirryt toiseen palveluun) palkkalistoille.

– Työssäoppimisen aloitin CSE:ssä vuosi sitten, nyt työskentelen firmassa työsopimuksella ja jouluna on tarkoitus valmistua Kainuun ammattiopistosta. Tulevaisuus näyttää lupaavalta, Santala kertoo.

Koulussa hän ei olisi omasta mielestään oppinut alaansa samalla tavalla kuin työssä CSE:llä.

– En todellakaan! CSE:llä olen saanut oppia työtehtäviä laidasta laitaan, mikään kouluprojekti ei olisi voinut tätä korvata. Yrityksessä työskentely on aidosti asiakaslähtöisempää ja laaja-alaisempaa kuin koulussa.

Se, joka haluaa, saa paikan

Miro Santalalla on ollut kokemusta pelien tekemisestä ennen opiskelujakin, sillä hän jo alakouluikäisenä vaihtoi konsolilla pelaamisen (siirryt toiseen palveluun) (KAO) omien pelien tekemiseen. Halu ja oma-aloitteisuus ovat olleet Santalan vahvuuksia myös työssäoppimisjaksolla.

– Pitää olla aito kiinnostus siihen alaan, mitä opiskelee ja harjoittelee – se näkyy asenteena oppimisessa ja tekemisessä, sanoo CSE:n teknologiajohtaja Juha Kauppinen, joka on ollut myös opettajana Kainuun ammattiopistossa.

Työntekijöilläkin pitää olla se asenne, että omaa osaamista jaetaan.

Juha Kauppinen

Kauppisen mukaan Santalalla on omien vahvuuksiensa kautta mahdollisuus mennä yrityksessä pitkälle.

– Meille haetaan paljon harjoitteluun sekä ammattiopistosta että ammattikorkeakoulusta. Jos näkee, ettei asennetta ole, niin voi olla hankalaa työllistyä tänne tai muualle. Kyllähän harjoittelun saa tehdä silloinkin siinä missä muutkin, mutta ei tänne harjoittelijoita kahvinkeittäjiksi haluta.

– He, jotka haluavat ja osaavat, saavat työssäoppimispaikkoja. On täälläkin ollut muita YritysAmiksen opiskelijoita, mutta he ovat päätyneet lähtemään toiseen suuntaan, Santala jatkaa.

Rekrytointi avoinna

Miro Santala tekee CSE:ssä ohjelmointityötä, esimerkiksi ohjauskomponentteja virtuaalitodellisuuteen ja interaktiivisuuteen perustuviin urheilu-, kuntoilu- ja koulutusalan tuotteisiin. Hän kehuu saaneensa työssään vastuuta ja oppineensa paljon.

Juha Kauppinen korostaakin sitä, että yrityksellä on halua opastaa harjoittelijoitaan.

– Tavoitteena on yrityksen kasvu ja tarvitsemme työvoimaa. Työntekijöilläkin pitää olla se asenne, että omaa osaamista jaetaan, koska sitä kautta saamme harjoittelijat oppimaan työtehtäviänsä. Suurin osa CSE:n työntekijöistä on tullut firmaan jonkinlaisen harjoittelun kautta.

Athene Exergaming -virtuaalisimulaattori.
CSE Entertainment tekee muun muassa virtuaalitodellisuuteen perustuvia kuntoilutuotteita.CSE Simulation Oy

CSE:llä on koko ajan rekrytointi auki. Lisää työvoimaa palkattaisiin, jos osaavia tekijöitä löytyisi.

– Harjoittelijoiksi hakijoita on yllättävänkin paljon, mutta talon täydeltä emme voi heitä ottaa. Osaamisen jakamiseen pitää olla työn ohessa aikaa, ja resurssimme ovat rajalliset, Kauppinen kertoo.

Omien vahvuuksien löytäminen

CSE:ssä harjoittelijoilta vaaditaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta ja perustaitoja omalta alaltaan. Aina taitoja ei teknologiajohtaja Juha Kauppisen mukaan harjoittelijoiksi haluavilta löydy, mutta hän kannustaa opettelemaan niitä.

– Myös yritteliäs luonne on eduksi, koska sellaiset tyypit löytävät työpaikalta niitä tehtäviä, joihin voi harjoittelun jälkeen työllistyä. Työmme on laaja-alaista. Kun harjoittelija löytää omat vahvuutensa, jotakin missä on hyvä edes jollain tasolla, niin pääsee työtehtävään sisään ja pystyy kehittymään siinä.

Se tuntuu vahvistavan tunnetta "hei, minä osaan – ainakin jotain".

Jouko Kämäräinen

Työtehtäviä yrityksessä on tuotetestauksesta alkaen.

– Tuotteitamme testataan paljon, jotta mahdolliset virheet löydetään ennen kuin tuotteet toimitetaan asiakkaalle. Testauksen kautta esimerkiksi harjoittelija pääsee sisälle siihen, miten tuote on rakennettu ja miten hän itse lähtisi sitä parantamaan, Kauppinen kertoo.

Juuri oikea työssäoppimispaikka motivoi

Kainuun ammattiopiston kulttuurin alan opettaja Jouko Kämäräisen mukaan onnistunut työssäoppiminen eli top-jakso parantaa opiskelijan oppimismotivaatiota.

– Edellytyksenä on kuitenkin se, että työssäoppimispaikka on juuri se oikea tutkinnon ja sen osan oppimiseen. Se tuntuu vahvistavan tunnetta "hei, minä osaan – ainakin jotain". Myös työelämän, sosiaalisen kanssakäymisen, omien näkemysten esiintuomisen ja asiakkaan kohtaamisen taidot karttuvat top-jaksolla.

Tyttö pelaa liikuntapeliä.
iWall on suunnattu lapsille ja nuorille.Yle

Ammatillisesta perustutkinnosta osa suoritetaan oppilaitoksen ulkopuolella, jolloin puhutaan työssäoppimisesta (siirryt toiseen palveluun) (Opetushallitus). Työssäoppimisen tavoitteena on oppia osa tutkinnon edellyttämästä osaamisesta alan työssä, ja jakson tavoitteet on määritelty ennen harjoittelun alkamista yhdessä yrityksen kanssa.

Esimerkiksi Kainuussa YritysAmis-toiminnan myötä kaikki ammattiopiston media-alan opiskelijat kokoavat asiakaslähtöisissä projekteissa valmistuneita työnäytteitään nettipohjaiseen portfolioon, jota täydennetään opiskelun aikana myös työssäoppimisen osalta.

– Portfoliota kootaan jo opiskelun alusta lähtien. Työssäoppimispaikan haussa siitä on jo hyötyä, kun sitä kautta pystyy esittelemään hallitsemaansa osaamista. Lisäksi yönantaja pystyy hahmottamaan paremmin oikeanlaisten työtehtävien löytymisen top-jaksolle, Kämäräinen kertoo.

Lue ammatillisen koulutuksen tulevista uudistuksista:

Opettajilla synkkä näkemys ammatillisen koulutuksen uudistuksesta – "Vahvat voivatkin selvitä, heikot jäävät vaille tarvitsemaansa tukea"

Lähihoitajaopiskelija: "Kaverit on tosi tärkeitä opinnoissa"