1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Isä raahaa fillarilla lapsen soittokamat – Autoilu jyrää Suomessa, mutta ilman autoakin pärjää

Autottoman perheen arki on pyöräilyä säästä riippumatta. Jonesin perheeseen ei ole ikinä tullut hankittua autoa.

liikenne
Peter Jones
Ikävintä pyöräily on Peter Jonesin mukaan liukkaalla kelillä ja märän lumen seassa.Mikko Savolainen / Yle

Räntäsateisena aamuna isä pakkaa käyrätorven selkäänsä ja hyppää pyörän satulaan viedäkseen pojalleen soittimen musiikkiopistolle. Lappeenrantalainen Jonesin perhe elää ilman autoa. On aina elänyt.

Käyrätorven vienti polkupyörällä tietää ylimääräistä noin 10 kilometrin lenkkiä ennen töitä. Ilma ei ole houkuttelevin, räntää sataa lokakuisena aamuna.

Koko maassa joka viides kotitalous on autoton. Toimivan paikallisliikenteen ansiosta suurissa kaupungeissa voi pärjätä hyvin ilman autoa, mutta suurten kaupunkien ulkopuolella auto on lähes pakollinen kapistus.

Jonesin perhe muutti Suomeen kolmisenkymmentä vuotta sitten. Perhe asuu vajaan kuuden kilometrin päässä Lappeenrannan keskustasta. Nelihenkisen perheen kulkupeleinä toimivat polkupyörät.

Räntä ei hetkauta

Autottomuus ei ole lisääntynyt, vaikka uutisointi ilmastonmuutoksesta ja ympäristötietoisuus ovat lisääntyneet. Jonesin perheen autottomuus ei ole ideologista.

– Ei se ollut mikään valintakysymys. Se nyt vain on ollut näin. Tarkoitus oli kymmenkunta vuotta sitten ostaa auto, mutta sitten katto meni rikki ja raha meni katon korjaamiseen, kertoo perheen isä Peter Jones.

Jonesin perheessä on kaksi lasta, jotka ovat tottuneita pyöräilijöitä. Paikallisliikenteen bussia perhe käyttää kehnoilla keleillä. Räntäsade ei vielä kuitenkaan saa valitsemaan bussikyytiä.

– Olen kotoisin Luoteis-Englannista eli vesisadetta on nähty ennenkin, sanoo Peter Jones, joka työskentelee opettajana Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla.

Kokkolan ja Lappeenrannan seutu kärkikaksikossa

Keski-Pohjanmaa ja Etelä-Karjala kuuluvat maan kärkikaksikkoon kotitalouksien autojen omistuksessa. Keski-Pohjanmaan kotitalouksilla 92,8 prosentilla ja Etelä-Karjalassa 89,5 prosentilla on käytössään auto.

Vähiten autoja on pääkaupunkiseudulla, jossa auto on käytössä 63,5 prosentilla kotitalouksista. Maakunnista vähiten autoja on Keski-Suomessa 77,7 prosentin osuudella ja Uudellamaalla 69,7 prosentilla.

Autottomia koko maassa on viidennes kotitalouksista. Autottomassa Jonesin perheessä ei olla ehdottoman kielteisiä auton hankkimisessa.

– Pärjäämme hyvin ilman. Heti kun emme pärjää, niin sitten on ostamme auton, perheenisä toteaa.

Grafiikkaa auton omistuksesta
Yle

Mökkeilystä pitää tinkiä ilman autoa

Jonesin perheen pihalla seisoo räntäsateessa useita pyöriä. Toisissa pyörissä rapisee nastat alla, toiset ovat kesäkäyttöön. Pyörissä kiinni olevat korit mahdollistavat ruokaostosten kantamisen kotiin.

– Isoin asia, jonka olen pyörällä raahannut, on kolmemetrinen viemäriputki. Se oli vähän hankalaa, mutta sekin onnistui, kertoi Peter Jones.

Tarvittaessa perhe voi lainata autoa ystäviltään isompia ostoksia varten. Ainoita asioita, joista autottoman perheen on pitänyt tinkiä, on mökkeily.

– Mökkeily ei onnistu ilman autoa. Sen takia meillä ei olekaan kesämökkiä, naurahtaa Peter Jones Lappeenrannan Uus-Lavolasta.

Poika on todellinen automies

Autottomalla perheellä kertyy vuosittain tuhansia pyöräilykilometrejä. Tilanteesta riippuu, tuntuvatko poljettavat kilometrit lyhyiltä vai pitkiltä.

– Kun menen katsomaan SaiPan peliä ja joukkue häviää, niin kotiin päin poljettavat kahdeksan kilometriä tuntuvat pidemmiltä, pohtii Peter Jones.

Perheen vanhin poika Henry on muuttanut kotoa pois Vääksyyn opiskelemaan. Hän on hankkinut auton.

– Kenties Henrystä on tullut juuri siksi todellinen automies, että meillä ei ole autoa, sanoo isä Peter Jones naurahtaen.

Lumisade ja ruskapuita.
Suomessa joka viides kotitalous on autoton.Ismo Pekkarinen / AOP

Kun kolmen kilometrin työmatkasta tulee 13 kilometriä

Perheen vanhempien työpaikka sijaitsee kodista noin kolmen kilometrin päässä. Työmatkaan kertyy kilometrejä lisää silloin, kun isä joutuu viemään harrastusvälineitä pojalleen keskustaan.

Nyt selässä on iso käyrätorvi, jonka isä vie musiikkiopistolle odottamaan pojan iltapäivällä olevaa soittotuntia.

– Vähenemään päin viennit ovat. Mutta jos pojan pitää mennä kahdeksaksi kouluun tai mukana ovat liikuntavarusteet, niin silloin minä autan ja vien soittimen perille, kertoo Peter Jones.

Ylimääräinen lenkki musiikkiopistolle tekee kolmen kilometrin työmatkasta 13 kilometrin pituisen.

– Hyötyliikuntaa. Sitähän tämä on, naurahtaa hyväntuulinen isä.

Lue seuraavaksi