1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autourheilu

Isä valmentaa 12-vuotiaasta pojastaan formulakuskia – "Tarvitaan luonnetta, härskiyttä ja aggressiivisuutta"

5-vuotiaasta saakka kartingia ajanut Joona Blomqvist edustaa Suomea yksissä maailman suurimmista karting-kisoista.

autourheilu
karting
Ville Pisto / Yle

Pihan perällä Kotkassa on talli täynnä ajohaalareita, moottoriosia, työkaluja ja pokaaleja. Siellä Janne Blomqvist huoltaa poikansa Joona Blomqvistin karting-autot. Tallin peränurkassa ylähyllyllä olevat pokaalit on voittanut Blomqvisteista vanhempi. Joonan palkintoja on pöydällä tallin etuosassa.

Kotkassa keli on hyinen, mutta Joona Blomqvistin ajatukset aurinkoisessa Portugalissa. Hän on 12-vuotias karting-harrastaja, joka osallistuu marraskuussa yhteen maailman suurimmista karting-kisoista.

Moottorivalmistaja Rotaxin järjestämä kilpasarjan maailmanfinaali ajetaan Portimaossa Portugalissa. Joona pääsi mukaan taistelemalla voiton omasta luokastaan Suomessa.

– Onhan se ihan kiva mennä sinne, kun täällä sataa lunta ja siellä voi vielä ajaa. Sinne tulee 60 maasta kuskeja. Rata siellä on vähän pidempi ja suorat ovat pidempiä kuin Suomessa, sanoo karting-harrastaja Joona Blomqvist.

Rotax-sarjoissa on kilpaillut formuloiden F1-sarjaan nousseita kuskeja. Joonan isä Janne Blomqvist tietää, että myös hänen pojallaan on lahjoja nousta kilpakuskiksi.

Unelma formuloista

Isän ajatuksissa siintävät jo kartingia isommat autourheiluluokat.

– Tilannehan on se, että pojalla on taitoa. En tiedä, onko hänellä kaikkea, mitä vaaditaan formuloihin. Tarkoitan luonteen lujuutta, härskiyttä, aggressiivisuutta ja tällaisia asioita. Ne kyllä selviävät myöhemmin, kun poika tulee mopoikään. Nyt äijä on vielä niin nuori, ettei sitä voi sanoa, kertoo Janne Blomqvist.

karting
Kilpa- tai harjoitusradalle Janne Blomqvist kuljettaa karting-autot peräkärryssä. Kisareissuille isä ja poika lähtevät asuntoautolla.Ville Pisto / Yle

Ajatus kilpakuskin urasta on käynyt myös Joonan mielessä.

– Se on niin paljon tuurista kiinni. Jos niin ei tapahdu, niin sitten pelaan lätkää. Sitä pelaan talvisin, sanoo Joona Blomqvist.

– Joona on ikäisekseen aika vahva. Käsivoimat ovat kehittyneet jääkiekon kautta. Voimaa kartingissa vaaditaan, koska mutkat ja kanttikivet mutkissa heittelevät helposti kuskia, sanoo Janne Blomqvist.

Piirsi kukkia ilmoittautumislomakkeeseen

Joona ja Janne Blomqvist ovat tahkonneet Suomen karting-ratoja jo vuosia. Isä ja poika aloittivat karting-harrastuksen jo ennen kuin Joona meni kouluun.

– Ajaminen alkoi siitä, kun poika pyysi moottoripyörää 5–6-kuusivuotiaana ajaakseen motocrossia. Ajattelin, että karting olisi turvallisempi vaihtoehto. Kysyin häneltä, että koitettaisiinko tätä, ja se alkoi siitä mukavasti sujua, sanoo Janne Blomqvist.

Ensimmäisiin kisoihinsa osallistuessaan Joona ei osannut vielä kirjoittaa.

– Joona piirsi ilmoittautumislomakkeeseen kukkasen kuvia. Kyllä nekin kelpasivat, sanoo Janne Blomqvist.

Karting-kilpailu Portugalissa
Mika Leinonen

Viime kausi maksoi 6 000–8 000 euroa

Isä on Joonan tärkein tukija, ja autourheilumies henkeen ja vereen. Hän on yhtä aikaa poikansa manageri, hovikuski, rahoittaja ja mekaanikko.

Tänä syksynä Joona ajoi hänen kotinsa lähellä sijaitsevalla karting-radalla ensi kertaa nopeammin kuin isänsä siitä huolimatta, että isän auto oli Joonan autoa tehokkaampi.

– Olen pojasta ylpeä, Janne sanoo.

Hän arvioi, että mennyt kausi maksoi noin 6 000–8 000 euroa.

– Joku voisi sanoa, että tähän harrastukseen on laitettu kiinni tosi paljon. Mutta kun siitä on innostunut, niin ei se sillä lailla tunnu. Se on meidän yhteinen harrastus, hän kertoo.

karting
Ville Pisto / Yle

Lumisade haittasi valmistautumista

Joona ajaa ulkoradoilla, joten harjoittelu tapahtuu pääosin sulan aikana. Karting-autoon saa nastarenkaat, mutta lumihangessa autolla ei voi ajaa. Harjoittelun isä ja poika aloittavat aina keväisin, kun lumi sulaa. Silloin lämpötila on niukasti plussan puolella.

Viimassa ajaminen kylmettää kuskin nopeasti. Sen vuoksi sauna kotona on valmiiksi lämpimänä.

Viime viikon lumisade haittasi Joonan valmistautumista Portugalin kisaan, sillä sen vuoksi ulkoradalle ei ole asiaa.

– Vielä olisi pitänyt käydä treenaamassa pari kertaa ainakin, mutta kun lunta sataa niin ei oikein voi. Varmasti pärjään kuitenkin, sanoo Joona Blomqvist.

Kilpailuun laina-autolla

Blomqvistien ei tarvitse kuljettaa omaa karting-autoa Portugalin maailmanfinaaliin vaan kisapelit ovat valmiina paikan päällä. Voiton ratkaisee paras kuski, sillä autot ovat jokaiselle osallistujalle samanlaiset sarjojen sisällä.

Karting-autoja
Maailmanfinaalia varten radalle tuodaan satoja karting-autoja. Kuva Portimaon vuoden 2015 finaalista.Mika Leinonen

Joona kertoo, että hän haluaa voittaa maailmanfinaalin. Samalla hän uskoo, että kisasta tulee tiukka. Pieni kysymysmerkki on se, että hänen autonsa on isompi kuin millä hän on tottunut kilpailemaan.

– Olen minä käynyt harjoittelemassa tuolla autolla, jossa on isompi runko. On siistiä ajaa sillä tuolla radalla, kun aika kovaa se menee.

Nopeutta 12-vuotiaan käyttämällä karting-autolla saa yli 100 kilometriä tunnissa. Joona käyttää ajaessaan lantiosuojaa. Se estää kylkiluiden murtumisen, jos mutkassa kuski heilahtaa äkkiä penkissä.

Joona ja Janne Blomqvist pitävät kuitenkin kartingia moottoriurheilulajiksi turvallisena.

karting
Rotaxin maailmanfinaalissa kuskit kisaavat maajoukkueväreissä. Ville Pisto / Yle

AKK: Maailmanfinaalin pääsy merkittävä saavutus

Eniten F1-kuskeja on noussut kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n järjestämistä kartingin virallisista MM- ja EM-sarjoista. Heitä ovat esimerkiksi Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton ja Heikki Kovalainen. Rotax-sarja ei ole FIA:n järjestämä, mutta silti siinä on kilpaillut monia taitavia kuskeja.

Autourheiluliitto AKK:sta kerrotaan, että karting on autourheilun peruskivi. Niin moni kilpakuski on aloittanut uransa kartingista.

– Rotaxin maailmanfinaali on todella iso karting-tapahtuma. Sinne pääsy on merkittävä saavutus ilman muuta, ja sen eteen saa tehdä työtä. Ei mihinkään maailmanfinaaliin mennä heittämällä, sanoo lajipäällikkö Pekka Säynevirta AKK Motorsportista.

Viime vuonna Rotax-sarjan maailmanfinaalissa kamppaili yli 360 kuskia 58 eri maasta. Tämän vuoden Rotax-moottorivalmistajan järjestämään karting-kilpailuun lähtee Suomesta noin 10 kuljettajaa. Maailmanfinaali ajetaan 4.–11. marraskuuta Portimaon radalla Portugalissa.

Karting-kilpailu Portugalissa
Mika Leinonen
Lue seuraavaksi