1. yle.fi
  2. Uutiset

Kyllä, tässä voidellaan utarerasvaa siltapalkin liukastamiseksi – "Olemme kokeilleet kaikkea, tämä on paras"

Maataloudesta tuttua voidetta käytetään apuna satojen tonnien painoisten siltapalkkien liikuttamisessa Jännevirran siltatyömaalla.

sillat
Siltaelementin rasvausta.
Toni Pitkänen / Yle

Siilinjärvi180 metriä pitkä sillankansi liikkuu hiljalleen kohti kymmeniä metrejä korkeita betonipilareita Juurusveden yläpuolella. Paikoilleen on asettumassa Siilinjärven ja Kuopion rajalle Ysitielle rakentuvan Jännevirran uuden sillan Joensuun puoleinen sillankansi. Valmistuttuaan siitä tulee Suomen kuudenneksi pisin silta, yli 600 metriä pitkä.

Satoja tonneja painavien sillan kansiosien liikuttamiseen löytyy yllättävä apu maatalouskaupoista. Liikekitkan vähentämiseksi siltatyömaalla apuna käytetään nimittäin lehmien utarevoiteena käytettävää rasvaa, Tummelia, jonka avulla silta siirtyy paikoilleen vähemmällä voimalla.

– Voidetta sivellään siltapalkin pohjaan. Tämän jälkeen palkki liukuu liukupinnan päällä paikalleen eli se toimii siinä kitkanpoistajana, kuvailee asennustyönjohtaja Markus Mäkelä Silta-asennus Mäkelä Oy:stä.

Rasvaa käytettäessä liikekitka on viisi prosenttia, kun ilman rasvaa se olisi 25 prosenttia. Mäkelän mukaan utarerasva, "kotimainen vedinvoide", kuten hän kuvaa, on siltatyömaalle erittäin tärkeä.

Olemme kokeilleet kaikkea kuten esimerkiksi bioöljyä ja mäntysuopaa, mutta ne kuivuvat.

Markus Mäkelä

– Kansi ei liiku, jos rasvaa ei käytetä. Olemme kokeilleet kaikkea kuten esimerkiksi bioöljyä ja mäntysuopaa, mutta ne kuivuvat. Tämä on tähän mennessä paras, nauraa Mäkelä.

Työkone työmaa-alueella.

Hän myös muistuttaa, että rasva on sekä säänkestävää että ympäristöystävällistä.

Siltatyömaa etenee aikataulussa

Jännevirran uuden sillan työmaalla utarerasvaa on tähän mennessä kulunut jo lähes kaksikymmentä kiloa. Varsinaista rasvavarastoa ei Mäkelän mukaan ole tarvittu, vaan voidetta on haettu kaupasta tarpeen mukaan.

Sekä Kuopion että Joensuun päiden kansilohkot on pian saatu tunkattua kokonaan paikoilleen. Tämän jälkeen voiteelle ei ole enää tarvetta.

– Joensuun pään kansi saadaan paikoilleen tänään. Tämän päivän aikana rasvaa kuluu vielä viitisen kiloa. Se on sitten siinä, virnistää Mäkelä.

Työmaapäällikkö Mika Huhtalan mukaan sillan keskiaukon lohko on jo omalla kohdallaan. Paikoilleen se nostetaan ensi vuoden puolella reikätunkkien avulla.

Työmaapäällikkö
Toni Pitkänen / Yle

– Työt ovat edenneet aikataulun mukaisesti, Huhtala tiivistää.

Jännevirran uuden sillan on tarkoitus valmistua loppuvuodesta 2018.

Lue seuraavaksi