Tekoäly auttaa löysäämään kukkaronnyörejä Nenäpäivä-keräyksessä

Lasten hyväntekeväisyyskampanja lanseeraa Euroopan ensimmäisen lahjoitusbotin. Tekoälyä käyttävä keskustelurobotti opastaa verkossa lahjoittajia rupatellen.

Nenäpäivä
Nenäpäivän keskustelurobotti Facebook Messengerissä on "Nenäbotti".
Nenäpäivän keskustelurobotti Facebook Messengerissä, "Nenäbotti", opastaa lahjoittajaa rupatellen.Nenäpäivä-säätiö

Maailman lasten auttamiseksi kerätään tänä syksynä rahaa tavallisten lahjoituskeinojen lisäksi tekoälyn avulla.

Juuri alkanut Nenäpäivä-kampanj (siirryt toiseen palveluun)a tarjoaa suomalaisille yhdessä OP:n kanssa kehitetyn Euroopan ensimmäisen Facebookissa lahjoituksia keräävän chatbotin.​

Nenäpäivä-säätiön tiedotteen mukaan Nenäpäivän Facebookissa (siirryt toiseen palveluun) "iloinen botti ohjaa kuluttajan läpi lahjoitusketjun ja tarjoaa vielä lopuksi jokaiselle lahjoittajalle personoidun kiitoksen lahjoituksesta".

Maailmalla lahjoitusbotit ovat uutta, ja niitä on nähty vasta muutamalla toimijalla.

– Meidän tiedossamme on vain yksi hyväntekeväisyysbotti Yhdysvalloista. Charity: water (siirryt toiseen palveluun) -hankkeen botti valottaa Etiopian vesikriisiä ja kerää lahjoituksia, kertoo Nenäpäivä-säätiön markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tiina-Rakel Liekki.

– Siksi on todella upeaa olla ensimmäisten joukossa hyödyntämässä tulevaisuuden asiakaspalvelukeinoja somessa, Liekki sanoo.

Rupatteleva tietokoneohjelma

Botti tai chatbotti tai tässä tapauksessa Nenäpäivä-kampanjan Nenäbotti on tietokoneohjelma, joka käyttää tekoälyä matkimaan ihmisen tapaa keskustella. Se tunnistaa ihmisten kirjoittamia kysymyksiä ja osaa vastata niihin kuten ihminenkin todennäköisesti vastaisi.

Jos vastaus ei selviä samassa sekunnissa, botti osaa kysyä jatkokysymyksiä. Tällä tavalla "keskustellen" botti auttaa sen kanssa chattailevan ihmisen haluttuun lopputulokseen. Nenäbotti opastaa tietenkin tekemään halutun suuruisen lahjoituksen yksinkertaisesti Facebookin Messengerissä.

Liekki kertoo, että Nenäbotti rupattelee tuttavallisesti lahjoituksen yhteydessä myös informaatiota siitä, mitä kaikkea pieni lahjoitus maailmalla tekee mahdolliseksi.

Korttimaksuja lipaskerääjille

Nenäpäiväläisillä on toinenkin teknologinen apuneuvo lahjoitusten keräämisessä – nyt voi katukeräyksessä maksaa feissarille kortilla.

Perinteisessä katukeräyksessä korttiaan voi viuhauttaa lipaskerääjälle, joka ottaa lahjoituksen vastaan OP:n Pivo-sovelluksella (siirryt toiseen palveluun).

– Käteisen rahan käyttö on vähentynyt ja vähenee, joten on olennaista löytää Nenäpäivän ystäville uusia ja mahdollisimman helppoja tapoja lahjoittaa, Liekki kertoo.

– Olemme pilotoineet kesän aikana Pivo-maksuja hyväntekeväisyysyhteyksissä, mutta ennakkoluuloton yhteistyömme Nenäpäivän kanssa mahdollistaa aivan uuden tavan tehdä lahjoituksia ja auttaa maailman lapsia, kehaisee OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura.

Nenäpäivä on perjantaina 10. marraskuuta

Nenäpäivä-kampanja järjestetään vuosittain loka-marraskuussa maailman lasten auttamiseksi. Nenäpäivässä ovat mukana Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Fida International, Solidaarisuus, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Suomen Lähetysseura.

Yle tukee Nenäpäivä-kampanjaa ohjelmatoiminnallaan. Nenäpäivänä 10.11. Yle TV2 on koko illan Nenäkanava. Neljä suoraa lähetystä ovat täynnä artistivieraita, näyttelijöitä ja mediapersoonia, jotka laittavat itsensä likoon maailman lasten hyväksi.