1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Länsimetro

Metroliikenne Espooseen häämöttää viimeinkin – Länsimetroa on nyt testattu ilman häiriötä kaksi viikkoa

Tekniset järjestelmät ovat nyt toimineet kahden viikon koeajoissa yhtäjaksoisesti häiriöttömästi. Lisäksi kahtena päivänä on pysytty aikatauluissa.

Kuva: Petter Blomqvist / Yle

HKL:n testiajot länsimetron osuudella (siirryt toiseen palveluun)ovat edenneet hyvin.

Teknisiltä järjestelmiltä vaadittava kahden viikon häiriöttömän koekäytön jakso on saatu päätökseen tänään tiistaina. Lisäksi takana on kaksi onnistuneeksi laskettavaa aikataulun mukaista koeajopäivää.

Onnistuneita koeajopäiviä ennen matkustajaliikenteen aloitusta tarvitaan vähintään kolme. Eli yksi päivä puuttuu vielä.

– HKL:n tuotannon esivaiheessa ei ole tullut esille merkittäviä puutteita järjestelmissä. Teknisten järjestelmien koekäyttö keskeytyi kerran kiinteistövalvontajärjestelmän vuoksi. Järjestelmässä ollut puute on nyt korjattu, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

HKL esimerkiksi kuormitti testiajojen aikana länsimetron 52:ta eri järjestelmää eikä niihin syntynyt niin mittavia häiröitä, että koko metroliikenne olisi jouduttu keskeyttämään tai että jokin asema olisi jouduttu ottamaan pois koekäytöstä.

Aikatauluja on rukattu uusiksi

Koeajoissa on todettu, että nykyinen metron liikennöintiaikataulu on liian tiukka. HSL on laatinut uudet aikataulut ja niiden käyttöönotto HKL:ssä on meneillään. Uusien aikataulujen toimivuutta testataan ensi viikon aikana.

– Meidän on saatava varmuus siitä, että metro pystyy liikennöimään suunniteltujen aikataulujen mukaisesti matkustajaliikenteessä.

Lehmuskosken mukaan nykyisenkin kantametron vuorovälit säilyvät ruuhka-aikana 2,5 minuutissa.

– Metrojunille tulee enemmän aikaa pysähtymiseen asemille. Olemme huomanneet nyt koeajojen aikana, että jos yksi vuoro jää jälkeen aikataulusta, sitä ei pystytä kirimään kiinni.

Puutteita ja vikoja on yhä

Länsimetron osuudella on lisäksi vielä joitakin keskeneräisyyksiä esimerkiksi sähköteknisissä töissä, luovutushuolloissa, dokumentoinnissa ja valvomojärjestelmissä, jotka pitää saada valmiiksi ennen päätöstä matkustajaliikenteen aloittamisesta.

Tästä Länsimetro Oy ja HKL sopivat silloin, kun länsimetron radan ja asemien hallinta luovutettiin HKL:lle. Samalla 150 puutteen ja vian hoitaminen aikataulutettiin.

– Teknisten puutteiden lista on lyhentynyt koko ajan. Nyt ollaan jälleen yksi askel lähempänä metron liikennöintiä, Lehmuskoski kertoi Ylelle.

Mutta milloin länsimetro liikennöi? Tämän vuoden puolella?

– Silloin kun nämä kaikki edellytykset täyttyvät eli kahden viikon teknisesti häiriötön jakso, kolme onnistunutta koeajopäivää ja teknisten puutteiden ja vikojen lista on hoidettu. En voi antaa parempaa ennustetta,  koko ajan ollaan askel lähempänä, Lehmuskoski sanoo.

Uudelleen kysyttäessä Lehmuskoski vastasi, että edellytykset ovat täyttymässä lähiaikoina.

Matkustajaliikenteen aloittamisesta päättää HSL.

_Uutista täydennetty kello 15.40 HKL:n toimitusjohtajan Ville Lehmuskosken haastattelulla. _