Koe uusi yle.fi

Kuvanveistäjä Jiri Geller haistattaa maailmalle ja sinkoaa näyttelyvieraat avaruuteen

Jiri Gellerin FUCK THE WORLD! -näyttelyssä Mäntän Gösta-museossa on esillä kuvanveistäjän töitä 2000-luvulta.

kuvanveisto
kuvanveistäjä Jiri Geller avaruusukko FUCK THE WORLD!
Jiri Gellerin näyttelyssä hymyastronautti sanoo: FUCK THE WORLD!Janne Lindroos / Yle

Tähtiä! Galaktinen olotila kaappaa näyttelyvieraan heti ovesta astuttua. Mäntän Gösta museon paviljongin päänäyttelysali avautuu katsojalle ylhäältä alas pitkien portaiden päästä. Tilan seinille heijastattu avaruusnäkymä Linnunratoineen saa aikaan efektin, jossa kuvanveistäjä Jiri Gellerin teokset näyttävät leijuvan painottomassa tilassa.

– Haimme näyttelyn suunnittelijan Panu Puolakan kanssa seikkailullisuutta, Geller selittää.

– Avaruus on ollut muutenkin läsnä kollektiivisessa tajunnassa viime vuosina. Se on yhtäkkiä muotia.

Geller epäilee, että avaruudesta etsitään pakopaikkaa.

– Onko se sitten niin, että maailman ongelmat koetaan liian suuriksi ja vaikeiksi ratkaista, taiteilija pohtii.

Näyttelyn nimiteos FUCK THE WORLD! on ihmisen kokoinen avaruusmies, jonka kasvoina on keltainen hymynaama. Hahmo vilkuttaa maailmalle. Onko se tervehdys vai hyvästit, jokainen päätelköön itse.

Ulkopuolinen tarkkailija oivaltaa eri tavalla

Göstassa on esillä Gellerin töitä viimeisen kuudentoista vuoden ajalta. Vanhin ja samalla suurin teos on God Says No, oikean kokoiset liukuportaat, jotka eivät päädy minnekään. Teos itsessään on päätynyt nykytaiteenmuseo Kiasman kokoelmaan.

Kuvanveistäjä Jiri Geller
Kuvanveistäjä Jiri Geller on huomannut, että pako avaruuteen kiehtoo ihmistä.Janne Lindroos / Yle

Vuonna 1970 syntynyt kuvanveistäjä on saanut nauttia menestyksestä niin kotimaassa kuin sen ulkopuolellakin. Mäntän näyttelyn on kuratoinut arvostettu taidealan vaikuttaja, professori Maaretta Jaukkuri. Silti illusionisti Uri Gelleriltä nimensä lainannut taiteilija ei koe olevansa osa suomalaisen taiteen sisäpiiriä.

– Olen koulutukseltani hopeaseppä, enkä ole käynyt niitä tyypillisiä taidekouluja.

– Koen olevani ulkopuolinen tarkkailija. Se on toisaalta mahdollistanut sen, että materiaalini on jotain ihan muuta kuin muilla.

Geller käyttää teoksissaan populaarikulttuurin kuvastoa. Töissä on akuankkoja ja mikkihiiriä. Tai sitten hän tekee veistoksen ilmapallosta. Teokset uhmaavat tasapainoa ja ovat usein kiiltäviä tai räväkän värisiä. Mustakin on kuin kiillotettua lakritsaa, herkullisen sileää.

kuvanveistäjä Jiri Geller akuankat eli Ding Dong I-V 2015
Neonväreissä loistava hartsiveistos Ding Dong I-V on vuodelta 2015.Janne Lindroos / Yle

Viime aikoina väreistä ovat kiehtoneet neonvärit.

Sugared-sarjassa olen tutkinut, voiko still-valokuvan ilotulituksesta muuttaa veistokseksi. Neonmaali on ollut tapa päästä käsiksi siihen hetkeen. Ne ovat intensiivisiä värejä, jotka palauttavat kaiken ympäröivän valon mahdollisimman voimakkaasti, Geller selittää.

Molskis ja loiskis!

Gösta-museon näyttelytila on 600 neliötä ja huiman korkea. Portaiden alapäässä lymyää ujo veistos. Se on kiiltävän musta pääkallo We Come at Night, joka upottaa itsensä nesteeseen aina, kun joku lähestyy. Neste pulppuaa kallon silmäaukoista. Molskahdukset ja pulahdukset ovat kiinnittäneet Gellerin huomion muutenkin.

– Tuntuu että jokaisessa tv-mainoksessa loiskuavat ja molskuavat erilaiset nesteet. Loiskiminen alkaa heti, oli kyseessä käsivoidemainos, automainos tai limumainos. Se on jotenkin leimallista tälle ajalle.

Gellerin veistoksessa kolme mustaa pääkalloa näyttää molskahtavan valkoiseen nesteeseen.

– Piti tehdä teos, jossa mansikat putoavat maitoon, mutta työhuoneelta ei löytynyt mansikan tapaisia. Pääkalloja oli, joten ne saivat kelvata, Geller naureskelee.

Jiri Geller hymynaamaveistos Happy to See You!
Jiri Gellerin näyttelyssä hymynaamat kelluvat, venyvät ja molskahtelevat. Kuvassa teos Happy to See You!Janne Lindroos / Yle

Näyttelyssä on myös teos, jossa kallojen tilalla on kolme keltaista hymynaamaa. Nekin loiskahtavat pysäytyskuvan omaisesti nesteeseen, joka tällä kertaa on mustaa. Hymynaamat ovat Jiri Gellerin uusin kiinnostuksen kohde.

– Teen usein kuvia kuvista. Hymynaama on ensimmäinen kuva, jonka ihminen tunnistaa ja piirtää.

– Ei se ehkä silti olisi repertuaarissani, jos se ei olisi tullut niin tutuksi mobiiliteknologian ja somen myötä.

Hymynaamasta tuli hymiö, kun ihmiset keksivät piristää tekstiviestejään kaksoispisteistä ja kaarisuluista sekä muista merkeistä rakennetuilla hymiöillä. Ajan myötä hymiöt ovat muuttuneet kolmiulotteisiksi ja niistä on muotoutunut emojeita. Tänä vuonna julkistettiin ensimmäinen elokuva, jossa emojit ovat pääosassa. (siirryt toiseen palveluun)

– Pyrin käsittelemään aiheita, jotka ovat yleismaailmallisia. Hymiö on kaikille tuttu kaikkialla maailmassa, Geller sanoo.

Jiri Gellerin näyttely Mäntän Gösta museossa 2017
Gellerin maailma levittäytyy Linnunradan alle.Janne Lindroos / Yle

Ilta hämärtyy avaruuden ympärillä. Serlachius-museoiden kompleksi verhoutuu hiljaa valuvaan räntäsateeseen. Muita kulkijoita ei näy. Näyttelyvieraita kuljettava Serlachius-bussi sentään kaartaa pihaan. Se kulkee myös talviaikaan välillä Tampere- Mänttä-Vilppula. Jiri Gellerin FUCK THE WORLD! on esillä Göstassa huhtikuun 20. päivään saakka.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Kotimaan uutiset

Katsojat arvioivat: Niinistö pärjäsi parhaiten, Haatainen heikoiten – katso suuri vaalikeskustelu Areenasta

Presidentinvaalit

Väyrynen vaalikeskustelussa: Suomi vietiin perustuslakia rikkoen euroalueeseen – Yle seurasi hetki hetkeltä

Alankomaat

Hollannin Maastrichtissa kaksi kuollut, useita haavoittunut puukotuksissa

Teleoperaattorit

Yhdysvaltalainen viestintäkomitea äänesti: USA:ssa voidaan luopua vapaasta internetistä